Benzín a nafta brutálně zdraží. Rok 2035 k zákazu spalovacích motorů nebude ani nutný
Benzín a nafta brutálně zdraží. Objevují se názory, že to bude až o 13 korun za litr. Všichni nakonec dobrovolně a rychle přejdou na elektrické vozy. Rok 2035 k zákazu spalovacích motorů nebude ani nutný.
Často od kamarádů slyším, že si v roce 2034 koupí
poslední nové auto se spalovacím motorem. S tím pak budou jezdit mnoho let,
a oddálí tím svůj osobní přechod na elektromobilitu o dvacet let. Jenže když
čtete, co odhlasoval Evropský parlament, pochopíte, že nás zelení do elektroaut
naženou mnohem dříve a my do něj budeme spěchat dobrovolně.
Nebudou totiž pracovat jen na tom, že se normální auta už
nebudou vyrábět, ale zároveň vám dají víceméně novou daň v takové výši, že
normálním lidem znemožní jezdit autem se spalovacím motorem. Pokud budou
elektroauta dotovat a zároveň pohonné hmoty šíleně danit, nebude normální auto
dávat smysl. Oni vás prostě donutí.
V dubnu letošního roku totiž Evropský parlament
odhlasoval, že vznikne nový druh emisních povolenek, které budou uvaleny na
mnoho lidských aktivit, kde vzniká uhlík a mezi ně patří i automobilová
doprava. Od roku 2027 tak bude dražší benzín i nafta.
Dostanete takové daně, že budete vždy a všude jezdit
autobusem
Protože emisní povolenky skoro na vše budou představovat
ohromný zásah do životů běžných lidí, vznikne Sociálně-klimatický fond, do nějž
bude směřovat skoro 100 miliard eur. Ten by měl pomáhat jednotlivcům změny
přežít.
S novými „daněmi“ se vrátí vysoká inflace. A protože
bude najednou vše dražší, běžní lidé finančně nevyjdou, a proto jim úředníci
přidělí pomoc. To není nic jiného než přerozdělování peněz typické pro
socialismus, o kterém z vlastní zkušenosti víme, že vede k chudobě.
K čemu bude konkrétně využit fond? Peníze motoristů
potečou např. do podpory veřejné dopravy, do pořizování elektrických vozů, do
carsharingu, elektrických koloběžek apod. To je něco, z čeho dostává
majitel šesti či osmiválce osypky. To je něco, co by motoristé pravděpodobně
sami od sebe nikdy nepodpořili, ale musí. Svoboda rozhodnutí každého
jednotlivce musí ustoupit klimatickým cílům.
O kolik zdraží benzín a nafta? Stojí to za řeč? Není to
zase bouře ve sklenici vody?
Růst cen byl původně plánován tak, že by kvůli „nové dani“
zdražily pohonné hmoty jen něco kolem 2,5 Kč za litr, jenže později vznikl
strach, že to bude mnohem více. Mnozí experti nyní pro média tvrdí, že cena
emisních povolenek bude podstatně vyšší, než dnes očekávají evropské instituce.
Původně totiž bylo zamýšleno, že pokud vyskočí ceny emisní
povolenky nad 45 eur, budou na trh vpuštěny další povolenky a nadbytek nabídky
nad poptávkou zařídí pokles cen.
Jenže mnozí tvrdí, že nových povolenek bude málo, a proto
ceny povolenek vyskočí někam mezi 100 až 300 eur. Pokud by cena byla na 200
eurech za tunu CO2, pak by měl litr dieselu zdražit o 53 centů a benzín o 47
centů.
To znamená, že nám v Čechách nafta zdraží o 13,25 Kč za
litr a benzín o 11,75 Kč za litr. To bude brutální zdražení zhruba o třetinu.
Jezdit autem bude luxus. Vážně nepůjdete do elektrického auta, které bude
nejspíš ještě dotované?
Pokud chceme splnit emisní cíle, musíme mít zkrátka méně
spáleného benzínu a nafty, a proto nám dají takové ceny, aby byly cíle splněny.
Čím dražší vše bude, tím podle úředníků rychleji zachráníme planetu. Nevím.
Možná to je pravda, ale ptal se Vás někdo při volbách, zda chcete benzín za
více jak 50 korun za litr výměnou za zachráněnou planetu? Já si na to nemohu
vzpomenout.
Užívejte si, dokud můžete, zatím to je levné
Jestli si ale myslíte, že zdražením dopravy končíme, mýlíte
se. Emisní povolenky budou i na vytápění budov či na leteckou dopravu.
To přinese vysokou inflaci. Dnes nelze odhadnout o kolik,
protože nikdo netuší cenu povolenek, ale bude toho hodně. Vyplatí se proto užít
si nejbližší dva roky, kdy bude ještě „levné“ cestovat. Pak si vzpomenete na
zelené, kteří už léta tvrdí, že není normální, aby jel každý jednou za rok
k moři. Mnozí budou prostě sedět doma a zachraňovat klima. Ti, kteří to
ovšem v Evropském parlamentu schválili, to jistě ale nebudou. Víme, že
největší političtí bojovníci za klima všude létají.
Teoreticky je řešení snadné
Za a: lze emisní povolenky opět zrušit. Na to ale eurobyrokrati
nepřistoupí. Jednak kvůli zelené ideologii, ale také kvůli tomu, že by pak
chyběly peníze ve veřejných pokladnách. Všechna ta nová opatření jsou totiž vlastně
daně.
Za b: Schůdné řešení by mohlo být to, že na trhu
s poptávkou kolem bilionů tun CO2, nebudou uvolněny povolenky jen na 20
milionů tun, ale tolik, aby byla cena na 45 eurech. Jenže pak je otázkou, proč
to dělat tak složitě, hrát si na trh, když stačí prostě uvalit jednoduchou daň.
Makroekonom, analytik finančních trhů a publicista
Vystudoval VŠE, kde získal doktorát. Nejprve působil jako hlavní ekonom Volksbank CZ, a.s. Následně spoluzaložil analytický dům Next Finance, aby později založil Pikora Invest. Aktuálně působí na pozici hlavního ekonoma Comfort Finance Group. Je autorem řady knih s ekonomickou tématikou a více než tisíce článků do médií. Řadu let pravidelně přispívá komentáři na webu časopisu Reflex.
Dluhopisomat
Dluhopisomat je tržiště prověřených českých dluhopisů. Propojujeme investory s českými firmami, kterým pomáháme růst.
Více na www.dluhopisomat.cz/.
Více zpráv k tématu PHM - benzín a nafta
Poslední zprávy z rubriky Okénko BIG EXPERT:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři