Máme vůbec na víc než na montovny a skladiště? Každá pátá firma říká, že ne
Firmy v České republice mají podle Světové banky potíže s nalézáním kvalifikované pracovní síly dlouhodobě, kdy téměř každá pátá firma není schopna najít zaměstnance s odpovídajícími schopnostmi. V zemích západní Evropy je podíl těchto firem zhruba poloviční. V tomto směru se řadíme spíše mezi rozvíjející se země Asie a Latinské Ameriky.
Téměř všichni na svém místě
Česká republika přitom patří zároveň mezi země, kde má velká část populace zaměstnání odpovídající svému vzdělání (83,17 %), pouze 9,67 % pracovníků vykonává práci, na níž nemá kvalifikaci a 7,15 % pracovníků vykonává práci vyžadující nižší než dosažené vzdělání. V jich zmiňovaných zemích západní Evropy přitom činí míra práce s odpovídající kvalifikací mezi 60 % - 70 %. Znamená to tedy, že lidé s odpovídajícím vzděláním nemají schopnosti, které vyžaduje trh práce? Zřejmě ano, bohužel v situaci, kdy Česká republika vykazuje jednu z nejnižších úrovní pracovních míst vyžadujících vysokou míru kvalifikace (21,46 %) a naopak nadprůměrnou míru pracovních míst vyžadující střední či nízkou míru kvalifikace. Zároveň, Česká republika má jednu z nejnižších mír pracovních úkonů vyžadujících osvojení si nových vědomostí.V České republice dlouhodobě „dobrý“
Podíl lidí s pozicí odpovídající dosaženému vzdělání je v České republice stabilní od roku 2008 (začátku šetření Eurostatu), zatímco v Evropské unii podíl těchto osob spíše klesá. Navzdory této situaci jsme se pak v uplynulých 9 letech ani o kousek nezbavili nálepky levné montovny a skladiště. Velkou roli zde pravděpodobně sehrálo čtyřleté období hájení, kdy Česká národní banka uměle oslabovala kurz koruny a umožnila tak českým firmám fungovat bez větších investic do vývoje.
Podíl pracovních míst vyžadujících některou z níže uvedených schopností v jednotlivých zemích OECD
Country | Task discretion | Learning at work | Influencing skills | Co-operative skills | Self-organising skills | Dexterity | Physical skills |
Australia | 1,8 | 2,2 | 2,4 | 2,7 | 3,3 | 3,4 | 2,3 |
Austria | 2,3 | 1,9 | 1,9 | 2,4 | 2,7 | 2,9 | 2,2 |
Canada | 1,9 | 2,2 | 2,1 | 2,6 | 3,3 | 3,1 | 2,0 |
Czech Republic | 2,2 | 1,8 | 1,9 | 2,4 | 3,2 | 2,8 | 2,1 |
Denmark | 2,3 | 2,0 | 2,1 | 2,5 | 3,3 | 2,9 | 2,2 |
Estonia | 1,9 | 2,0 | 2,0 | 2,2 | 3,4 | 3,2 | 2,0 |
Finland | 2,3 | 2,1 | 2,3 | 2,1 | 3,2 | 2,6 | 1,7 |
France | 1,8 | 2,1 | 1,9 | 2,4 | 2,9 | 2,3 | 2,0 |
Germany | 2,2 | 1,9 | 1,8 | 2,2 | 3,0 | 3,0 | 2,1 |
Ireland | 1,7 | 2,0 | 2,2 | 2,8 | 2,9 | 3,3 | 2,3 |
Italy | 1,7 | 1,9 | 1,7 | 2,5 | 3,2 | 2,8 | 2,2 |
Japan | 2,3 | 1,8 | 1,8 | 2,6 | 2,8 | 1,8 | 1,6 |
Korea | 1,9 | 1,5 | 1,9 | 1,9 | 2,8 | 1,9 | 2,1 |
Netherlands | 1,9 | 1,9 | 2,0 | 2,2 | 3,0 | 2,4 | 2,0 |
Norway | 2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,3 | 2,8 | 2,1 | 2,1 |
Poland | 2,0 | 1,8 | 1,9 | 2,6 | 3,3 | 3,2 | 2,3 |
Slovak Republic | 1,8 | 2,1 | 1,9 | 2,5 | 2,8 | 3,1 | 2,1 |
Spain | 1,9 | 2,4 | 1,8 | 2,5 | 3,2 | 2,4 | 2,1 |
Sweden | 2,2 | 2,1 | 2,1 | 2,3 | 3,2 | 2,6 | 2,1 |
United States | 1,9 | 2,3 | 2,3 | 2,7 | 3,1 | 3,4 | 2,4 |
Co se musí změnit?
Otázkou je, co se musí změnit, abychom byli schopni „povýšit“ z montovny a skladiště na zemi, která si úspěšně osvojuje nové technologie a je domovem firem, které jsou často lídry ve svém oboru. A na závěr, pokud máte pochybnosti o dalších generacích, tak vězte, že čeští studenti patří mezi ty nejvíce namotivované a odhodlané uspět v rámci OECD, viz zpráva OECD - PISA 22015, Students’ well-beingPoslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz