Cato: Vysokorychlostní tratě jsou drahou zbytečností
V rámci plánu na mohutné investice do infrastruktury se v USA hovoří i o vybudování sítě vysokorychlostních vlaků. Randal O’Toole z Cato Institute se ovšem k tomuto nápadu staví odmítavě. Zejména proto, že takový program by výrazně zvýšil zadlužení vlády a vyžadoval by mohutné investice do nové infrastruktury v době, kdy jen stávající tratě vyžadují asi 200 miliard dolarů na svou obnovu a údržbu.
Zastánci zmíněného plánu mohou poukazovat na rozvoj vysokorychlostních vlaků, který nastal v Japonsku v šedesátých letech. O’Toole ale míní, že situace v současných Spojených státech je úplně jiná. Jednak je dnes mnohem menší rozdíl mezi cenami jízdenek na vlak a letenek. A v Japonsku již před vybudováním tratí jezdilo mnoho lidí vlakem a nové tratě tak měly jisté zákazníky. V USA by ale muselo dojít k obrovské změně v tom, jak jsou lidé zvyklí cestovat.
Pochybné jsou údajně i argumenty, podle kterých je vysokorychlostní železnice efektivní z hlediska spotřebované energie. Ekonom poukazuje na to, že vlak pohybující se rychlostí kolem 220 mil za hodinu potřebuje na ujetí dané vzdálenosti mnohem více energie než tradiční vlaky s rychlostí 60 – 80 mil za hodinu. Například The East Japan Railway Company, která provozuje jak rychlovlaky, tak vlaky běžné, udává, že ty první potřebují na jeden kilometr o 57 % více energie. Pokud pak srovnáváme vysokorychlostní vlaky s letadly, je nutno brát do úvahy to, že v USA jsou letadla mnohem více vytížena než vlaky.
Ekonom přidává ještě řadu argumentů proti vysokorychlostním tratím v USA, včetně toho, že podobné rozsáhlé projekty mohou souviset s politickou korupcí. A uzavírá vše s tím, že tato technologie je pomalejší než létání, méně pohodlná než cesta autem a dražší než obojí. A její přínosy v oblasti životního prostředí jsou pochybné, protože auta i letadla mají stále menší spotřebu paliva.
Zdroj: Cato Institute
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Drahé kovy - ceny zlata, stříbra, platiny a palladia
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Cato: Vysokorychlostní tratě jsou drahou zbytečností
- Vysokorychlostní železnice mezi Ostravou, Brnem a Prahou 🚅 Příprava vysokorychlostní trati dostala zelenou
- Vysokorychlostní trať z Ostravy do Brna: Geodeti vyměřují, stavba má začít za 6 let (video)
- Vysokorychlostní trať z Ostravy do Brna: Geodeti vyměřují, stavba má začít za 6 let (video) - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Vysokorychlostní trať přes Beroun?
- České firmy by mohly stavět vysokorychlostní tratě nejen v ČR, ale i v dalších zemích. Bude ale záležet na tom, zda jim vláda umožní získat nezbytné reference na českých tratích
- Mají vysokorychlostní tratě v Česku využití?
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory