Co čeká trh od Uberu a co od Lyftu?
Nejlepší akcií pro rok 2022 je podle Morgan Stanley Uber. Nevím, co si analytici banky myslí o Lyftu, ale třeba Morningstar se domnívá, že podhodnocený je i on. Jeho férovou hodnotu totiž společnost odhaduje na 63 dolarů. Podívejme se dnes na něj a srovnejme jej v některých valuačních ohledech s Uberem.
1. Zaměstnanci nebo ne? U Lyftu Morningstar obsáhle píše, jak se v USA a hlavně v Kalifornii vyvíjí spory ohledně toho, zda lidé pracující pro podobné společnosti budou jejich zaměstnanci, či jejich smluvními „dodavateli“. Jde v tuhle chvíli o jeden z dominantních příběhů a Morningstar míní, že vše může nakonec v Kalifornii skončit u oněch smluvních vztahů. A navíc vše potrvá dlouho, což může vytvořit prostor, aby Lyft a spol. v jiných státech jednali o vytvoření pro ně relativně příznivého legislativního rámce.
Celkově by tedy toto měřítko naznačovalo, že Uber je znatelně méně rizikový. A v neposlední řadě – pokud by onen rizikový skok v betě byl jen přechodným jevem, hodnota obou akcií by výrazně vzrostla i bez změn v očekávaném toku hotovosti. K tomu bych podotknul, že v odhadech hodnoty (kalkulacích požadované návratnosti) bychom měli používat betu odhadovanou pro budoucnost. Když píšu, že beta vzrostla, hovoříme o historických číslech, které mohou, ale nemusí být vodítkem pro budoucnost.
Někdo by tak mohl například z fleku říci, že ony skoky jsou irelevantní a ve svých odhadech by používal hodnoty před skokem. A nebo třeba ještě nižší, pokud by byl přesvědčen, že rizikovost těchto firem bude v budoucnu naopak znatelně nižší. I na straně rizika a požadované návratnosti tak jde o odhady budoucnosti stejně, jako tomu je u očekávaného toku hotovosti.
3. Co ospravedlní kapitalizaci? Lyft má nyní kapitalizaci ve výši 16,9 miliard dolarů a s uvedenou betou 2,28 by u něj požadovaná návratnost dosahovala 13,77 %. Pokud budu stejně jako včera u Uberu předpokládat, že firma po deseti letech najede na stabilní 5% růst, tak tuto kapitalizaci ospravedlní například následující scénář vývoje volného toku hotovosti FCF (to, co zbude po investicích):
![1](https://i.fin.cz/zpravy/obrazky/60/608860/1.gif)
Lyft by tedy na ospravedlnění současné kapitalizace musel do deseti let generovat FCF kolem 3 miliard dolarů (nyní je v záporu již před investicemi, tedy na úrovni provozního cash flow, stejně jako Uber). Včera jsme přitom u Uberu viděli, že jeho kapitalizaci ve výši 76 miliard dolarů by ospravedlnil nájezd na FCF něco nad 5 miliardami. Proč musí Lyft vydělávat více než polovinu na to, aby ospravedlnil kapitalizaci, která je jen pětinová? Odpověď je jednoduchá – má mnohem vyšší požadovanou návratnost/rizikovost (čímž se vracíme zpět k oné betě).
4. (Ne)smyslné úvahy? Pro demonstraci síly toho, co dokáže beta, riziko a požadovaná návratnost: Dejme tomu, že bychom u Lyftu počítali s tím, že onen skok bety na 2,28 je skutečně irelevantní a naopak relevantní pro budoucnost je beta kolem 1,5. Firmě by na ospravedlnění současné kapitalizace pak stačilo jen, aby do deseti let začala generovat necelých 1,3 miliard dolarů. Tedy méně než polovinu toho, co bylo uvedeno výše. Podobná mechanika samozřejmě funguje u Uberu.
Čtenář by se mohl ptát, nakolik jsou podobné úvahy o betě, požadované návratnosti a podobně relevantní. Pokud velká část trhu a investorů používá „standardní“ valuační přístup, kdy (i) odhaduje požadovanou návratnost právě na základě bety a (ii) touto návratností pak diskontuje očekávaný tok hotovosti na současnou hodnotu, pak odpověď zní, že notně. Pokud by velká část trhu u těchto akcií dala hlavně na příběhy, popřípadě podpořené nějakými valuačními, či spíše naceňovacími násobky, tak jen málo.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Plyn - vývoj cen zemního plynu na komoditních trzích
- Dlouhodobý investiční produkt - novela zákona o kapitálovém trhu
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Co čeká trh od Uberu a co od Lyftu?
- Hypotéka a pojištění? Co nepodcenit a na co si dát pozor? Podle čeho pojištění vybírat, co nepodcenit a na co si dát pozor?
- ECB dala trhům co čekaly, co na to ekonomika?
- Co nás dnes čeká za fundamenty a na co trhy reagují
- Webinář zdarma: Co ukázala první výsledková sezóna zasažená koronavirem a co čekat na trzích dále?
- Webinář již tuto středu: Co ukázala první výsledková sezóna zasažená koronavirem a co čekat na trzích dále?
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ambiciózní plány Volva: Pomohou autonomní nákladní vozy americké nákladní dopravě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch je na vzestupu. Rok 2024 výrazně překonal předpandemický rok 2019
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři