europarl.europa.eu (Evropský parlament)
Investice  |  15.06.2022 16:56:40

Snižování emisí z letadel a lodí: Opatření EU ve zkratce


Přestože emise z letecké a lodní dopravy představují přibližně pouze 8 % celkových emisí EU, neustále rostou. EU si dala za cíl snížit celkové emise o 55 % do roku 2030 a dosáhnout čistých nulových emisí do roku 2050, v čemž jí pomohou ambiciózní plány na boj proti změně klimatu. Příkladem je legislativní balíček s názvem Fit for 55, který má za úkol doáhnout cílů stanovených Zelenou dohodou pro Evropu a jehož součástí jsou zároveň návrhy na to, jak snížit emise jak v leteckém, tak námořním sektoru.

Přečtěte si více o cílech a opatřeních EU na snížení emisí.

Zlepšení obchodování s emisemi v letecké dopravě


EU podnikla kroky ke snížení emisí z letecké dopravy prostřednictvím svého systému obchodování s emisními povolenkami. (ETS). V rámci něj se v odvětví letecké dopravy uplatňují tzv. pravidla „cap and trade“, podle nichž jsou letecké společnosti povinny předávat emisní kvóty na pokrytí svých emisí. Aby však společnosti z EU nebyly znevýhodněny, ETS se v současnosti vztahuje pouze na lety v rámci Evropského hospodářského prostoru (EHP) a většina kvót se leteckým společnostem přiděluje bezplatně.

Pro revizi systému ETS pro leteckou dopravu hlasoval Parlament 8. června 2022. Poslanci chtějí sladit snižování emisí skleníkových plynů v letectví s Pařížskou dohodou, a proto žádají, aby se ETS vztahoval na všechny lety s odletem z Evropského hospodářského prostoru včetně letů s přistáním mimo tento prostor.

Parlament chce postupně zrušit také bezplatné přidělování kvót pro leteckou dopravu v rámci ETS, a to do roku 2025. je to o dva roky dříve, než navrhuje Komise. Poslanci žádají, aby 75 % příjmů z dražeb kvót pro leteckou dopravu bylo použito na podporu inovací a nových technologií.

Parlament nyní zahájí jednání se zeměmi EU o konečné podobě navrhovaných pravidel.

Hledání řešení pro lety mimo Evropu


Dosud byl systém ETS pozastaven pro lety odlétající z EHP nebo přilétající ze zemí mimo EHP. Cílem je poskytnout dostatek času na vytvoření srovnatelného mezinárodního systému a zamezit konfliktům s mezinárodními partnery.

EU nicméně spolupracuje s Mezinárodní organizací pro civilní letectví při implementaci celosvětového tržního opatření známého jako Corsia. V jeho rámci mohou letecké společnosti kompenzovat své emise tím, že budou investovat do ekologických projektů, a to například výsadbou stromů.

Snižování emisí z námořní dopravy


Evropský parlament 16. září 2020 hlasoval pro to, aby do systému obchodování s emisními povolenkami byla do roku 2022 zahrnuta i námořní doprava a aby byly pro námořní společnosti stanoveny závazné požadavky na snížení emisí CO2 nejméně o 40 % do roku 2030.

Původní návrh Komise na úpravu unijních pravidel pro monitorování emisí CO2 a spotřeby paliva z velkých lodí není podle poslanců dostatečně ambiciózní. Potřeba dekarbonizace ve všech odvětvích ekonomiky je přitom podle nich naléhavá.

Dne 27. dubna Parlament znovu zdůraznil, že je třeba, aby emise z námořní dopravy byly sníženy a celý sektor byl začleněn do unijního systému obchodování s povolenkami. Podle poslanců by se měl posoudit také dopad na konkurenceschopnost a zaměstnanost a vzít v úvahu zvýšení potenciálního rizika tzv. úniku uhlíku či carbon leakage.

Námořní sektor by se podle Parlamentu měl stát čistším a efektivnějším odvětvím, a to v rámci přechodu na klimaticky neutrální Evropu. Pomoci by v tom měla následující opatření:

  • postupné vyřazení těžkých topných olejů s kompenzací v podobě osvobození od daně u alternativních paliv
  • dekarbonizace, digitalizace a automatizace evropských přístavů
  • regulovaný přístup nejvíce znečišťujících lodí do přístavů EU
  • technická vylepšení jako: optimalizace rychlosti plavidla, inovace v hydrodynamice, nové pohonné systémy


V rámci legislativního balíčku Fit for 55 navrhla Komise v červenci 2021 aktualizaci systému ETS, včetně rozšíření o námořní dopravu – tedy ruku v ruce s požadavkem Parlament. Poslanci z Výboru pro životní prostředí 17. května 2022 tento návrh podpořili. V červnu plenární zasedání vrátilo reformu ETS zpět do výboru, aby dále pracoval na právních předpisech. Očekává se, že bude zařazena do programu plenárního zasedání 22.–23. června.

Více o snižování emisí z dopravy:

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Po 16:59  Silný obrat na trhu s kakaem X-Trade Brokers (XTB)
Po 16:48  Oslabí japonský jen na 160 USD/JPY? (video) X-Trade Brokers (XTB)
Po 16:38  Akciové trhy zahájily nový týden růstem (Komentář) Investiční bankovnictví (Komerční banka)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688