Zatajování havárií, stáčení tachometrů či falšování skutečné země původu patří mezi časté
podvody při prodeji ojetin. Jak ale zjistila
Cebia, dalším velmi častým
podvodem, o kterém se však příliš nemluví, je podávání nepravdivých informací o počtu předchozích majitelů. S tímto
podvodem se lze setkat zhruba u 30 % prodávaných ojetých
aut.
Podíl ojetých
aut, u nichž je v inzerci uvedeno, že jsou po prvním majiteli, atakuje dlouhodobě
hranici 50 %. V letošním
roce jejich podíl sice o dva
procentní body meziročně klesl a za prvních devět měsíců činil 45,9 %, přesto se jedná o číslo, které nemá s realitou nic společného.
„Skutečný podíl
aut, která se prodávají po prvním majiteli, dosahuje zhruba 16 %. To znamená, že až u dvou
aut ze třech se jedná o klamavou informaci,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel
společnosti Cebia, která už více než 30
let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetin. Dodává, že polovina
aut, která se na českém trhu ojetých
aut prodává, má zahraniční původ, navíc velká část z nich je vykoupena v aukci po havárii a nemohou být po prvním majiteli. Stejně tak není po prvním majiteli většina
aut s českým původem.
„Někdy se prodejci vymlouvají, že se jedná o prvního majitele v
České republice, což je samozřejmě zcela směšné,“ říká dále Martin Pajer s tím, že klamné uvádění prvního majitele navyšuje cenu vozu zhruba o 3 %. „Význam této informace stoupá se stářím vozidla, kdy u vozů
nad 10
let stáří může být cenové navýšení až 5 %,“ upřesňuje dále Martin Pajer. Při průměrné ceně vozidla, která se aktuálně pohybuje okolo
hranice 300 000
Kč, znamená umělé navýšení ceny kvůli podání nepravdivé informace o prvním majiteli zhruba 9000
Kč. V případě dražších a luxusnějších
aut se pak jedná i o několikanásobně vyšší částky.
'
Uvádění nepravdivé informace o prvním majiteli má však zejména psychologický rozměr, kdy v kupujících často vzbuzuje falešnou představu ohledně stavu vozidla. „Kupující získávají pocit, že
auto po prvním majiteli bude v perfektním či dobrém stavu a domnívají se, že ho není potřeba prověřovat – ať už jeho historii, nebo aktuální technický stav v nezávislém servisu. Nemalé množství těchto
aut je přitom po totální havárii. Tím, že u nich prodávající uvedou prvního majitele, výrazně sníží pravděpodobnost, že si kupující tuto informaci sám aktivně zjistí,“ varuje dále Martin Pajer.
Zatajit počet majitelů přitom není nic těžkého, stačí si k tomu nechat vydat kopii velkého technického průkazu, do níž se napíše jen poslední vlastník. V případě, že se
auto doveze ze zahraničí, do velkého technického průkazu se běžně uvádí jen vlastník v
České republice. Odhalit tento
podvod přitom není vždy snadné. „U velké části
aut v našem systému pro prověřování historie vozidel vidíme, v jakých zemích bylo provozováno a kolikrát prošlo evidenční kontrolou v
České republice. Troufám si říci, že většinu případů jsme schopni odhalit. To znamená že lidé, kteří si přes nás prověří
auto, mohou často nepravdivost informace o prvním majiteli díky našim datům zjistit,“ říká dále Martin Pajer s tím, že ale pro zákazníka není klíčová informace, kolik mělo
auto předchozích majitelů, ale co v minulosti zažilo a v jakém je aktuálně technickém stavu. „To, co je klíčové, je, že jeden předchozí majitel odrazuje lidi od prověření
auta. Důležité je tedy říci, aby se nenechali zviklat a
auto si vždy prověřili. Naopak, pokud podle inzerce mělo jen jednoho majitele, je až 66 % pravděpodobnost, že se tím kryje havárie či poškození nebo stočený tachometr,“ vysvětluje dále Martin Pajer. Zatajení informace o skutečném počtu předchozích majitelů tak může vést až ke koupi vozu, který nebude splňovat požadavky na bezpečný provoz.
Prověřit si historii vozidla lze u
Cebia nepřetržitě online na www.
cebia.cz. Stačí zde zadat
VIN vozidla a informace z historie vozidla jsou k dispozici během několika málo minut.
Systém Cebia obsahuje miliardy
dat z Česka i ze zahraničí.
Data do systému poskytují výrobci vozidel a importéři, prodejci a autobazary,
pojišťovny, finanční a leasingové instituce,
policie, značkové i neznačkové servisy a pneuservisy, inzertní a aukční portály a další subjekty. Odhalit lze stočený tachometr, havárie a poškození včetně vyčíslení výše škody, skutečný
rok výroby a
datum první registrace v Česku i ve světě, skutečnou zemi původu, v jakých zemích bylo
auto provozováno, jeho servisní historii, zda vozidlo nebylo odcizené či zatížené leasingem nebo
spotřebitelským úvěrem, jestli nebylo provozováno jako taxi, jakou má skutečnou výbavu podle výrobce nebo jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno. K dispozici bývají také fotografie nejen z inzerce, ale i z dokumentace vozu po případné havárii.
Cebia, spol. s r.o., je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Od založení až do
roku 2021 byla ve vlastnictví původních zakladatelů. V
roce 2021 se stala součástí českého
technologického holdingu EAG spadající pod českou investiční skupinu Portiva, jež je největším soukromým poskytovatelem automotive softwaru v Česku i na
Slovensku, a která mimo jiné vlastní i prodejce ojetých vozů Carvago a softwarové platformy TEAS a Autosoft.
Společnost dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel.
Cebia nabízí vedle komplexní
služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na www.zkontrolujsiauto.cz, řadu dalších
služeb pro identifikaci vozidel, prověřování původu a originality vozidel.
Cebia zajišťuje různé formy zabezpečení vozidel, mj. bezpečnostní značení oken OCIS a satelitní
systémy Cebia SAT,
UNIQA SafeLine a
Allianz BonusDrive. Společnost je výhradním představitelem Systému OCIS (Open Car Information System) v
ČR a SR. Systém OCIS používají partneři
Cebia po celém světě jako nástroj pro evidenci a výměnu
dat o vozidlech.
Cebia se zabývá rovněž vytvářením a programováním nástrojů pro přední makléřské společnosti na trhu v
ČR a poskytuje řadu
služeb pro
pojišťovny a leasingové společnosti.
Barbora Minksová