(Kurzy.cz)
Globální prodeje elektromobilů ve 4Q19 poklesly o 5,4%. Výjimkou je Evropa, kde se elektrickým autům daří čím dál víc
· Prodeje elektromobilů (čistě bateriových
i hybridních) na klíčových trzích v loňském čtvrtém čtvrtletí meziročně
poklesly o 5,4 procenta.
· Za poklesem (stejně jako v předchozím
třetím čtvrtletí) stojí hlavně situace v Číně, kde se celkový počet registrací
meziročně snížil o 30,8 %.
· Sledované evropské státy naopak
potvrdily pozici nejrychleji rostoucího trhu. Čistě elektrických (BEV) vozů zde
bylo zaregistrováno o 60,5 procenta víc než ve stejném období před rokem.
· Celkem si ale za rok 2019 udržel
globální trh elektromobilů rostoucí tendenci, kdy počet nových registrací
stoupl o 12,5 %.
Düsseldorf, Praha 12. února 2020 – Prodeje
nových elektrických aut pokračovaly na konci loňského roku v propadu, který byl
viditelný už ve třetím čtvrtletí. Meziročně poklesl jak počet nových registrací
čistě elektrických bateriových aut (BEV, - 20,4 %), tak i tzv. plug-in hybridů
(PHEV, -23,9 %). Jedinou rostoucí kategorií aut využívajících (alespoň
částečně) k pohonu elektřinu byly klasické hybridy. Vyplývá to z aktuálně
vydané studie PwC E-Mobility Sales Review.
„Celková čísla táhla dolů Čína, která je zdaleka největším světovým trhem s
elektromobily. V polovině roku čínská vláda prudce snížila dotace na nákup
elektromobilů, což se projevilo na meziročním poklesu o více než čtvrt milionu
nových registrací, tedy asi o třetinu. Naopak v největších pěti zemích Evropské
unie registrací přibylo meziročně o více než 60 procent,” komentuje vývoj na hlavních trzích Pavel
Štefek, partner PwC ČR a expert na automobilový průmysl.
Nové registrace elektromobilů podle typu
Typ vozu |
Nové registrace 2019 |
Změna 19Q4/18Q4 |
|
Bateriové elektromobily (BEV) |
1 391 252 |
13.8 % |
-20.4 % |
Plug-in hybridy (PHEV) |
449 660 |
-13.2 % |
-23.9 % |
Hybridy |
1 363 126 |
23.2 % |
+30.5 % |
Celkem |
3 204 038 |
12.5 % |
- 5.4 % |
Zdroj: PwC E-Mobility Sales Review (1/2020)
Do množiny analyzovaných klíčových trhů se počítají Čína, USA, sedm
evropských států (Německo, UK, Francie, Itálie, Španělsko, Nizozemsko, Norsko),
Japonsko a Jižní Korea.
V Číně vláda dotuje nákup elektromobilů už déle než deset let, postupně ale
objem dotací snižuje. Naposledy v červnu poklesla dotace přibližně na polovinu,
což vyvolalo výrazný pokles poptávky po stále ještě drahých elektrických autech.
V Číně ale zároveň loni klesly i celkové prodeje aut, včetně těch s konvenčními
motory.
Podobně slabý závěr roku zaznamenaly prodeje elektromobilů i v USA. Celkově
trh bateriových elektromobilů (BEV) poklesl o 27,3 %. Za celý rok 2019 ale jak
Čína, tak USA díky silnému prvnímu pololetí zůstaly v kladných číslech.
Úplně opačně se situace vyvíjí v Evropě, kde emisní pravidla nutí jak
výrobce, tak potažmo i státy investovat do vývoje elektrických aut i dobíjecí
infrastruktury. Statistika PwC E-Mobility Sales Review sleduje pět největších
zemí Evropské unie a navíc ještě Nizozemsko a Norsko. Na takto definovaném trhu
v závěru roku 2019 stouply nové registrace bateriových elektromobilů (BEV) o 60,5
%. Za celý rok potom dokonce o 76,4 %.
Největší růst ze všech sledovaných zemí potom zaznamenalo Nizozemsko, kde v
posledním čtvrtletí vzrostl počet nově registrovaných bateriových elektromobilů
dokonce o 194,3 %.
Do roku 2020 předpokládají experti PwC oživení čínského trhu. V Evropě se
očekává, že regulatorní tlak, který se už přetavil do nových elektrických
modelových řad tamních výrobců, bude mít hlavní vliv na pokračující vývoj v
prodejích.
„Přísnější emisní normy nutí výrobce prodávat výrazně víc elektrických aut.
Ambiciozní cíl průměru 95 gramů CO2 na ujetý kilometr může být dosažen jen přes
portfolio, ve kterém budou mít nízkoemisní automobily významné zastoupení.
Masivní investice minulých let tak teď budou muset dokázat své opodstatnění,” říká Felix Kuhnert, globální lídr automotive
PwC a partner PwC Germany.
Nové registrace čistě bateriových elektromobilů (BEV) podle trhů
Trh |
Nové registrace 2019 |
Změna 19Q4/18Q4 |
|
825 527 |
+4,2 % |
-32,6 % |
|
241 912 |
+1,3 % |
-27.3 % |
|
EU 5+2 |
286 330 |
+76,4 % |
+60.5 % |
V současnosti stále ještě (i na rozvinutých trzích) elektromobily
představují výrazně menšinové tržní podíly v porovnání s benzinovými a
naftovými auty. V celém sledovaném “globálním” trhu představovaly elektromobily
v širším slova smyslu (včetně hybridů a plug-in hybridů) 6.1 % všech nových
registrací. V USA šlo o 4,3 % (ovšem čistě bateriových bylo jen 1,4 %), v
Číně o 5,8 % a ve sledované „evropské sedmičce” to bylo 9,1 % nových
registrací.
Premiantem je v tomto ohledu tradičně Norsko, kde loni 68,2 % nově
registrovaných vozů alespoň částečně využívalo k pohonu elektřinu. Čistě
bateriové elektromobily (BEV) tvořily 42,4 % nových registrací.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu