České domácnosti pocítily krizi
Trh přitom neoživila ani masivní marketingová snaha prodejců, ani určitý přeliv výdajů z aktivit mimo domov do domácí spotřeby. Údaje uveřejněné v Marketingových novinách vyplynuly z výzkumu oddělení Consumer Tracking společnosti GfK Czech, které kontinuálně zkoumá spotřební zvyklosti českých domácností.
„Ve srovnání celkových výdajů do rychloobrátkových kategorií potravin a drogerie v období leden až březen 2010 oproti stejnému období loňského roku činí propad ve výdajích domácností 3 %,“ uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing společnosti GfK Czech. „Nejhorší výsledek byl zaznamenán v únoru 2010, kdy se výdaje českých domácností meziročně snížily o 12 %, v lednu o 3 %. Trend se obrátil v období Velikonoc, kdy české domácnosti své úsporné chování změnily a utratily meziročně o 6 % více.“
Přestože v celkovém pohledu spotřeba domácností stagnuje, u jednotlivých segmentů je vývoj odlišný. Například rodiny s dětmi do čtrnácti let své nákupy omezily o 3,4 %. Naopak bezdětné rodiny hodnotu svých nákupů navýšily o 3,2 %.
Oproti loňskému roku se také výrazně změnil způsob nakupování. Domácnosti zvýšily průměrnou hodnotu jednoho nákupu, ale nakupovat chodí méně často – snížily frekvenci nákupů. Ke změně nákupního chování přispěly především rodiny s dětmi, které meziročně navýšily hodnotu průměrného nákupu o 4,5 % a snížily frekvenci nákupu o 6 %. „Změna je velmi výrazná. Tyto rodiny se během všech čtvrtletí loňského roku chovaly přesně obráceně – průběžně snižovaly hodnotu průměrného nákupu a nakupovaly častěji,“ upřesňuje Richard Piluša, ředitel Consumer Tracking GfK Czech.
Jednou z výrazných změn v nákupním chování je extrémní nárůst podílu nákupů v promočních akcích, který nastartoval loni. V prvním čtvrtletí činil podíl výdajů českých domácností na promoční nákupy v průměru plných 43 %. V prvním čtvrtletí letošního roku stále pokračoval trend posilování pozice hypermarketů a supermarketových řetězců. V hypermarketech a obchodních domech ve sledovaném období utratily české domácnosti přes 30 % svých výdajů a v supermarketových řetězcích skoro 12 %, přičemž celková hodnota rodinných nákupů v těchto prodejních kanálech meziročně rostla. Naopak mezi těmi, kde objem nákupu domácností ve sledovaných kategoriích stagnuje nebo klesá, jsou diskontní prodejny, drogerie/parfumerie, prodejny typu Cash and Carry (nákup pouze pro domácí spotřebu), malé prodejny všech kategorií a nezávislé supermarkety. Čeští spotřebitelé také v současnosti častěji nakupují přes internet a v zahraničí. Oba tyto prodejní kanály vykazují nárůst, a to především v oblasti drogerie a kosmetiky.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.05.2024 V létě startuje sdílení elektřiny. Využijte&hellip
27.05.2024 Co zazní na Analytickém fóru XTB 2024?
24.05.2024 Nejlepší telefon roku + tablet zdarma.
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
ETF zaměřené na čistou energii zaznamenávají po poklesu výkonnosti oživení
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Nový zlatý rekord a stříbro na nejvyšší hodnotě od roku 2012
Miroslav Novák, AKCENTA
Další posilování koruny možné, ale nezbytnou podmínkou je pozitivní vývoj ve vnějším prostředí
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
Ali Daylami, BITmarkets