5 měkkých dovedností, které by v programu firemního vzdělávání neměly v současnosti chybět
Budoucnost pracovního trhu bude dle odborníků silně
spjata s celoživotním vzděláváním. I kvůli automatizaci, robotizaci a
digitalizaci průmyslu bude růst důraz na rozvíjení měkkých dovedností. Ty
přitom často poptávají i sami zaměstnanci, dychtiví pracovat na svém osobním
rozvoji. Chcete-li, aby vámi nabízený program firemního vzdělávání vaše
pracovníky zaujal a zároveň pomohl i samotné firmě, neměli byste opomenout
například kurzy týkající se manažerských dovedností, obchodního psaní či
zvládání stresu.
V posledních několika letech prochází globální i tuzemský pracovní
trh prudkým vývojem. Zejména v souvislosti s nástupem Průmyslu 4.0 se
pracovníci v podstatě všech odvětví musejí připravit na to, že chtějí-li
být ve své práci úspěšní, bude je čekat nepřetržité, celoživotní vzdělávání.
Zejména mladší generace s tím počítají, a navíc na svých dovednostech
skutečně pracovat chtějí. Očekávají ale, že jim příležitosti ke vzdělávání
nabídne zaměstnavatel. Firemní vzdělávání tak v současnosti patří
k jednomu z nejžádanějších pracovních benefitů. Mezi
nejpoptávanějšími dovednostmi pak kralují především takzvané měkké dovednosti. „Měkké
dovednosti budou v příštích letech se sílící robotizací a automatizací
hrát čím dál důležitější roli. Důraz na ně je kladen i vzhledem
k proměňující se firemní kultuře – zaměstnanci čím dál více požadují
pozitivní firemní kulturu založenou na respektu a spolupráci. Šéfové-diktátoři
zkrátka nemají šanci u nich uspět. Leadeři se tudíž musejí učit jednat
s lidmi, motivovat je, vést je s empatií,“ vysvětluje Jiří
Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace
a interim management malým a středním podnikům. Které měkké
dovednosti tedy nabídnout svým zaměstnancům, aby drželi krok s dobou a
poptávkou, a zároveň byly přínosné pro jejich budoucí kariérní vývoj či třeba i
spokojenost v práci?
1. Manažerské dovednosti
Manažerské dovednosti byly a jsou jednou z klíčových měkkých
dovedností. Dobří manažeři mají dle mnohých studií i statistik zásadní vliv na
spokojenost a zapojení zaměstnanců i na jejich udržení ve firmě. Například
podle analytické platformy Culture Amp zaměřené na spokojenost zaměstnanců ve
firmách s dobrým vedením plánuje zůstat 89 % pracovníků, zatímco ve firmě
se slabým vedením jen 22 %.
2. Emoční inteligence
Emoční inteligence (EQ) je, mimo jiné, schopnost člověka rozpoznat a
chápat své emoce i emoce druhých a umět zvládat a řídit projevy svých emocí.
Vysoká EQ je potřebná především u zaměstnanců v oblastech prodeje,
zákaznické podpory a rovněž u manažerů a leaderů, v jejichž případě
výzkumy naznačují, že je EQ dokonce důležitější než jejich odbornost či IQ.
3. Obchodní psaní
Podle nedávného průzkumu společnosti Udemy specializující se na online
firemní kurzy se 44 % oslovených manažerů vyjádřilo, že jim u absolventů
vysokých škol nastupujících do zaměstnání nejvíce chybí dovednosti spjaté
s psaním obchodních textů. Právě umění vytvořit kvalitní texty
a dobře se vyjadřovat v psané formě přitom v době sociálních
médií a intenzivní e-mailové komunikace rapidně nabývá na významu.
4. Prezentace, veřejné vystupování a vyjednávání
Pro řadu lidí je vyhlídka, že budou muset promluvit před velkým publikem
– nebo i jen pár kolegy –, stále noční můrou. Dovednosti spojené
s prezentacemi a veřejným vystupováním jsou však stále častěji vyžadovány
a postavit se před publikum musí pravidelně čím dál více lidí. Firemní kurzy
zaměřené na řečnické dovednosti se tak dostávají do popředí zájmu. Společně
s nimi pak roste důraz i na schopnosti vyjednávací. Ty se uplatňují nejen
v obchodních jednáních, ale též i v komunikaci v rámci
pracovního týmu. „Dobré vyjednávací schopnosti jsou nutností hlavně pro týmové
lídry, kteří musejí zvládnout pohybovat se ve firemní kultuře, v níž se
nyní více než přímé příkazy uplatňují principy kompromisu a kooperace. Dobrý lídr
musí umět obhájit své názory a vyjednat podporu pro své návrhy,“ říká
Jiří Jemelka.
5. Zvládání stresu
Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz