Indonésie investuje do elektromobility a výroby baterií
Indonésie se chystá významně investovat do elektromobility a výroby i recyklace lithiových baterií. V rámci vládního investičního programu Positive Investment List země láká zahraniční investory a hledá know-how i technologie pro elektromobilitu nejen v osobní či hromadné dopravě.
Indonéská vláda zamýšlí vytvořit v zemi výrobní hub s kapacitou až 600 tisíc kusů elektrických vozů a 2,5 milionů elektromotorek do roku 2030. Nespornou výhodou a zároveň další obchodní příležitostí je výroba lithiových baterií obsahujících nikl, jehož světově významné zásoby se nachází právě v Indonésii. Investiční pobídky nabízí vše od zproštění daně z luxusu a dovozních cel, po nízké úroky.
Indonésie chce být globálním hráčem v elektromobilitě, a hledá tak zahraniční investory. Ti nyní budou moci zakládat podniky se stoprocentně zahraničním kapitálem. Podniky s kapitálovou investicí nad 500 mld. indonéských rupií (35 mil. USD) budou moci využít 100 % osvobození od daně právnických osob, v případě nižší investice dosáhnou na vratku ve formě poloviny daně.
V zemi se o investice do elektromobility zajímá devět tuzemských hráčů mezi nimi podnik PT Industri Baterai Indonesia (IBI) – konsorcium čtyř státních energetických a těžebních podniku – Pertamina, Antam, PLN a MII, který plánuje zahájit sériovou produkci lithiových baterií v roce 2025. První továrna vyrábějící 10 GW baterie však bude uvedena do provozu již v příštím roce. Podnik PT HKML zahájil výrobu lithiových baterií v Karawangu v Západní Jávě letos v září. Slavnostního zahájení se zúčastnil prezident Joko Widodo. Důvodem byla nejen nadcházející jednání COP26 o klimatické změně, ale také jako fakt, že projekt vytvoří 13 tisíc nových pracovních míst.
Investice z Koreje i Japonska
Společnost Hyundai, jako ryze zahraniční investor, investovala do výroby elektrických vozů 1,5 mld USD na Západní Jávě ve městě Cikarang. První elektroauto by mělo výrobní linku opustit již v březnu 2022. Výroba v Cikarangu má kapacitu až 200 tisíc kusů ročně. Japonské značky, které jsou v Indonésii oblíbené, jsou sice menšími fanoušky elektromobility, přesto Toyota oznámila investice do hybridních modelů v řádu miliard USD, stejně jako Honda, Suzuki a Mistubishi.
Reálného dopadu na ovzduší a plnění klimatických závazků lze docílit nejen přesvědčováním koncových spotřebitelů, ale především změnou systému hromadné dopravy. Místní dopravní společnost Transjakarta se tak zavázala změnit do sedmi let celou flotilu autobusů o počtu 14 tisíc vozů na elektrický pohon. O síť dobíjecích stanic se postará státní energetický podnik PLN. Ten se zavázal postavit do roku 2030 více než 31 tisíc nových nabíjecích stanic, čímž se taktéž otevírá významná obchodní příležitost pro zahraničního soukromého i státního investora v řádu miliard USD.
Ani místní soukromé firmy nezůstávají pozadu. Populární poskytovatele sdílených dopravních služeb Gojek a Grab si taktéž kladou cíl přispět k uhlíkové neutralitě do roku 2030. Testují postupné zavádění elektrických motorek. Z partnerství mezi státní Pertaminou a singapurskou dopravní firmou Grab vznikne první projekt systému výměny baterií při benzínových stanicích.
Uvědomělá střední třída
Indonéská střední třída neustále roste, stejně jako její kupní síla. Vzdor nízkým cenám klasických paliv, které patří v celosvětovém srovnání k těm vůbec nejnižším, je indonéský spotřebitel navíc překvapivě ekologicky uvědomělý a elektrický vůz by si tak pořídilo hned 70 % dotázaných. Jedinou chybou na „zelené kráse Indonésie“ a jejích nedozírných zásob niklu, které mohou principiálně změnit budoucnost mobility, je skutečnost, že těžba niklu je energeticky náročná a stoprocentně energeticky pokrytá z uhelných elektráren. Vývozní potenciál v Indonésii vyrobených baterií či vozů je tak významně snížen právě pro jejich faktickou neekologičnost.
Nástupem elektromobility se otevírá debata o útlumu činnosti uhelných elektráren generujících 60 % indonéského energetického mixu, nedořešeného tématu výkupu cen energie z obnovitelných zdrojů a nedostatečného a pomalého zavádění fotovoltaických zdrojů. To by již brzy měla změnit firma SunSeap Group se svou výstavbou největší plovoucí fotovoltaické elektrárny plánované k instalaci na ostrově Batam.
Alena Štojdlová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Jakartě
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.06.2024 Překoná zlato historická maxima?
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Červnové zasedání bankovní rady ČNB – poslední snížení úrokových sazeb o 50 bodů
Petr Lajsek, Purple Trading
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Okénko finanční rady
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Lukáš Raška, Portu
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Jaké jsou nejčastější chyby v nahlašování pojistných událostí?
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Fair Credit definitivně přišel o licenci. Problémy začaly již před 2 lety
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Úsporná klimatizace a levná elektřina: Kombinace, která vám může ušetřit tisíce!
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select