Značná část podniků s českým kapitálem stále podceňuje význam firemní kultury
Všem selsky smýšlejícím lidem
je jasné, že relativně spokojený a vedení firmy důvěřující zaměstnanec pracuje
uvolněněji, rychleji, kreativněji, jeví více zájmu o spolupráci a komunikaci –
tudíž je ve finále i produktivnější ve své práci (s menším množstvím vstupů
generuje více výstupů). Přeloženo do češtiny: s menším množstvím času/zdrojů
má lepší výsledky. Naproti tomu člověk pod enormním stresem, v atmosféře strachu,
paralyzovaný chováním a komunikací šéfa, nikdy nemůže být tak výkonný a
produktivní jako prvně jmenovaný. Takovýto „balíček nervů“ inklinuje
k vyšší chybovosti, méně komunikuje, méně se odváží do náročnějších úkolů,
sebevědomí má nízké, spíše hraje na jistotu a – slovy klasika – nebude se pouštět
do žádných větších akcí. V konečném důsledku se pak produktivita – vstupy
versus výstupy – diametrálně snižuje oproti atmosféře v relativně zdravé firmě.
Příčin, jak neproduktivní atmosféra ve firmě vzniká, je mnoho. Nejčastěji se přitom nejedná pouze o jeden osamocený faktor, ale o sérii či kombinaci dílčích faktorů, přičemž některé z těchto faktorů jsou logicky silnější než jiné, ale co je třeba říct především, valná většina faktorů vyvolávajících vznik neproduktivní atmosféry ve firmě mají něco, čemu říkám „spouštěcí moment“. Spouštěcí moment působí tak, že jakmile jednou začne působit jeden negativní prvek, přidá se dílčím způsobem další a další atd., až vznikne sestupná spirála zla, kupících se chyb a firemní kulturu ničících faktorů. Stačí jediný příklad – špatně vybraný či zvolený šéf do jednoho oddělení (neřku-li do top managementu) má za následek celou škálu doprovodných efektů. Rostoucí nespravedlnost, demotivace lidí, když vidí jeho špatný přístup a nekompetentnost, snižující se autorita vedení firmy v očích zaměstnanců (koneckonců vedení vybíralo tohoto šéfa) atd., atd.
Pokud bych měl jmenovat skutečně ty nejčastější
příčiny negativních faktorů, jež silně ovlivňují firemní kultury podniků, pak
bych na základě zkušeností ze zhruba stovky firem, kde jsme pracovali na
projektech, řekl, že to jsou tyto:
1. nevhodný šéf – nestačí na
pozici profesně (znalosti, dovednosti, metody apod.) či lidsky (osobnost,
charakter apod.)
2. špatně seřazené priority –
nejčastější omyly jsou typu: zaměstnanec je pouze číslo či výrobní faktor, peníze
jsou důležitější než budované či zastávané hodnoty, krátkodobý zisk je
důležitější než dlouhodobý, problémy vyřeší dobrý informační systém či
perfektně vyladěné procesy apod.
3. nevhodný výběr lidí – do pozic
jsou dosazováni lidé, kteří bez profesního či kariérního plánu jednoduše na danou
pracovní pozici nemají, stejně jako v bodě č.1, tedy ať už profesně či
lidsky
4. nefunkční komunikace ve
firmě – chybí v ní vzájemný respekt, ochota sdílet se a klást důraz na
otevřenou komunikaci, disproporce v avizované vizi, poslání, strategii
apod. versus následná realita – často se jedná o známé přísloví, kdy vedení „káže
vodu a pije víno“
5. absence selského rozumu v řízení
firmy – možná by se mnozí lidé divili, co jsou schopni vrcholoví manažeři
schopni řešit za blbosti, a mnozí se diví, když vidí, jaká opatření přijímají…
6. podceňování existence a
účinků firemní kultury (atmosféry ve firmě) – ve chvatu denní operativy a
nezbytnosti plnit si své úkoly manažeři přehlížejí, a z nedostatku času
opomíjejí fakt, že pokud lidé nebudou alespoň relativně (záměrně píši
relativně) spokojeni, těžko ze sebe vydají to nejlepší, co v nich je
Mezi další příčiny, s nimiž
jsem se setkal, patří:
- nejen nemotivující, ale
často i demotivující odměňovací systém ve firmě
- podpora estébáckých praktik
jako je šmírování a donášení, postihy za vlastní názory apod.
- nefunkční kariérový postup
aneb lidé nevidí prostor pro svůj růst
- nekompetentnost lidí k výkonu
daných pozic (ať už vedoucích či řadových pracovníků)
- „kamarádšaft“ – protěžování kamarádů
„neschopáků“ aneb podpora neproduktivních lidí
- neskutečně negativně ladění
jednotlivci, kteří svými soustavnými, vytrvalými a systematickými rozkladnými
řečmi (často ve skrytu) dokáží otrávit nejen své bezprostřední okolí, ale
doslova celou firmu vč. zákazníků a dodavatelů
- pocit beznaděje lidí, že
stejně se nic nemůže změnit
- příliš liberální až
anarchistické řízení firmy
- „one-man show“, kdy vše se
ve firmě i podnikání točí kolem jednoho… „velikého“ šéfa
Mnohé z výše uvedených příčin mají ještě své
dílčí „nuance“. Tak například nevhodný šéf může být někdo, kdo je „totálně mimo“
a jak říkám, „z kapra štiku neuděláte“. Tzn. dotyčného nelze ani systematickým
a intenzivním úsilím rozvíjet a téměř nikam posunout – jedná se o čistou ztrátu
času a energie, a efekt je nulový. Ve finále jste on i vy lidem ve firmě pouze
k smíchu či k trpkému úsměvu, což je ještě horší. Stejně tak můžeme
hovořit o tom, že onen nevhodný šéf má pouze dílčí „vady na kráse“, jako je např.
přehnaný „drtič-buldozér“, „dobrák“, „snaživec“, „kontrolující nutkavec“, „přechytralý
alibista“ atd. S výrazným přispěním a ochotou onoho šéfa na sobě pracovat
lze poměrně rychle, nikoliv bezbolestně, přispět k tomu, aby dozrál do
optimální pozice snoubící vyvážený poměr demokratického a autoritářského
přístupu v řízení firmy/oddělení a vedení lidí. Neřešení dílčích vad na
kráse u těchto šéfů má za následek negativní jev – roste jejich míra
škodlivosti vzhledem k minulým i současným přínosům, které pro firmu
měl/má. Takto bychom mohli pokračovat detailnějším rozborem všech výše
uvedených bodů, nicméně to není účelem tohoto článku. Výše uvedeným chci poukázat
na fakt, že chytří podnikatelé a manažeři uvedená rizika nepodceňují a pracují
i v oblasti firemní kultury na tom, aby co nejvíce ovlivnili růst
produktivity své firmy, její zdraví, stabilitu a prosperitu do budoucna.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), předseda představenstva společnosti FRIGOMONT a.s., výkonný ředitel společnosti OK DESIGN s.r.o., provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
12 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému, manažerskému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato překonává jeden rekord za druhým, měď a železná ruda také rostou
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři