Spotřebitelská důvěra Japonska v květnu překonala 2,5-letý vrchol
Náladu japonských spotřebitelů v květnu podpořil pozitivní hospodářský výhled a sním spojený růst pracovních příležitostí. Míra nezaměstnanosti se ale v dubnu nečekaně zvýšila o 0,1% na 5,1%, počet nových pracovních míst oproti březnu vyskočil o 590 tisíc a nepřetržitě roste už třetí měsíc. Průměrný měsíční příjem domácnosti v dubnu meziročně rostl o 1,6%, průmyslová výroba zrychlila o 1,3% a kromě února nepřetržitě roste 13 měsíců. Hrozbou pro japonskou ekonomiku je stále deflace a silný devizový kurz jenu. Spotřebitelské ceny v Japonsku klesají déle jak rok. Ekonomiku podporuje fiskální a monetární stimul a stále postrádá impulz trvalého oživení soukromé spotřeby.
Průzkum úřadu vlády potvrdil, že ukazatel spotřebitelské důvěry Japonska v květnu vyskočil o 0,8 bodu na hladinu 42,8 bodů, naposledy zaznamenanou v říjnu 2007 před recesí. Tržní odhady čekaly stagnaci ukazatele na 42,0 bodů. Hranice 50 bodů odděluje růst od poklesu. Měsíční ukazatel odráží vzorek průzkumu zhruba sedmi tisíc z celkového počtu 47,8 milionů japonských domácností.
Spotřebitelskou důvěru v dubnu podpořil ukazatel zaměstnanosti, živobytí a očekávání růstu mezd. Ukazatel zaměstnanosti vyskočil o 1,8 bodu až na 2,5-letý vrchol 40,1 bodů, indikátor živobytí o 0,6 na 43,0 bodů. Ukazatel růstu mezd přidal 0,7 na 41,1 bodů, klíčový indikátor ochoty utrácet nečekaně klesl z devítiměsíčního vrcholu 47,0 bodů na 46,9 bodů. Nejvyšší procento dotazovaných domácností (32%) očekával inflaci v zemi beze změn, 24,4% z nich růst cen nižší než 2%.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz