Víkendář: Poučení z budoucnosti
Už před pandemií probíhaly rychlé technologické změny, rostla politická nestabilita a celková nejistota. Píše to Harvard Business Review s tím, že řada firem už na počátku roku 2020 čelila takové nejistotě, že omezovala investice do inovací a místo toho se zaměřovala na zvyšování efektivity. Jinak řečeno, tyto společnosti „dávaly přednost současnosti před budoucností“. A nyní se tato „tyranie současnosti“ ještě prohloubila.
HBR zmiňuje, že ve snaze o vypořádání se s nejistotou se nejčastěji používá práce s různými scénáři. Tyto scénáře se tvoří na základě odhadu klíčových faktorů ovlivňujících další vývoj a pak predikce jejich možného vývoje. Tento přístup používá mnoho společností a HBR v této souvislosti připomíná rozdíl mezi rizikem a nejistotou tak, jak jej chápal ekonom Frank Knight: Zatímco u rizika je možné pracovat s pravděpodobnostmi různých scénářů, u nejistoty ne. Zde totiž nemáme k dispozici nic, čeho se při odhadech pravděpodobnosti chytit. A ani nemusíme být schopni odhadnout všechny možné situace, které mohou nastat.
Knight tvrdil, že manažeři s dobrým úsudkem jsou schopni nastavit kurz i bez toho, že se nemají čeho chytit. Ekonom ale neměl představu o tom, odkud se tento úsudek bere. V této souvislosti tak hovořil o záhadě. Pokud bychom předpokládali, že tento úsudek stojí na zkušenostech, pak uvedený pohled neodpovídá tomu, že nejisté situace jsou z definice situace nové, které není k čemu vztáhnout, a tudíž by zde zkušenosti neměly hrát velkou roli.
HBR pokračuje s tím, že většina z nás uvažuje o času lineárně, ale vytváření scénářů by mělo stát na nelineárním základě. Mělo by začít se současnými trendy a pak se vzdálenější budoucností, kterou by tyto trendy mohly tvořit. Následně by měly přijít detailnější úvahy o tom, co se bude dít v mezičase. Na základě toho všeho by měla být nastavena strategie. „V tomto modelu uvažování se neustále točíme dokola a prohlubujeme zpětnou vazbu mezi současností a budoucností,“ píše HBR.
Takový způsob uvažování sebou nese pochopení toho, že na budoucnost je nutno reagovat již nyní. A tvorba scénářů by se měla držet základních pravidel: Za prvé, měli by se na ní podílet všichni relevantní lidé, kteří budou nutně přicházet z různých částí firmy. Za druhé, jsou identifikovány hlavní faktory, které budou tvořit budoucnost. Za třetí, jsou vytvořeny vize budoucnosti, a to i takové, které se dramaticky odlišují. Za čtvrté, přichází tvorba strategií, které této budoucnosti odpovídají. Za páté, strategie jsou implementovány (podle HBR je tento bod často ten nejproblematičtější). A za šesté, celý proces je používán soustavně tak, aby si lidé zvykli, že je nutné mít pohled neustále upřený do budoucnosti a zároveň ji reflektovat v přítomnosti.
„Současná pandemie ukazuje, že vstupní předpoklady se mění rychle a nepredikovatelně. Příprava na budoucnost tak vyžaduje neustálé přehodnocování,“ píše HBR. Je tak důležité, aby strategické plánování bylo ve společnosti pevně „institucionalizováno“. „Organizace se na budoucnost připravují, ale také ji tvoří. V dobách nejistoty nacházíme velký podnikatelský potenciál... Přesně v takových časech a ne v době klidné leží skutečné příležitosti,“ uzavírá HBR s tím, že „je třeba síly, aby bylo možné se vymanit z tyranie současnosti a investovat do představivosti“.
Zdroj: HBR
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz