Cebia (Cebia)
Auto Moto  |  27.11.2023 13:25:55

Cebia odhalila další rozšířený podvod s ojetinami - aut po 1. majiteli je jen 16% a ne 46% jak ukazují data prodejců


Zatajování havárií, stáčení tachometrů či falšování skutečné země původu patří mezi časté podvody při prodeji ojetin. Jak ale zjistila Cebia, dalším velmi častým podvodem, o kterém se však příliš nemluví, je podávání nepravdivých informací o počtu předchozích majitelů. S tímto podvodem se lze setkat zhruba u 30 % prodávaných ojetých aut.

Podíl ojetých aut, u nichž je v inzerci uvedeno, že jsou po prvním majiteli, atakuje dlouhodobě hranici 50 %. V letošním roce jejich podíl sice o dva procentní body meziročně klesl a za prvních devět měsíců činil 45,9 %, přesto se jedná o číslo, které nemá s realitou nic společného.

„Skutečný podíl aut, která se prodávají po prvním majiteli, dosahuje zhruba 16 %. To znamená, že až u dvou aut ze třech se jedná o klamavou informaci,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už více než 30 let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetin. Dodává, že polovina aut, která se na českém trhu ojetých aut prodává, má zahraniční původ, navíc velká část z nich je vykoupena v aukci po havárii a nemohou být po prvním majiteli. Stejně tak není po prvním majiteli většina aut s českým původem.

„Někdy se prodejci vymlouvají, že se jedná o prvního majitele v České republice, což je samozřejmě zcela směšné,“ říká dále Martin Pajer s tím, že klamné uvádění prvního majitele navyšuje cenu vozu zhruba o 3 %. „Význam této informace stoupá se stářím vozidla, kdy u vozů nad 10 let stáří může být cenové navýšení až 5 %,“ upřesňuje dále Martin Pajer. Při průměrné ceně vozidla, která se aktuálně pohybuje okolo hranice 300 000 , znamená umělé navýšení ceny kvůli podání nepravdivé informace o prvním majiteli zhruba 9000 . V případě dražších a luxusnějších aut se pak jedná i o několikanásobně vyšší částky.
'
Uvádění nepravdivé informace o prvním majiteli má však zejména psychologický rozměr, kdy v kupujících často vzbuzuje falešnou představu ohledně stavu vozidla. „Kupující získávají pocit, že auto po prvním majiteli bude v perfektním či dobrém stavu a domnívají se, že ho není potřeba prověřovat – ať už jeho historii, nebo aktuální technický stav v nezávislém servisu. Nemalé množství těchto aut je přitom po totální havárii. Tím, že u nich prodávající uvedou prvního majitele, výrazně sníží pravděpodobnost, že si kupující tuto informaci sám aktivně zjistí,“ varuje dále Martin Pajer.

Zatajit počet majitelů přitom není nic těžkého, stačí si k tomu nechat vydat kopii velkého technického průkazu, do níž se napíše jen poslední vlastník. V případě, že se auto doveze ze zahraničí, do velkého technického průkazu se běžně uvádí jen vlastník v České republice. Odhalit tento podvod přitom není vždy snadné. „U velké části aut v našem systému pro prověřování historie vozidel vidíme, v jakých zemích bylo provozováno a kolikrát prošlo evidenční kontrolou v České republice. Troufám si říci, že většinu případů jsme schopni odhalit. To znamená že lidé, kteří si přes nás prověří auto, mohou často nepravdivost informace o prvním majiteli díky našim datům zjistit,“ říká dále Martin Pajer s tím, že ale pro zákazníka není klíčová informace, kolik mělo auto předchozích majitelů, ale co v minulosti zažilo a v jakém je aktuálně technickém stavu. „To, co je klíčové, je, že jeden předchozí majitel odrazuje lidi od prověření auta. Důležité je tedy říci, aby se nenechali zviklat a auto si vždy prověřili. Naopak, pokud podle inzerce mělo jen jednoho majitele, je až 66 % pravděpodobnost, že se tím kryje havárie či poškození nebo stočený tachometr,“ vysvětluje dále Martin Pajer. Zatajení informace o skutečném počtu předchozích majitelů tak může vést až ke koupi vozu, který nebude splňovat požadavky na bezpečný provoz.

Prověřit si historii vozidla lze u Cebia nepřetržitě online na www.cebia.cz. Stačí zde zadat VIN vozidla a informace z historie vozidla jsou k dispozici během několika málo minut. Systém Cebia obsahuje miliardy dat z Česka i ze zahraničí. Data do systému poskytují výrobci vozidel a importéři, prodejci a autobazary, pojišťovny, finanční a leasingové instituce, policie, značkové i neznačkové servisy a pneuservisy, inzertní a aukční portály a další subjekty. Odhalit lze stočený tachometr, havárie a poškození včetně vyčíslení výše škody, skutečný rok výroby a datum první registrace v Česku i ve světě, skutečnou zemi původu, v jakých zemích bylo auto provozováno, jeho servisní historii, zda vozidlo nebylo odcizené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jestli nebylo provozováno jako taxi, jakou má skutečnou výbavu podle výrobce nebo jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno. K dispozici bývají také fotografie nejen z inzerce, ale i z dokumentace vozu po případné havárii.

Cebia, spol. s r.o., je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Od založení až do roku 2021 byla ve vlastnictví původních zakladatelů. V roce 2021 se stala součástí českého technologického holdingu EAG spadající pod českou investiční skupinu Portiva, jež je největším soukromým poskytovatelem automotive softwaru v Česku i na Slovensku, a která mimo jiné vlastní i prodejce ojetých vozů Carvago a softwarové platformy TEAS a Autosoft.

Společnost dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Cebia nabízí vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na www.zkontrolujsiauto.cz, řadu dalších služeb pro identifikaci vozidel, prověřování původu a originality vozidel.

Cebia zajišťuje různé formy zabezpečení vozidel, mj. bezpečnostní značení oken OCIS a satelitní systémy Cebia SAT, UNIQA SafeLine a Allianz BonusDrive. Společnost je výhradním představitelem Systému OCIS (Open Car Information System) v ČR a SR. Systém OCIS používají partneři Cebia po celém světě jako nástroj pro evidenci a výměnu dat o vozidlech. Cebia se zabývá rovněž vytvářením a programováním nástrojů pro přední makléřské společnosti na trhu v ČR a poskytuje řadu služeb pro pojišťovny a leasingové společnosti.

Společnost Cebia je držitelem certifikátu jakosti dle normy ISO 9001:2015.


Barbora Minksová
Head of Marketing and Communications
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na twitteru

Okomentovat na facebooku








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688