Thorbecke: Posilování kurzu a dlouhodobá ztráta konkurenceschopnosti
Japonské exporty elektronických součástek po globální krizi dramaticky klesly a od té doby nedošlo k jejich oživení. Na stránkách VoxEU na to poukazuje ekonom Willem Thorbecke a ptá se, co vedlo k úpadku silné konkurenční pozice, kterou Japonsko v této oblasti mělo. Podle závěrů jeho analýzy hrál významnou roli kurz japonského jenu a to, jak ovlivnil chování korporátního sektoru v této zemi.
Tranzistory byly vynalezeny v USA v roce 1947 a podle ekonoma se Japonsko začalo věnovat výzkumu v této oblasti pouhé tři měsíce poté. Japonské firmy pak začaly tranzistory používat v dlouhé řadě výrobků včetně televizních přijímačů, rádií, walkmanů a nakonec i počítačů. Po roce 1985 došlo k 60% posílení kurzu japonské měny a to podle Thorbeckera vedlo k tomu, že se domácí firmy přestaly zaměřovat na elektronické zboží a přesunuly se směrem k součástkám, komponentům a kapitálovému zboží pro výrobce elektroniky.
Proč došlo k tomuto úpadku japonské konkurenční výhody? Ekonom na základě své analýzy tvrdí, že japonské exportní společnosti reagovaly na posílení jenu snížením cen tak, aby konečné prodejní ceny v zahraničí zůstaly beze změny. Nedošlo tedy k tomu, že by ztráta konkurenceschopnosti pramenila z vyšších koncových cen japonských firem. Strategie těchto společností se ale musela projevit na jejich ziskovosti.
Posílení jenu tedy poškodilo hospodaření japonských firem a to se podle ekonoma následně projevilo do jejich investic a inovací. Ukazuje se tak, že když jen v roce 2012 oslabil, konkurenční výhoda Japonska se neobnovila a příčinou je právě uvedený pokles investic. Předchozí posílení jenu tak bylo šokem, který v ekonomice způsobil hysterezi vyvolávající dlouhodobý konkurenční úpadek domácího průmyslu.
V době, kdy ziskovost japonských firem trpěla kvůli silnému měnovému kurzu, naopak jihokorejské a tchaj-wanské společnosti užívaly vyšších zisků tažených slabším měnovým kurzem. To jim následně umožnilo mohutně investovat do dalšího výzkumu, vývoje a výroby a udržet si získanou konkurenční výhodu. Ekonom dodává, že šoku byly více ušetřeny ty japonské společnosti, které se nezaměřují na komoditizované elektronické součástky, jako například Murata Manufacturing.
Zdroj: VoxEU
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz