Nejen letní investice: Pít musí i vaše portfolio
Mnozí z nás vzhlíželi k prvnímu drinku v hospodě nebo restauraci jako k milníku na cestě lockdownem a opětovným otevřením ekonomiky. Jednoduché, rychlé, společenské – není nic sladšího než malé vítězství v podobě osvěžujícího nápoje. Ať už se jedná o oslavu, setkání, truchlení, nebo jen schoulení se na pohovce, dát si něco k pití je toho součástí. Není proto divu, že se nápojářský průmysl stal důležitou hybnou silou moderního konzumu.
Síla odvětví spočívá v jeho šíři. Neomezuje se totiž na žádnou činnost nebo prostředí. Usrkávání z teplého šálku obvykle znamená jiný druh aktivity než večer strávený s lahví vína. Pro každou příležitost existuje nějaký nápoj, stejně jako pro každého spotřebitele se najde vhodná značka.
Jak se svět dostává z třetího a snad posledního lockdownu, je zřejmé, že nápojářské společnosti budou těžit ze znovuotevření volnočasových aktivit a míst. Pro zájemce o akcie těchto společností je tedy mimořádně příhodná doba.
Proč nápoje?
Nápojový průmysl je často považován za stabilní a defenzivní. Lidé budou pít vždy, v dobrých i špatných časech. Během poklesu ekonomické aktivity patří nápoje k posledním výdajům, kterých jsou spotřebitelé ochotni se vzdát.
K těmto defenzivním vlastnostem je potřeba přičíst náklady spojené s vytvořením nové značky oproti hodnotě, která spočívá ve značkách zavedených. Kvůli obrovským rozpočtům na marketing a schopnost zásobovat supermarkety, restaurace a hospody svými výrobky díky rozsáhlým produkčním kapacitám je toto odvětví jedním z těch, kde jsou překážky vstupu na trh vysoké, a kde může být i proto věrnost značce zásadním faktorem. Velcí hráči často získávají takový monopol, že se malí producenti jen těžko prosazují.
Trh s nápoji ale nepřešlapuje na místě. Chutě se v průběhu času mění, což znamená, že se velké značky musejí přizpůsobovat, aby si udržely náskok před novou konkurencí.
Ani toto odvětví ovšem nebylo ušetřeno dopadů pandemie. Navzdory defenzivním vlastnostem se nápojářské společnosti dostaly pod tlak různých omezení, zejména pak firmy dodávající nápoje do barů a restaurací. Ačkoli by skončení pandemie mělo vdechnout nový život některým segmentům sektoru, je zřejmé, že zájemci o akcie musejí před rozhodnutím, kam investovat, číst více než jen etiketu.
Vejce a košíky
Při vybírání investic ze sektoru nápojů je potřeba zvážit, zda dát přednost velké společnosti, která vlastní několik značek, nebo firmě, která se zaměřuje na konkrétní trh.
Heineken spadá do druhé kategorie. Stejně jako mnoho dalších jmen je oblíbenou volbou manažerů defenzivních fondů, jako je třeba Nick Train, jeden z nejznámějších příznivců investic do alkoholu. Nápoje v současné době zaujímají přibližně 22,5 % váhy v jeho fondu LindsellTrain UK EquityFund, přičemž Heineken má devátý největší podíl.
Nizozemský pivovar však v poslední době neprožívá zrovna pohodové období. Společnost se snažila přizpůsobit měnící se spotřebitelské základně, protože mladí se odklánějí od piva a směřují k jiným alkoholickým nápojům, například k lihovinám. I když výkonnost akcií Heinekenu nebyla úplně katastrofální, posledních pět let titul zaostával za trhem.
V únoru, kdy výkonnost Heinekenu brzdila výnos celého fondu, požádal Nick Train investory o trpělivost. Vysvětlil, že společnosti vyrábějící nápoje by mohly být jedním z nejlepších způsobů, jak vydělat na znovuotevření ekonomiky, a vzhledem k tomu, že zhruba 40 % obchodů probíhá v segmentu HoReCa, tedy hotelích, restauracích a kavárnách, Heineken by nakonec mohl investory odměnit. Žádosti o trpělivost se začínají jevit jako oprávněné, protože cena akcií společnosti v posledních měsících prudce vzrostla.
Celý článek najdete na https://www.investicniweb.cz/investice/akcie/nejen-letni-investice-pit-musi-i-vase-portfolio
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz