Vývoj indexů spotřebitelských cen - 2. čtvrtletí 2022
13. 7. 2022
Vývoj indexů spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2022
Ve 2. čtvrtletí 2022 vzrostly spotřebitelské ceny proti 1. čtvrtletí 2022 o 5,1 %. V meziročním srovnání vzrostly spotřebitelské ceny ve 2. čtvrtletí 2022 o 15,8 %, což je o 4,6 procentního bodu více než v 1. čtvrtletí 2022.
Mezičtvrtletní vývoj spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2022 ovlivnilo zejména zvýšení cen v oddílech bydlení, potraviny a nealkoholické nápoje, doprava. V oddíle bydlení vzrostly ceny nájemného z bytu o 1,1 %. Náklady vlastnického bydlení (imputované nájemné) se zvýšily o 4,3 %. Ceny výrobků a služeb pro běžnou údržbu bytu se zvýšily o 6,3 %. Ceny elektřiny byly vyšší o 7,2 % a zemního plynu o 16,4 %. V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje se zvýšily ceny pekárenských výrobků a obilovin o 9,1 %, masa o 14,5 %, olejů a tuků o 11,3 %, ceny ve skupině mléko, sýry, vejce o 7,7 %, ceny cukru o 10,8 %. Ceny zeleniny byly vyšší o 3,2 %, z toho brambor o 14,6 %. Ceny ovoce vzrostly o 0,3 %. V oddíle doprava byly ceny pohonných hmot a olejů vyšší o 14,9 % a automobilů o 3,9 %. Ceny dopravních služeb vzrostly o 11,2 %. Průměrná meziměsíční změna úhrnného indexu spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2022 byla 1,7 %, v 1. čtvrtletí 2022 to bylo 2,5 %.
Indexy spotřebitelských cen (předchozí čtvrtletí = 100)
ODDÍL |
2.čtvrtletí |
3.čtvrtletí |
4.čtvrtletí |
1.čtvrtletí |
2.čtvrtletí |
ÚHRN |
101,0 |
102,0 |
101,6 |
106,3 |
105,1 |
Potraviny a nealkoholické nápoje |
100,3 |
99,8 |
100,1 |
106,5 |
107,7 |
102,1 |
100,6 |
101,1 |
103,1 |
100,7 |
|
Odívání a obuv |
102,4 |
102,8 |
107,7 |
103,2 |
105,1 |
100,8 |
102,4 |
101,6 |
110,6 |
105,5 |
|
Bytové vybavení, zařízení domácnosti, opravy |
101,2 |
102,0 |
102,8 |
102,7 |
103,6 |
Zdraví |
101,5 |
101,0 |
100,4 |
103,8 |
103,1 |
103,1 |
102,8 |
104,6 |
105,7 |
108,0 |
|
Pošty a telekomunikace |
100,0 |
99,7 |
100,1 |
100,1 |
100,0 |
Rekreace a kultura |
99,2 |
105,9 |
98,2 |
105,1 |
101,8 |
Vzdělávání |
100,1 |
100,4 |
100,9 |
100,4 |
100,3 |
Stravování a ubytování |
100,6 |
102,8 |
102,7 |
105,7 |
108,9 |
Ostatní zboží a služby |
100,6 |
101,3 |
101,4 |
103,2 |
103,5 |
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny ve 2. čtvrtletí 2022 proti 2. čtvrtletí 2021 o 15,8 %, tedy o 4,6 procentního bodu více než v 1. čtvrtletí 2022. Tento vývoj ovlivnilo zejména zrychlení cenového růstu v oddílech bydlení, potraviny a nealkoholické nápoje, doprava.
Opačně, tj. na pomalejší zvyšování cen, působil především cenový vývoj v oddíle alkoholické nápoje, tabák.
Změny ve vývoji cen ve 2. čtvrtletí 2022 se promítly do zrychlení meziročního růstu tržních cen na 14,2 % (v 1. čtvrtletí 2022 růst o 10,3 %). Regulované rostly o 23,3 % (v 1. čtvrtletí 2022 růst o 15,7 %).
Vliv na zrychlení růstu cenové hladiny měly především ceny v oddíle bydlení, kde se zvýšily ceny nájemného z bytu o 4,6 %, výrobků a služeb pro běžnou údržbu bytu o 20,3 %, vodného o 5,3 %, stočného o 6,4 %, elektřiny o 30,8 %, zemního plynu o 50,4 %, tepla a teplé vody o 17,8 %. Náklady vlastnického bydlení (imputované nájemné) byly vyšší o 19,0 %.
V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje se ceny ve skupině mléko, sýry, vejce ve 2. čtvrtletí 2022 meziročně zvýšily o 17,5 %, z toho ceny polotučného trvanlivého mléka se zvýšily o 38,6 %. Ceny jogurtů meziročně vzrostly o 13,0 %, sýrů a tvarohů o 14,0 %, vajec o 22,6 %, cukru o 32,7 %, zeleniny o 7,1 % (z toho ceny brambor o 23,1 %), ryb o 7,0 %, nealkoholických nápojů o 9,7 % (z toho ceny kávy o 12,1 %), olejů a tuků o 33,4 % (z toho ceny másla o 46,3 %), chleba o 24,8 % a ceny mouky a jiných obilovin byly vyšší o 62,1 %. Ceny masa se zvýšily o 16,2 %, z toho vepřového masa o 17,4 % a ceny uzenin o 7,8 %. Ceny ovoce vzrostly o 1,1 %.
* Sezónní potraviny zahrnují ryby a mořské plody, ovoce a zeleninu.
V oddíle doprava se zvýšily ceny pohonných hmot a olejů o 44,5 % (v 1. čtvrtletí 2022 nárůst o 36,9 %). Cena benzínu Natural 95 byla v červnu 47,22 Kč/litr a cena nafty 46,99 Kč/litr. Ceny automobilů vzrostly o 14,1 % (v 1. čtvrtletí 2022 růst o 10,9 %).
V oddíle alkoholické nápoje, tabák se zvýšily ceny tabákových výrobků o 8,5 %. Ceny piva vzrostly o 3,6 % a vína o 1,5 %. Ceny lihovin byly nižší o 0,9 %.
V oddíle stravování a ubytování se zvýšily ceny stravovacích služeb o 21,9 % a ceny ubytovacích služeb o 17,9 %.
V oddíle ostatní zboží a služby byly vyšší ceny finančních služeb o 3,5 %. Ceny zboží a služeb pro osobní péči vzrostly o 10,7 %.
V oddíle rekreace a kultura vzrostly ceny dovolených s komplexními službami o 10,2 % a rekreačních a kulturních služeb o 8,9 %.
V oddíle odívání a obuv vzrostly ceny oděvů o 22,0 % a obuvi o 16,3 %.
V oddíle bytové vybavení, zařízení domácnosti se zvýšily ceny nábytku a bytového zařízení o 14,6 % a spotřebního zboží pro domácnost o 9,1 %.
Výše uvedené pohyby spotřebitelských cen se projevily v růstu cen zboží úhrnem o 17,4 % a cen služeb o 13,1 %.
Harmonizovaný index spotřebitelských cen (HICP)[1])
Podle předběžných výpočtů vzrostl v červnu HICP v Česku meziměsíčně o 1,5 % a meziročně o 16,6 % (v květnu o 15,2 %). Podle bleskových odhadů Eurostatu byla meziroční změna HICP v červnu 2022 za Eurozónu 8,6 % (v květnu 8,1 %), na Slovensku 12,5 % a v Německu 8,2 %. Nejvyšší byla v červnu v Estonsku (22,0 %). Podle předběžných údajů Eurostatu byla meziroční změna HICP 27 členských zemí EU v květnu 8,8 %, což bylo o 0,7 procentního bodu více než v dubnu. Nejvíce ceny v květnu meziročně vzrostly v Estonsku (o 20,1 %) a nejméně ve Francii a na Maltě (shodně o 5,8 %).
Vývoj indexu spotřebitelských cen v členění dle oddílů ECOICOP
Indexy spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2022
Zpracovali: pracovníci Oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ
Kontaktní osoba:
Ing. Jiří Trexler
Oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ
Tel.: 274 054 137
E-mail: jiri.trexler@czso.cz
- rok 2022 | 2. čtvrtletí 2022 | 1. čtvrtletí 2022
- rok 2021 | 4. čtvrtletí 2021 | 3. čtvrtletí 2021 | 2. čtvrtletí 2021 | 1. čtvrtletí 2021
- rok 2020 | 4. čtvrtletí 2020 | 3. čtvrtletí 2020 | 2. čtvrtletí 2020 | 1. čtvrtletí 2020
- rok 2019 | 4. čtvrtletí 2019 | 3. čtvrtletí 2019 | 2. čtvrtletí 2019 | 1. čtvrtletí 2019
- rok 2018 | 4. čtvrtletí 2018 | 3. čtvrtletí 2018 | 2. čtvrtletí 2018 | 1. čtvrtletí 2018
- rok 2017 | 4. čtvrtletí 2017 | 3. čtvrtletí 2017 | 2. čtvrtletí 2017 | 1. čtvrtletí 2017
- rok 2016 | 4. čtvrtletí 2016 | 3. čtvrtletí 2016 | 2. čtvrtletí 2016 | 1. čtvrtletí 2016
- rok 2015 | 4. čtvrtletí 2015 | 3. čtvrtletí 2015 | 2. čtvrtletí 2015 | 1. čtvrtletí 2015
- rok 2014 | 4. čtvrtletí 2014 | 3. čtvrtletí 2014 | 2. čtvrtletí 2014 | 1. čtvrtletí 2014
- rok 2013 | 4. čtvrtletí 2013 | 3. čtvrtletí 2013 | 2. čtvrtletí 2013 | 1. čtvrtletí 2013
- rok 2012 | 4. čtvrtletí 2012 | 3. čtvrtletí 2012 | 2. čtvrtletí 2012 | 1. čtvrtletí 2012
- rok 2011 | 4. čtvrtletí 2011 | 3. čtvrtletí 2011 | 2. čtvrtletí 2011 | 1. čtvrtletí 2011
- rok 2010 | 4. čtvrtletí | 3. čtvrtletí | 2. čtvrtletí | 1. čtvrtletí
Zveřejněno dne: 13.07.2022
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.
Kontakt: Oddělení informačních služeb - ústředí, tel.: 274 056 789, e-mail: infoservis@czso.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz