Jak řetězce zareagovaly na růst cen zemědělských produktů? Snižují velikosti balení
Máte pocit, že Vás snídaně či svačina nezasytili jako dříve, nebo že k přípravě oběda potřebujete více balení jednotlivých ingrediencí? Možná nejste úplně „vedle“, podle aktuálních dat portálu AkčníCeny.cz, řetězce s ohledem na loňské nepříznivé počasí a s ním spojené výrazně změny ceny potravin reagovaly úpravou velikostí balení zboží nabízeného ve slevových akcích.
I díky tomu si např. za jogurt nepřiplatíte výrazně více, má to však tu nevýhodu, že ten jogurt místo „obvyklých“ 150 gramů váží 130 gramů.
V níže uvedené tabulce najdete příklad jednotlivých kategorií zboží a meziroční změnu průměrné velikosti balení nabízeného v akčních nabídkách.
Rozdíl v průměrné velikosti balení nabízeného v akčních nabídkách
Kategorie zboží | Rozdíl |
sýry | 14,20% |
mouka | 6,20% |
cereálie | 3,50% |
1% | |
tvaroh | 0% |
máslo | -0,20% |
pomazánky | -2,60% |
uzeniny | -4,20% |
bonboniéry | -5,20% |
tuky a oleje | -5,90% |
vejce (velikost balení) | -6,10% |
džemy a marmelády | -9,80% |
džusy | -10,30% |
-14,20% | |
jogurty | -16,80% |
hořčice | -17,80% |
Pozn. vážený průměr velikosti obalu / počtu kusů zboží v obalu, meziroční rozdíl za období červen – srpen 2018, červen – srpen 2019, zdroj dat https://www.akcniceny.cz
„Typický je trend snižování velikosti balení u jogurtů. Zde sice stále převládají produkty v balení o 150 g, jejich podíl na celkovém nabízením zboží z této kategorie klesá o cca 5 – 7 procentních bodů, a to na úkor zejména jogurtů v balení 130 g, 125 g a 110 g. Tzv. downsizing se konkrétně u jogurtů týká i velkých balení, kdy produkty v balení o 400 g v čím dál větší míře doplňují jogurty o 380 g.“ komentuje vývoj Gjurses Siderov, analytik portálu AkčníCeny.cz.
Mezi zboží, u nich průměrná velikost balení naopak rostla, patří základní potraviny v podobě mléka a mouky. V absolutním měřítku dokonce výrazně rostl i počet slevových akcí, v nichž byly tyto produkty nabízeny.
„U mléka je trend opačný z důvodu absolutního růstu počtu akcí na produkty v jednolitrovém balení, přičemž z trhu se postupně vytrácí nabídky na mléko v balení o 0,5 l.“, doplňuje Siderov.
Celkově, počet akčních nabídek na potraviny vzrostl dle AkčníCeny.cz meziročně o cca 19 %, největší nárůst zaznamenaly kategorie zboží máslo (+103 %), vejce (+71 %), cibule a česnek (+56 %).
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu