Crowdsourcing: Budoucnost v řízení lidských zdrojů?
Crowdsourcing a jeho definice
Abychom si mohli vysvětlit mechanismus
crowdsourcingu v oblasti lidských zdrojů, je nutné si samotný crowdsourcing
nejprve definovat. V posledních letech byl tento fenomén předmětem mnoha
studií, proto existuje více definic, které sepsali vědci napříč obory. „Společným
znakem těchto definic je to, že se jedná o proces, kdy žadatel poptává na
on-line platformě určitou službu nebo řešení problému. Registrovaný člen,
takzvaný crowd-worker, mu může poskytnout řešení nebo nabídnout požadovanou
službu. Tímto způsobem se platforma crowdsourcingu stává jakýmsi prostředníkem
mezi poptávkou po službě a dodávkou služby nebo řešení,” vysvětluje Jan Skovajsa, spolumajitel a
CEO firmy myTimi, která pomáhá s podnikáním malým a středním firmám. Crowdsourcing je hojně používán
například na podporu náborů zaměstnanců ke správě specifických, časově vázaných
úkolů, tj. vývojáři, copywriteři apod. V Česku fenoménu crowdsourcingu využívá
v této formě například virtuální asistentmyTimi.
Čas jsou peníze
Crowdsourcing je skvělým způsobem, jak
šetřit čas i peníze. Potvrzuje to také Jan Skovajsa z firmy myTimi, která tímto
způsobem poskytuje služby z oblasti marketingu, salesu, virtuální asistence či
zákaznického servisu: „Díky crowdsourcingu nemusí firma vynakládat úsilí na
přijímací pohovory a jako bonus se zbavuje veškerých fixních výdajů týkajících
se zaměstnanců. V rámci flexibilních plateb pak hradí jen to, co skutečně
potřebuje,“ vysvětluje.
Crowdsourcing jako konkurenční výhoda
Skrze využívání crowdsourcingu získá
firma hned několika benefitů. Patří mezi ně například:
● snížení provozních nákladů
● lepší využití pracovní síly
● lepší pověst na trhu a veřejné mínění
díky otevřenému vztahu, který společnost buduje s vnějším prostředím
Expanze crowdsourcingu by mohla mimo
jiné vytvořit nulové vzdálenosti mezi zaměstnancem a společností, zajistit, aby
se zaměstnanci cítili součástí osudu společnosti a v neposlední řadě využít
každý potenciál naplno! Budovat silnou
kulturu orientovanou na lidi je zkrátka zaručený recept na úspěch. Celá
koncepce vysílá signál, že společnost bere vážně v úvahu názory svých
zaměstnanců a dává jim možnost přispívat ke zlepšování pracovního prostředí.
Nejistota?
Stejně jako vše, i crowdsourcing může
mít své nevýhody. Jednou z nich je například částečná nejistota, jak bude
výsledek práce vypadat. Oproti stálým zaměstnancům zde firma pracuje s lidmi,
které nezná a nemusí tak vždy vědět, co od nich čekat. „V myTimi je pro nás
velmi důležitý článek quality assurance (pozn.: zajištění kvality), který
zajišťuje člověk orientující se v dané oblasti. Nestane se tak, že by klient
dostal nekvalitně odvedenou práci, protože všechny výstupy jsou důkladně
kontrolovány,” říká Jan Skovajsa z myTimi.
Firemní udavač trendů
Crowdsourcing může být v oblasti řízení
lidských zdrojů využíván ale i úplně jinak. Jedním z mechanismů může být třeba
zapojení zaměstnanců do inovací. Může se jednat o inovační soutěž, která
zajistí kombinaci konkurence mezi zaměstnanci a spravedlivého hodnocení nových
nápadů nebo třeba o implementaci sociální sítě v rámci firmy, jež umožní
vzájemnou socializaci. „Stejně jako
tradiční e-mail a intranet máme platformu crowdsourcingu, Better Together, kde
jsou naši lidé povzbuzováni, aby se podělili o své nápady, jak můžeme být
jednodušší, osobnější a spravedlivější,“ říká pro The Guardian Paula Dunne,
zaměstnankyně banky Santander. Také dodává, že implementace nové technologie
může být zprvu náročná, ale po chvíli se dostaví nápady, které jsou užitečné,
soustředěné a jsou skvělou demonstrací toho, do jaké míry jsou zaměstnanci
odhodláni být prospěšní společnosti.
myTimi
Firma myTimi vznikla v roce 2017 a ve svých počátcích nabízela zejména služby virtuální asistence jedincům a firmám, kteří si zde mohli nechat zpracovat nejrůznější drobné úkoly jako vyřizování byrokracie na úřadech, rezervace v restauracích a hotelech, pořádání oslav a spoustu dalšího. Kromě těchto původních služeb začala firma myTimi v roce 2019 nabízet také marketingové služby, které nyní tvoří většinu jejích aktivit.
CEO a spolumajitelem firmy je Jan Skovajsa, který celý projekt založil na základě svých vlastních potřeb delegovat nejrůznější úkoly, pracovat efektivně a šetřit tak čas.
Více informaci na: www.myTimi.cz
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko práce
Jaroslav Fišer, Dobraprace.cz
Kolega zapáchá? Vyřešte citlivou situaci s taktem a nadhledem
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu