Dálnice D35 a D46 - Alternativa k dálnici D1
Dálnice D35
Celková délka 174 km, v provozu 63 km
Společně s dálnicí D11 se má stát alternativou k dálnici D1 a hlavní spojnicí Prahy se severní Moravou. Hotový je ovšem akorát úsek od Mohlenice do Olomouce a od Olomouce ke křižovatce s D1 u Lipníku nad Bečvou. Zhruba tříkilometrový úsek u Olomouce navíc stále chybí. Na druhé straně je hotová přibližně čtyřkilometrová spojka dálnice D11 a silnice I/37 z Hradce Králové do Pardubic. Od této křižovatky u Opatovic by dálnice měla pokračovat dále na východ.
Původně se D35 stavěla jako rychlostní silnice. Začínat měla už u Liberce a úsek mezi Libercem a Turnovem je zprovozněný. Po převodu rychlostních silnic na dálnice byl ovšem přeznačen na silnici I. třídy. Tou by mělo být i pokračování od Turnova k Hradci Králové, původně také plánované jako rychlostní silnice. V celém úseku by měly ale být čtyři pruhy a rychlost minimálně 110 km/h.
Stavba mezi Opatovicemi a Mohelnicí má ale nejvyšší prioritu. Stávající silnice je totiž plná úseků První dva úseky (Opatovice nad Labem - Časy a Časy - Ostrov) sice komplikovalo propadlé posouzení EIA, patří ovšem mezi prioritní stavby, na které vláda vyjednala výjímku a stavět se má začít už příští rok v říjnu. Oba úseky, dohromady měřící 27 kilometrů, by měly být uvedeny do provozu v dubnu roku 2021.
Navazující úseky z Ostrova do Vysokého Mýta, Džbánova, Litomyšle, Janova a Opatovce by měly být rozestavěny v roce 2019 a uvedeny do provozu společně s chybějícím úsekem u Olomouce v roce 2022. O rok později by měla být dálnice prodloužena o dalších 16 kilometrů z Opatovce do Starého Města. Pak bude ještě k Mohelnici chybět 21 kilometrů, které ŘSD nepostaví dříve jak v roce 2025.
Dálnice D46
Celková délka 38 km, v provozu 38 km
Přestože k tomu není původně určena, plní dnes dálnice (dříve rychlostní silnice) D46 roli alternativy k dálnici D1. Nahrazuje neexistující úsek okolo Přerova. Řidiči, kteří chtějí z Prahy či Brna do Ostravy, musí u Vyškova z D1 sjet na D46 a pokračovat na Olomouc a pak se po D35 na D1 vrátit.
Dálnice z Vyškova do Olomouce je hotová od roku 1992, má však několik zásadních nedostatků, které se ŘSD snaží odstranit. Jedná se kupříkladu o délku odbočovacích a připojovacích pruhů, které nesplňují normy a je potřeba je přestavět.
Další dálnice
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz