Letošní Černý pátek ve Spojených státech nemusí znamenat trvalý návrat zákazníků do obchodů
CHICAGO (MEDIAFAX) - Letošní „Černý pátek“, který připadá na den po Dnu díkůvzdání a znamená velké slevy v obchodech, nemusí znamenat trvalý návrat zákazníků do obchodů. V pondělí na to upozornila agentura Reuters.
Černý pátek každoročně přivádí do obchodů množství koupěchtivých Američanů. I letos obchodníci očekávají velkou návštěvnost a obraty, zároveň se ale obávají, že to nemusí znamenat větší tržby po celé období do konce roku.
Obchody letos zveřejnily seznamy věcí, které budou prodávány se slevou, dříve než obvykle. Doufají, že to pomůže podnítit poptávku po širokoúhlých televizích, hračkách a dalším zboží a že akce bude úspěšnější než loni, kdy američtí obchodníci zažili skutečně černý Černý pátek, který byl nejhorší za několik desítek let.
„Loňský rok byl Černý pátek skutečně šíleně nejistou akcí, protože jsme se nalézali uprostřed ekonomické bouře,“ vzpomíná Chris Donnelly ze společnosti Accenture. „Letos však panuje mnohem menší panika, nebo nejistota co se týče předvánočního nakupování.“
Černý pátek je označení pro pátek, který následuje po Dnu díkůvzdání a kterým začíná ve Spojených státech vánoční prodej. Termín vznikl v šedesátých letech ve Philadelphii a narážel na potíže policistů a řidičů při pohybu v centru měst, která v ten den zaplavili lidé toužící nakoupit vánoční dárky. Ulice v centru města se „černaly“ množstvím aut a vznikaly rozsáhlé dopravní zácpy. Později začali obchodníci termín používat v souvislosti s obdobím, kdy utrží nejvyšší tržby v roce a dostávají se do tzv. černých čísel.
Černý pátek je proslulý i jako dnem velkých slev. Zákazníci proto neberou obchody útokem jen kvůli nákupu dárků pod vánoční stromeček, ale kupují si věci i pro vlastní radost a potěšení. Protože loni se obchody snažili vymámit peníze z peněženek zákazníků množstvím různých slev, letos budou lidé nakupovat jenom to, co budou vnímat jako skutečně mimořádně dobrou koupi. Téměř 70 procent respondentů průzkumu American Research Group uvedlo, že do peněženky sáhnou jen v případě, pokud uvidí slevu alespoň 50 procent.
Vokurková Iva, vokurkova@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz