Série příznivých čísel z domácí ekonomiky pokračovala i včera, kdy byly zveřejněny dubnové statistiky maloobchodu. - Ranní glosa: Nákupní boom se zatím v ČR nekoná
Série příznivých čísel z domácí ekonomiky pokračovala i včera, kdy byly zveřejněny dubnové statistiky maloobchodu.
Série příznivých čísel z domácí ekonomiky pokračovala i včera, kdy byly zveřejněny dubnové statistiky maloobchodu. Tržby obchodníků se tentokrát meziměsíčně zvýšily 0,7 %, což nevypadá s ohledem na rozvolňování nijak dramaticky. Po odstranění restrikcí rostly tržby především v obchodech s oblečením a obuví (oproti březnu o 47,1 %) a rychlejší růst zaznamenaly i obchody se zbožím pro volný čas či elektronikou. Na druhé straně slabší byly tentokrát prodeje potravin. V každém případě o nákupní boomu zatím tuzemská čísla nevypovídají. Možná kdybychom se nechali unést meziročními čísly, tak bychom mohli mluvit o nákupní horečce. Třeba již zmíněným obchodům s oblečením a obuví se tentokrát tržby reálně zvýšily o více než 77 % nebo obchodům s elektronikou o více než třetinu. Nicméně za takto vysokými nárůsty – podobně jako třeba v případě statistik z průmyslu zveřejněných v pondělí – musíme hledat především nízký srovnávací základ z doby prvního loňského lockdownu. A proto bude po celý druhý kvartál vhodnější sledovat spíše meziměsíční hodnoty, srovnávat se s loňským únorem nebo třeba s rokem před kovidem. V případě obchodu se pak ukáže, že jsou tržby reálně stále 2,5 % pod úrovní dubna 2019, což o vysoké poptávce zatím nevypovídá. Více však bude jasné až z čísel za květen, kdy došlo k uvolnění restrikcí ve zbývající části maloobchodu a kdy se ukáže, zda lidé skutečně začínají realizovat odloženou poptávku nebo se odklánět od internetových obchodů a vracejí se do kamenných prodejen. Včera nedošlo pouze na čísla z maloobchodu, ale i na statistiky z celých služeb. V dubnu se jejich tržby zvýšily o 1,3 %, a to především díky vyšším výkonům u informačních a telekomunikačních služeb. Drobný náznak zlepšení oproti březnu je vidět i u restaurací nebo cestovních kanceláří, avšak ve srovnání s dobou předkovidovou byly stále ještě v hlubokém útlumu. Není to vlastně ani nijak překvapivé s ohledem na restrikce, které třeba v případě restaurací padly až na konci května. Jak je to s oživením v této části služeb proto bude jasné až z červnových čísel. Do té doby půjde spíše jen o dílčí informace a spekulace, z nichž se celkový obrázek situace v této části služeb bude skládat jen těžko. V každém případě však budoucí růst akceleruje nepochybně i oblast HORECA. Ale nakonec nejsou jen poražení, protože lepší výsledky než v roce 2019 mají i nadále informační služby, telekomunikace a zejména pak poštovní a kurýrní služby vezoucí se na vlně internetových obchodů.Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz