Jak vést své zaměstnance ke kreativitě?
Kreativita je
dnes velmi častým požadavkem u řady pracovních pozic a mnoho firem hrdě hlásá
své zaměření na inovace a podporu nových nápadů. Podle nedávného britského
průzkumu však 81 % firem nedokáže s novými nápady a inovacemi pracovat a
skoro šestina jejich zaměstnanců je navíc toho názoru, že je vedení firmy od
nových nápadů aktivně odrazuje. Kreativní prostředí otevřené novým nápadům můžete
ve své firmě budovat správnou interní komunikací, podporou otevřenosti,
zajištěním inspirativního prostředí či nabídkou flexibilní pracovní doby.
Britský výzkum z roku 2017
provedený mezi zaměstnanci na tisícovce pracovišť odhalil, že 8 z 10 firem
nedokáže pracovat s novými nápady a inovacemi a u 15 % z nich si
dokonce zaměstnanci myslí, že je vedení firmy aktivně od nových nápadů
odrazuje. Nový pohled na věc, kreativita a inovace jsou však hybnou silou
byznysu. Jak ve firmě nastolit a udržovat pro-inovační, kreativní prostředí?
Držte
komunikační kanály otevřené
Výborná interní komunikace je
klíčovým elementem dobře fungující firmy. Zlepšuje firemní kulturu, zvyšuje
motivaci zaměstnanců, udržuje povědomí o vizi a misi firmy, a především
podporuje důvěru a otevřenost. „Nesmírně důležité je pak udržovat interní
komunikaci obousměrnou. Bude-li vedení neustále zásobit své pracovníky
hodnotnými informacemi a zpětnou vazbou, aniž by poslouchalo jejich názory,
nápady a poznatky, nebude to zdaleka tak prospěšné a efektivní, jako když
jsou naplno otevřené oba tyto kanály,“ upozorňuje Jiří Jemelka, ředitel
společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management
malým a středním podnikům. Pěstujte tedy politiku otevřených dveří, povzbuzujte
své pracovníky, aby sdíleli své zkušenosti se všemi, tudíž i se svými
vedoucími. „Obzvláště v malé firmě není potřeba pěstovat taktickou
diplomacii či nějakou politickou korektnost. Podporujte raději upřímnost a
objektivní kritiku,“ doporučuje Jiří Jemelka.
Zaměřte se na
prostředí
V podnikové sféře se léta
řešila debata, zda výkonnosti a kreativitě zaměstnanců nahrávají uzavřené,
oddělené kanceláře, nebo je naopak lepší open space. Dnes se odborníci kloní
spíše ke kombinaci obojího: poskytnout lidem možnost pracovat v soukromí
kanceláře, ovšem k tomu jim dát k dispozici dostatek otevřeného
prostoru, kde se mohou potkávat s ostatními kolegy – ať už kvůli společné
práci, či jen prostému popovídání – brainstormovat či schůzovat. K podpoře
inovativního myšlení a kreativity pak experti doporučují vybavit prostor nejen
pohodlným nábytkem či hravými doplňky podněcujícími fantazii, ale též množstvím
nástěnek a whiteboard tabulí, na které si vaši pracovníci kdykoliv mohou
„načmárat“ své nápady, myšlenkové mapy a podobně. Též je vhodné nechat zaměstnance,
aby si své pracovní prostory přizpůsobili svým potřebám či návykům – přinesli
si drobné předměty z domova, sami si vybrali pracovní stůl a židli, nebo
si klidně vzali s sebou do kanceláře svého zvířecího kamaráda.
Nabídněte
pružnou pracovní dobu a extra dovolenou
Pružnou pracovní dobu neocení
jen rodiče či studenti, ale rovněž všichni ti, kdo mají své biologické rytmy
nastaveny na jinak než „od osmi do čtyř“. Jsou někteří lidé ve vašem týmu
vyslovené „sovy“ a nejlepší výkony podávají až v pozdním odpoledni,
zatímco celé dopoledne připomínají zombie? Anebo jsou to naopak „skřivani“,
kteří na ty nejneotřelejší nápady chodí zásadně po snídani o půl šesté ráno? „Cirkadiální
rytmy, neboli biologické hodiny, mají na výkonnost i kreativitu lidí
nezpochybnitelný dopad. Samozřejmě asi není reálné, aby všechny firmy dávaly
svým zaměstnancům typu sova možnost pracovat dlouho do noci, alespoň trochu
pružnější pracovní doba však může významně pomoci rozproudit tvořivost týmu,“
říká Jiří Jemelka. Zvednout a udržovat kreativitu svých lidí lze rovněž
velkorysým přístupem k dovoleným. Nic totiž neosvěží mysl po náročném
období tak jako pár dní volna. Zaměstnanci se nejen psychicky zregenerují, ale
výpadkem z rutiny mohou též nalézt nové úhly pohledu či inspiraci pro svou
práci. V menším měřítku v tomto ohledu dobře fungují i takzvané
chill-out zóny přímo na pracovišti. Dejte svému týmu možnost udělat si během
pracovního dne trochu delší přestávku u dobré kávy, stolního fotbálku či třeba
i rotopedu a uvidíte, že to jejich výkon i nápaditost podpoří.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn