Komise vítá dohodu o silných cílech EU v oblasti snižování emisí CO2 z nových nákladních vozidel a městských autobusů
Dohoda o silných cílech EU v oblasti snižování emisí CO2
Evropská komise vítá dnešní dohodu mezi Evropským parlamentem a Radou o předběžné politické dohodě, která zpřísňujeemisní normy CO 2 pro nová těžká vozidla vstupující na trh EU od roku 2030. Nařízení stanoví nové ambiciózní cíle v oblasti snižování emisí CO2 pro roky 2030, 2035 a 2040. Nové normy zajistí, aby tento segment odvětví silniční dopravy přispíval k přechodu na mobilitu s nulovými emisemi a k cílům EU v oblasti klimatu do roku 2030 a klimatické neutralitě do roku 2050.
Ambiciózní cíle a širší oblast působnosti
Dnešní dohoda stanoví cíle snížení emisí CO2 pro těžká vozidla ve výši 45 % pro období 2030–2034, 65 % pro roky 2035–2039 a 90 % pro rok 2040 ve srovnání s úrovněmi z roku 2019. Oblast působnosti nařízení se rozšiřuje a tyto normy se nyní budou vztahovat téměř na všechna nákladní vozidla (včetně účelových vozidel, jako jsou nákladní vozidla na odpad, schránky nebo míchačky betonu od roku 2035), městské autobusy, dálkové autobusy a přívěsy. Cíle v oblasti snižování specifických emisí jsou rovněž stanoveny pro přívěsy (7,5 %) a návěsy (10 %) počínaje rokem 2030.
Aby se urychlil přechod na veřejnou dopravu s nulovými emisemi v celé Evropě, musí nové městské autobusy snížit emise od roku 2030 o 90 %. Všechny nové městské autobusy budou muset mít do roku 2035 nulové emise.
V rámci předběžné dohody Komise do roku 2027 přezkoumá účinnost a dopad nařízení. Tento přezkum se bude zabývat rozšířením oblasti působnosti na malá nákladní vozidla, metodikou pro registraci těžkých vozidel s výhradně neutrálními palivy CO2 v souladu s právními předpisy EU a cíli klimatické neutrality, úlohou uhlíkového korekčního faktoru při přechodu na těžká vozidla s nulovými emisemi a metodikou pro stanoveníemisí CO2 během celého životního cyklu nových těžkých vozidel.
Dnešní dohoda vysílá další jasný signál výrobcům, provozovatelům dopravy a uživatelům, aby nasměrovali investice do inovativních technologií s nulovými emisemi a podpořili zavádění infrastruktury dobíjecích a plnicích stanic.
Další kroky
Nyní musí dohodu formálně schválit Evropský parlament a Rada. Jakmile bude tento proces dokončen, nový právní předpis bude zveřejněn v Úředním věstníku Unie a vstoupí v platnost.
Pozadí
V únoru 2023 předložila Komise návrh nařízení, kterým se od roku 2030 stanoví normy CO2 pro těžká vozidla s cílem pomoci dosáhnout cíle EU v oblasti klimatické neutrality do roku 2050 a snížit poptávku po dovážených fosilních palivech. Těžká vozidla jsou odpovědná za více než 25 % emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v EU a představují více než 6 % celkových emisí skleníkových plynů v EU.
Pro více informací
Emise CO2 z těžkých nákladních vozidel
Quote
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz