5 měkkých dovedností, které by v programu firemního vzdělávání neměly v současnosti chybět
Budoucnost pracovního trhu bude dle odborníků silně
spjata s celoživotním vzděláváním. I kvůli automatizaci, robotizaci a
digitalizaci průmyslu bude růst důraz na rozvíjení měkkých dovedností. Ty
přitom často poptávají i sami zaměstnanci, dychtiví pracovat na svém osobním
rozvoji. Chcete-li, aby vámi nabízený program firemního vzdělávání vaše
pracovníky zaujal a zároveň pomohl i samotné firmě, neměli byste opomenout
například kurzy týkající se manažerských dovedností, obchodního psaní či
zvládání stresu.
V posledních několika letech prochází globální i tuzemský pracovní
trh prudkým vývojem. Zejména v souvislosti s nástupem Průmyslu 4.0 se
pracovníci v podstatě všech odvětví musejí připravit na to, že chtějí-li
být ve své práci úspěšní, bude je čekat nepřetržité, celoživotní vzdělávání.
Zejména mladší generace s tím počítají, a navíc na svých dovednostech
skutečně pracovat chtějí. Očekávají ale, že jim příležitosti ke vzdělávání
nabídne zaměstnavatel. Firemní vzdělávání tak v současnosti patří
k jednomu z nejžádanějších pracovních benefitů. Mezi
nejpoptávanějšími dovednostmi pak kralují především takzvané měkké dovednosti. „Měkké
dovednosti budou v příštích letech se sílící robotizací a automatizací
hrát čím dál důležitější roli. Důraz na ně je kladen i vzhledem
k proměňující se firemní kultuře – zaměstnanci čím dál více požadují
pozitivní firemní kulturu založenou na respektu a spolupráci. Šéfové-diktátoři
zkrátka nemají šanci u nich uspět. Leadeři se tudíž musejí učit jednat
s lidmi, motivovat je, vést je s empatií,“ vysvětluje Jiří
Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace
a interim management malým a středním podnikům. Které měkké
dovednosti tedy nabídnout svým zaměstnancům, aby drželi krok s dobou a
poptávkou, a zároveň byly přínosné pro jejich budoucí kariérní vývoj či třeba i
spokojenost v práci?
1. Manažerské dovednosti
Manažerské dovednosti byly a jsou jednou z klíčových měkkých
dovedností. Dobří manažeři mají dle mnohých studií i statistik zásadní vliv na
spokojenost a zapojení zaměstnanců i na jejich udržení ve firmě. Například
podle analytické platformy Culture Amp zaměřené na spokojenost zaměstnanců ve
firmách s dobrým vedením plánuje zůstat 89 % pracovníků, zatímco ve firmě
se slabým vedením jen 22 %.
2. Emoční inteligence
Emoční inteligence (EQ) je, mimo jiné, schopnost člověka rozpoznat a
chápat své emoce i emoce druhých a umět zvládat a řídit projevy svých emocí.
Vysoká EQ je potřebná především u zaměstnanců v oblastech prodeje,
zákaznické podpory a rovněž u manažerů a leaderů, v jejichž případě
výzkumy naznačují, že je EQ dokonce důležitější než jejich odbornost či IQ.
3. Obchodní psaní
Podle nedávného průzkumu společnosti Udemy specializující se na online
firemní kurzy se 44 % oslovených manažerů vyjádřilo, že jim u absolventů
vysokých škol nastupujících do zaměstnání nejvíce chybí dovednosti spjaté
s psaním obchodních textů. Právě umění vytvořit kvalitní texty
a dobře se vyjadřovat v psané formě přitom v době sociálních
médií a intenzivní e-mailové komunikace rapidně nabývá na významu.
4. Prezentace, veřejné vystupování a vyjednávání
Pro řadu lidí je vyhlídka, že budou muset promluvit před velkým publikem
– nebo i jen pár kolegy –, stále noční můrou. Dovednosti spojené
s prezentacemi a veřejným vystupováním jsou však stále častěji vyžadovány
a postavit se před publikum musí pravidelně čím dál více lidí. Firemní kurzy
zaměřené na řečnické dovednosti se tak dostávají do popředí zájmu. Společně
s nimi pak roste důraz i na schopnosti vyjednávací. Ty se uplatňují nejen
v obchodních jednáních, ale též i v komunikaci v rámci
pracovního týmu. „Dobré vyjednávací schopnosti jsou nutností hlavně pro týmové
lídry, kteří musejí zvládnout pohybovat se ve firemní kultuře, v níž se
nyní více než přímé příkazy uplatňují principy kompromisu a kooperace. Dobrý lídr
musí umět obhájit své názory a vyjednat podporu pro své návrhy,“ říká
Jiří Jemelka.
5. Zvládání stresu
Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
19.03.2024 Kde jsou nejlevnější last minute zájezdy – jak...
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn