Zákazníci velkých obchodních řetězců si zvykají na nový sortiment
Obchodní řetězce využívají aktuální ekonomické situace a do svého sortimentu zahrnují častěji prémiové produkty. Zároveň, klesá množství sortimentu typu „zvýhodněné balíčky“. Tato změna se promítá i do letákových akcích řetězců, které letos v porovnání s loňským rokem vykazují:
- celkově nižší počet produktů v akci mimo kategorii „potraviny“
- klesající cenu zboží prodávaného pod privátními značkami řetězců
- u shodných produktů v kategorii „potraviny“ v průměru o 2 % - 5 % vyšší cenu zboží „po slevě“
Ušetřit lze na vepřovém
Oproti loňskému roku, výrazně roste množství uzenin nabízených v letákových akcích, zejména produktů z vepřového masa, kterého je teď v celé Evropě nadprodukce. V rámci této kategorie, letákových akcí řetězců využívají i výrobci uzenin z vepřového masa, u kterých jsme na tento jev nebyli v minulosti zvyklí.
Průměrná cena produktů nabízených v letákových akcích roste i s tím, jak se obchodní řetězce přizpůsobují aktuálnímu sentimentu spotřebitelů. Toto se projevuje nejvíce u vajec, kde v regálech řetězců najdeme častěji vejce z podestýlky, přičemž zastoupení vajec z klecových chovů se snižuje.
Kategorie zboží s nejvyšším meziročním nárůstem ceny
kategorie zboží | meziroční změna |
limonády | 24 % |
gin, tequila a ostatní lihoviny | 22 % |
ostatní kosmetika | 21 % |
piškoty a sušenky | 20 % |
vejce | 18 % |
péče o vlasy | 17 % |
ledové kávy | 17 % |
16 % | |
müsli tyčinky | 15 % |
müsli, vločky, kaše | 13 % |
Kategorie zboží s nejvyšším meziročním poklesem ceny
kategorie zboží | meziroční změna |
bylinky a koření | -37 % |
hotová jídla a přílohy | -34 % |
paštiky | -27 % |
dezerty a pudinky | -27 % |
prostředky na opalování | -26 % |
dětská kosmetika | -24 % |
brandy a koňak | -22 % |
prací prostředky | -20 % |
ostatní lahůdky | -20 % |
víno bílé | -19 % |
Dosavadní vývoj naznačuje, že i na konci roku si budeme zvykat na dražší sortiment
V srpnu již tradičně dochází k postupnému zvyšování cen zboží „po slevě“, přičemž řetězce přistupují k dalšímu snižování v listopadu a pak v období po Vánocích. Letošní akční nabídky zaměřené na školní pomůcky, kdy řetězce sice začaly s nabídkou těchto produktů o týden dříve, celkově však byl sortiment „chudší“ a ceny vyšší, z tohoto lze odvozovat, že řetězce se na podzim do výrazného snižování cen nepohrnou a pravděpodobně i ke konci roku budou zavádět nové produkty ve vyšších cenových kategoriích.
Pozn. data za období duben–červenec 2017; duben–červenec 2018, jedná se o vývoj jednotkové ceny za normalizované množství produktu. Zdroj: Kupi.cz
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu