Pohádka o TDI: Šlápněte na plyn a v Arktidě se narodí lední medvídě
U kořenů současných problémů koncernu Volkswagen najdeme obsesivní perfekcionalismus jeho manažerů a snahu vyjít vstříc potřebě zákazníků šetřit a nevypadat přitom jako škudlil.
Manažeři nejspíš budou potrestáni v dohledné budoucnosti, zákazníci vysokými cenami biti byli, jsou a nakonec zaplatí i náklady na emisní malér.
V devadesátých letech minulého století se rozmohla obliba přeplňovaných dieselů a VW byl první automobilkou, která tomuto trendu začala ve velkém vycházet vstříc. Díky drahému technologickému úsilí se povedlo do té doby hlučné a dýmající diesely změnit v pohonnou jednotku, která poskytuje komfort srovnatelný s žíznivějším benzínovým motorem. Evropská unie na poptávku zareagovala tím, že nastavila metodiku emisí tak, aby výrobcům vycházela vstříc. Test NEDC umožnil Volkswagenu (a nejen jemu) prodávat diesely jako ekologické motory – a ve Wolfsburgu tento švindlík ještě umocnili zástavbou měřícího softwaru, který generoval zavádějící data. Diesely VW jednoduše musely být technologicky nejpokročilejší, nejčistší a tím pádem také nejdražší. Marketingem důkladně zmasírovaný zákazník nakonec ochotně připlácel, aniž by věděl, že si kupuje iluzi.
Vraťme se ale k testování emisí. Vedle už zmíněného evropského měření existuje také jeho globální obdoba WLTC. I u tohoto testu je základem laboratorní měření, cyklus je ale delší a podle pozorovatelů se má zato, že autentičtěji odráží podmínky reálného provozu.
Když vypukl emisní skandál Volkswagenu, největší evropský autoklub ADAC podrobil testu WLTC další vozy vybavené vznětovými motory a výsledky jsou smutné. Renault, Nissan, Hyundai, Citroën, Fiat, Volvo – diesely všech těchto značek v měření vedeném za účelem zjištění objektivních dat, nikoliv toho, co chce zkoumající zjistit, vypouštějí až desetkrát víc škodlivin než kolik naměřila evropská metodika. Třeba městské SUV Nissan X-Trail produkoval škodlivých emisí rovnou čtrnáctkrát víc, než kolik tvrdily evropské testy. Úplně propadly renaulty Espace, Kadjar a Scénic a tak bychom mohli pokračovat.
Volkswagen dostal ránu do vazu kvůli tomu, že se pokoušel beztak pokroucené měření ještě víc pokroutit. Ostatní automobilky ale nemají sebemenší důvod snažit se z tohoto faktu vytlouct konkurenční výhodu. Fixlovaly také, ovšem v rámci pravidel hry.
Mimochodem od roku 2017 by Evropa měla přejít na metodiku WLTC. Převedeno do praxe to znamená, že zhruba za rok a půl vypukne další kolo marketingové masáže, jejímž cílem bude přesvědčit zákazníky, že motor spalující fosilní palivo je jen o málo ekologičtější než kompostér a biokapusta a že pokaždé, když sešlápnou plyn, v Arktidě se narodí roztomilý lední medvídek.
Ondřej Fér
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz