Vývoj indexů spotřebitelských cen - 2. čtvrtletí 2020
Mezičtvrtletní vývoj spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2020 ovlivnilo zejména zvýšení cen v oddílech potraviny a nealkoholické nápoje, alkoholické nápoje, tabák, odívání a obuv. V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje byly vyšší zejména ceny ovoce o 8,5 %, zeleniny o 7,3 %, masa o 1,1 %, pekárenských výrobků a obilovin o 1,1 %. V oddíle alkoholické nápoje, tabák se zvýšily ceny tabáku a tabákových výrobků o 5,0 %, naopak ceny lihovin se snížily o 0,2 %, vína o 1,2 %, piva o 1,4 %. V oddíle odívání a obuv vzrostly ceny oděvů o 2,4 % a obuvi o 2,2 %. Protisměrně, tj. na snižování cenové hladiny, působil pokles cen v oddíle doprava, kde klesly ceny pohonných hmot a olejů o 15,4 %. Snížení cen v oddíle rekreace a kultura bylo způsobeno především poklesem cen dovolených s komplexními službami o 5,4 %. Průměrný meziměsíční přírůstek úhrnného indexu spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2020 byl 0,3 %, v 1. čtvrtletí 2020 to bylo 0,5 %.
Indexy spotřebitelských cen (předchozí čtvrtletí = 100)
2019 | 2020 | ||||
ODDÍL | 2. čtvrtletí | 3. čtvrtletí | 4. čtvrtletí | 1. čtvrtletí | 2. čtvrtletí |
ÚHRN | 100,7 | 100,6 | 100,4 | 101,8 | 100,3 |
Potraviny a nealkoholické nápoje | 101,0 | 100,0 | 101,4 | 103,5 | 101,5 |
Alkoholické nápoje, tabák | 99,3 | 100,2 | 100,4 | 103,7 | 102,2 |
Odívání a obuv | 102,3 | 97,0 | 104,3 | 100,0 | 102,2 |
Bydlení, voda, energie, paliva | 101,1 | 100,6 | 100,9 | 101,5 | 100,1 |
Bytové vybavení, zařízení domácnosti, opravy | 100,5 | 100,5 | 100,9 | 100,5 | 101,3 |
Zdraví | 101,6 | 100,4 | 99,3 | 100,2 | 101,9 |
Doprava | 101,9 | 99,8 | 99,8 | 100,2 | 96,7 |
Pošty a telekomunikace | 99,6 | 99,5 | 98,0 | 98,6 | 99,6 |
Rekreace a kultura | 98,7 | 104,5 | 96,0 | 103,1 | 98,6 |
Vzdělávání | 100,0 | 101,2 | 102,5 | 100,3 | 100,1 |
Stravování a ubytování | 101,2 | 101,3 | 101,1 | 101,8 | 100,8 |
Ostatní zboží a služby | 101,0 | 100,6 | 100,3 | 101,7 | 100,8 |
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny ve 2. čtvrtletí 2020 proti 2. čtvrtletí 2019 o 3,1 %, tedy o 0,5 procentního bodu méně než v 1. čtvrtletí. Tento vývoj ovlivnil zejména přechod z cenového růstu v pokles v oddíle doprava a zpomalení růstu v oddíle bydlení. Opačně, tj. na rychlejší zvyšování cen, působil především cenový vývoj v oddíle alkoholické nápoje, tabák.
Změny ve vývoji cen ve 2. čtvrtletí 2020 se promítly do zpomalení meziročního růstu tržních cen na 3,1 % (v 1. čtvrtletí 2020 růst o 3,5 %). Růst regulovaných cen ve 2. čtvrtletí 2020 zpomalil na 3,4 % ze 4,2 % v 1. čtvrtletí 2020.
Největší vliv na zpomalení růstu cenové hladiny měly ceny v oddíle doprava, kde se snížily ceny pohonných hmot a olejů o 19,2 % (v 1. čtvrtletí růst o 1,2 %). Cena benzínu Natural 95 byla v červnu 26,44 Kč a cena nafty 26,33 Kč.
V oddíle bydlení se zvýšily ceny elektřiny o 8,0 % a ceny zemního plynu o 0,4 %. Ceny nájemného z bytu vzrostly o 3,7 %, vodného o 2,9 %, stočného o 2,5 %. Ceny tepla a teplé vody se snížily o 1,5 %. Imputované nájemné (náklady vlastnického bydlení) se zvýšilo o 2,6 % (v 1. čtvrtletí o 3,7 %).
V oddíle alkoholické nápoje, tabák se zvýšily ceny tabákových výrobků o 7,5 %. Ceny lihovin vzrostly o 9,0 %, vína o 1,8 % a piva o 4,2 %.
Vliv na růst cenové hladiny dále měly ceny v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje. Ceny masa se zvýšily o 10,8 %, z toho ceny vepřového masa o 14,2 % a uzenin o 13,0 %. Ceny ryb vzrostly o 1,5 %. Ceny ve skupině mléko, sýry, vejce se ve 2. čtvrtletí meziročně zvýšily o 2,2 %, z toho ceny sýrů a tvarohů o 3,7 % a polotučného trvanlivého mléka o 3,4 % (v 1. čtvrtletí nárůst o 3,0 %). Ceny jogurtů meziročně klesly o 2,6 (v 1. čtvrtletí pokles o 2,4 %). Ceny vajec vzrostly o 2,5 %. Ceny olejů a tuků byly nižší o 2,8 %, z toho ceny másla o 7,3 %. Ceny cukru vzrostly o 14,5 %. Ceny chleba byly vyšší o 1,8 % a ceny mouky a jiných obilovin o 14,5 %. Ceny ovoce se zvýšily o 25,8 %. Ceny nealkoholických nápojů vzrostly o 2,0 %, přičemž ceny kávy byly nižší o 0,2 %. Ceny zeleniny byly vyšší o 6,5 %, z toho brambor o 0,8 % (v 1. čtvrtletí pokles o 0,2 %).
* Sezónní potraviny zahrnují ryby a mořské plody, ovoce a zeleninu.
V oddíle odívání a obuv vzrostly ceny oděvů o 4,2 % a obuvi o 1,9 %.
V oddíle stravování a ubytování se zvýšily ceny stravovacích služeb o 5,5 % a ubytovacích služeb o 2,5 %.
V oddíle ostatní zboží a služby byly vyšší ceny finančních služeb o 2,5 %. Ceny zboží a služeb pro osobní péči vzrostly o 3,7 %.
Výše uvedené pohyby spotřebitelských cen se projevily v růstu cen zboží úhrnem o 3,0 % a cen služeb o 3,3 %.
Harmonizovaný index spotřebitelských cen v zóně EU27
Meziroční změna harmonizovaného indexu spotřebitelských cen (HICP) 27 členských zemí EU byla podle údajů Eurostatu v roce 2020 v dubnu 0,6 % a v květnu 0,5 %. V ČR byly meziroční hodnoty HICP v dubnu 3,3 % a v květnu 3,1 %. Podle předběžných výpočtů vzrostl v červnu HICP v ČR meziročně o 3,4 %. Z níže uvedeného grafu je zřejmé, že HICP v ČR byl od ledna 2019 vyšší než v EU, přičemž rozdíl v hodnotách za ČR a EU se postupně zvyšoval. V květnu 2020 byl meziroční přírůstek HICP ve 14 státech EU záporný, přičemž se jeho hodnoty pohybovaly od –1,8 % v Estonsku do 3,4 % v Polsku.
Vývoj indexu spotřebitelských cen v členění dle oddílů ECOICOP
Indexy spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2020
Zpracovali: pracovníci Oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ
Kontaktní osoba:
Ing. Jiří Trexler
Oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ
E-mail: jiri.trexler@czso.cz
Tel.: 274 054 137
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři