Jakou roli bude hrát naše zaostávání v elektromobilitě ve vývoji produkce automobilů
Česká ekonomika je výrazně závislá na průmyslové výrobě, z níž významná část připadá na produkci automobilů. Automotive je však v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku důležitých komponentů brzdou tuzemského průmyslu, což se zřejmě nezmění ani do konce roku. Podle srovnání penetrace elektromobilů od Wonderinterest Trading v rámci EU však může domácí produkce stále více doplácet na ztrátu v této oblasti.
Za první tři čtvrtletí letošního roku se v České republice vyrobilo 831 653 osobních automobilů. To je pouze o 2,9 procenta více než před rokem, kdy české hospodářství sužovaly následky koronavirové krize, respektive vládních protiepidemických opatření. V automobilkách docházelo k několikatýdenní odstávce výroby, a jen málokoho by napadlo, že se situace v letošním roce může (byť z jiných příčin) zopakovat.
Podle Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP lze očekávat, že v letošním roce bude celkový pokles produkce osobních vozů v Česku dosahovat přes 250 tisíc kusů a český autoprůmysl přijde asi o 200 miliard korun v podobě nerealizovaných tržeb. V září letošního roku došlo k meziročnímu propadu produkce motorových vozidel o třetinu, uvedl Český statistický úřad. Kvůli tomu o čtyři procenta poklesla také celková průmyslová produkce v zemi. V září se také prohloubil meziměsíční pokles průmyslu a na rozdíl od srpna rovněž klesla hodnota nových zakázek.
Hlavní příčinou je globální nedostatek polovodičů, kvůli kterému chybí čipy, jež jsou dnes nepostradatelnou součástí každého automobilu. Dopady pak budou dokonce horší než samotná protiepidemická opatření z loňského roku.
Z celkového počtu vyrobených osobních vozů bylo skoro 11 procent elektrických. Z toho více než polovina připadala na bateriové elektromobily, zbytek na plug-in hybridy.
Jenže v tom právě může být zakopaný pes s ohledem na budoucí vývoj tuzemského automobilového průmyslu. Z krátkodobého pohledu se sice může vrátit na růstovou trajektorii po odeznění čipové krize, z dlouhodobého hlediska však bude zaostávat, pokud se nenaladí na elektromobilitu jako jiné země v Evropě.
Zatímco v České republice se elektricky poháněná vozidla (čistě na baterii, plug-in hybridy a full hybridy) na celkových prodejích loni podílela jen z 2,5 procenta (podle dat Evropské asociace výrobců automobilů), průměr Evropské unie činil 22,4 procenta. Největší podíl těchto vozidel pak zaznamenalo Švédsko (32,2 procenta), Finsko (18,5) a Dánsko (16,4). Česko se řadí k zemím jako Řecko, Lotyško nebo Polsko. Rozdíl je však v tom, že ani jedna z těchto zemí se neřadí mezi automobilové velmoci, pro Česko je však automobilový průmysl jedním z páteřních odvětví celé ekonomiky.
Zdroj: Auto SAP
Roman Vykouřil, Hlavní analytik společnosti Wonderinterest trading s.r.o
Roman Vykouřil
Jednatel
Roman Vykouřil po vystudování Střední školy technické a ekonomické v Brně získával zkušenosti na pracovních stážích v Anglii, Švýcarsku, Rakousku a Německu (2013-2015).
Následně se uplatnil v zákaznických službách a CRM jako referent a následně i manažer klientského servisu v oboru investičních služeb. Od počátku roku 2020 vede společnost Wonderinterest Trading s.r.o. Ta je vázaným zástupcem obchodníka s cennými papíry, společnosti Wonderinterest Trading Ltd, se sídlem na Kypru.
Wonderinterest Trading s.r.o.
Wonderinterest Trading s.r.o., držitel registrace vydané Českou národní bankou, propaguje investiční služby zastoupeného obchodníka, společnosti Wonderinterest Trading Ltd, zprostředkování uzavření smlouvy mezi investiční společností a zákazníkem, a poskytuje administrativní a technickou podporu těmto investičním službám.
Více informací na https://wonderinteresttrading.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz