Jen třetina exportérů zatím využívá dohody mezi EU a Japonskem
Zatím jen třetina českých firem začala využívat výhod, které poskytuje únorová dohoda o volném obchodu mezi Evropskou unií a Japonskem. Firmy i nadále platí clo v plné výši, ačkoli mohou získat nulovou nebo sníženou celní sazbu. Snižují tím svou konkurenceschopnost. Vyplývá to z nových výsledků šetření, které provedla firma Gerlach. Ta poskytuje celní služby pro exportéry i dovozce. Podle Svazu průmyslu a dopravy a agentury CzechTrade dohoda nové příležitosti přinese dlouhodobě.
Obchodní dohoda mezi Evropskou unií a Japonskem vstoupila v platnost letos v únoru. Ruší na 99 procent cel na japonské zboží prodávané do EU, zatímco u vývozu z EU do Japonska ruší 94 procent cel. Čeští strojaři a další exportéři díky ní mohou snadněji proniknout na japonský trh a na clech uspořit přes 2,4 miliardy korun. Export do Japonska se podle Svazu exportérů v posledních třech letech pohybuje kolem 20 miliard Kč.
SP ČR očekává, že se český export do Japonska zvýší v textilním, sklářském a zpracovatelském průmyslu. "Největší výhody dohody však vidíme zejména v oblasti netarifních bariér, tedy ve zlepšení přístupu na japonský trh, akceptace evropských předpisů a norem japonskými regulatorními orgány, volný přístup fyzických osob na trh za účelem podnikání a lepší přístup k veřejným zakázkám," reagoval ředitel sekce mezinárodních vztahů SP ČR Lukáš Martin.
Země je podle zástupce vládních agentur CzechInvest a CzechTrade v Japonsku Richarda Schneidera perspektivní. Už proto, že má jeden z technologicky nejvyspělejších světových trhů s významným podílem investic do výzkumu a vývoje. "Navíc má japonský strojírenský trh podobnou oborovou strukturu, jako ten český. Zmínit můžeme například spolupráci v oblasti kolejových vozidel," uvedl Schneider. Příležitostí pro české firmy je i trend stárnoucí japonská populace.
"Od podepsané dohody si slibujeme navýšení vývozu našich strojů. Jen v letošním roce přepokládáme nárůst prodejů o 40 procent. Další významnou podporu představují technologie a komponenty od Schneider Electric, které nám zvyšují konkurenceschopnost na japonském trhu," reagoval šéf společnosti RWT Petr Rojek z Rychnova nad Kněžnou, výrobce a vývozce brousících strojů. Japonci se podle něj nejvíce zajímají o stroje pro letecký a automobilový průmysl nebo nábytkářství.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz