V letošním roce došlo na trhu ojetých
aut k mimořádné situaci. Zatímco se v posledních letech průměrné stáří nabízených ojetých vozů spíše prodlužovalo, letos došlo k jeho snížení o půl roku. Loni se prodávaly vozy s průměrným stářím 9,5 roku, letos průměrné stáří kleslo na 8,9 roku. Lidé, kteří se aktuálně poohlížejí po ojetém voze, tak mají výběr z mladších
aut než ještě na konci prosince.
Paradoxně za to může pandemie
koronaviru.
Čím déle trvají protipandemická
opatření, tím více přibývá lidí, kteří se rozhodli si zatím ponechat stávající vozidlo a nevyměňovat ho za mladší, případně vyčkávají s jeho prodejem na otevření autobazarů. Ke snížení
průměrného věku nabízených vozidel došlo také kvůli stoupající poptávce po levnějších
autech především v posledním kvartálu loňského roku, kdy lidé častěji požadovali vozidlo v ceně okolo 100 000
Kč. Kvůli nejisté či zhoršené finanční situaci řady domácností se však požadavek na nižší pořizovací náklady na ojetý vůz projevil do určité míry napříč trhem.
Místo pětiletého
auta si lidé pořizovali například sedmileté,
místo desetiletého
auta dvanáctileté či
místo třináctiletého patnáctileté. Někteří zase kvůli pandemii
koronaviru pořizovali další
auto do rodiny a nechtěli do něj investovat mnoho finančních prostředků. Větší zájem o starší
auta koncem loňského roku tak vedl ke snížení průměrného stáří prodávaných
aut v prvním letošním kvartálu.
Vliv na pokles stáří nabízených ojetých vozů mělo také snížení počtu ojetých osobních vozů dovezených ze zahraničí, a to meziročně o 7,5 % na 34 277 kusů. „Pokud bychom srovnali letošní počet dovezených osobních ojetých
aut se stejným číslem před dvěma
lety, kdy zemi nesužoval
koronavirus, došli bychom k poklesu o 18 %,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už tři desítky
let pomáhá lidem bojovat proti nekalým praktikám na trhu ojetých
aut. Vozy se zahraničním původem se prodávají v průměru starší než tuzemské vozy a stáří těch, které se k nám nově dovážejí, navíc stále roste. Zatímco před rokem byly dovezené vozy staré v průměru 10,2 roku, letos jejich průměrné stáří činilo 10,6 roku. Rostl především podíl vozů starších 15
let. Loni jich bylo 19,84 %, letos se jejich podíl vyšplhal na 22,03 %.
V prvním kvartálu letošního roku byla průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů 155 000 km. Meziročně se průměrný počet ujetých kilometrů vrátil zhruba na svoji úroveň. Oproti stavu ke konci loňského roku však došlo k poklesu o 7 tisíc kilometrů, což lze přisoudit snížení průměrného stáří prodávaných
aut během posledních měsíců. Co se týče průměrné ceny, letos došlo k jejímu navýšení o 2 % na 234 000
Kč. Na růst cen má vliv nejen nižší stáří vozidel, ale také zmenšení celkové nabídky vozů. Podíl
aut s tuzemským původem zůstal prakticky neměnný a tvořil těsnou nadpoloviční většinu (51 %). Pětina
aut, která se nabízela, pocházela podle prodejců z
Německa.
Vzhledem k uzavření prodejních míst po celý první kvartál a prodeji vozidel pouze v online režimu se průměrná doba prodeje opět navýšila, tentokrát na 118 dní. Už loni se po uzavření prodejních míst v polovině března meziročně prodloužila z 85 na 97 dní, letos tedy stoupla o dalších 21 dní.
Z hlediska paliva stále převažovaly na trhu vozy na
naftu (54 %) nad benzínovými modely (43 %). Nejčastěji se prodávala šedá
auta (21 %), následovaná černými (18 %) a bílými (17 %). Zvýšila se také vybavenost vozidel – častěji se prodávala
auta s Bluetooth, start/stop systémem, bezklíčkovým odemykáním, parkovací kamerou či asistentem rozjezdu do kopce, což plně odpovídá snížení průměrného stáří nabízených
aut.
O 1,5 procentního bodu narostl meziročně podíl vozů, která se prodávala bez platné STK (21 %), za což ve velké míře může delší doba prodeje, během níž některým vozům platná STK prošla. Vozidla po prvním majiteli tvořila 56 % nabídky a podíl vozů, u nichž prodejce uváděl, že nebyla havarovaná, činil 99,45 %. Je tedy zřejmé, že zatajování nehod stále patří mezi velmi časté a oblíbené způsoby některých prodejců, jak oklamat zákazníka a na autě více vydělat. Proti nekalým praktikám, jako je stáčení tachometrů, zatajování havárií a omlazování vozidla neuváděním skutečného roku výroby lze bojovat prověřením historie
auta v systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz. Prověřit zde lze vozy s českým i zahraničním původem.
Zdroj: TZ Cebia