(Kurzy.cz)
ČR - Maloobchodu chyběl jeden den, tržby klesly o 5,5 %
Maloobchod - únor 2009 |
Sezónně očištěné tržby klesly v únoru v maloobchodě meziměsíčně reálně o 1,5 % a meziročně o 1,1 %. Bez očištění se tržby meziročně snížily o 5,5 %, k čemuž z větší části přispěl nižší počet kalendářních dní než v únoru přestupného roku 2008. Ve velkoobchodě, maloobchodě a opravách motorových vozidel se sezónně očištěné tržby meziměsíčně naopak zvýšily o 1,3 %, meziročně však byly nižší o 11,9 % a bez očištění o 13,0 %.
* * *
Podle nové klasifikace odvětví se do maloobchodu (NACE 47) zahrnuje i maloobchodní prodej pohonných hmot, který byl dříve součástí tzv. motoristického segmentu (z něj zůstal pouze velkoobchod, maloobchod a opravy motorových vozidel). Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě v únoru snížily meziměsíčně reálně o 1,5 %, z toho za potraviny o 1,6 % a za nepotravinářské zboží o 0,8 %. Meziročně klesly o 1,1 %, na což měl největší vliv prodej pohonných hmot, který i po očištění zůstal oproti únoru 2008 nižší o 6,3 %. Tržby za potraviny stagnovaly a za nepotravinářské zboží klesly jen o 0,2 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně reálně o 5,5 %, k čemuž nejvíc přispěl nižší počet kalendářních dní (v únoru přestupného roku 2008 bylo o jeden kalendářní den více než letos). Prodej potravin se snížil o 3,9 %, tržby za nepotravinářské zboží klesly o 6,2 %.
Kromě již zmiňovaného jednoho chybějícího dne, který nejvíc ovlivnil prodej běžného, denně nakupovaného zboží, se projevil i vliv chladnějšího průběhu zimy a omezení výstavby bytů. Nejvyšší pokles zaznamenaly prodeje ve stáncích a na trzích (o 21,9 %), ve smíšených prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (16,1 %) a výrazně klesl i prodej ve specializovaných prodejnách potravin (o 13,5 %). Rostly tržby za léky, zdravotnické potřeby a kosmetiku (o 5,0 %), prodej přes internet (o 1,5 %), maloobchod s počítačovým a komunikačním zařízením (o 1,2 %) a tržby některých prodejen sportovních potřeb. Největší podíl na meziročním poklesu neočištěných tržeb měl maloobchod s ostatními výrobky pro domácnost (např. s elektrospotřebiči, nábytkem a souvisejícími výrobky, sklem a potřebami pro kutily) a prodej pohonných hmot (viz tabulka č. 2).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 95,6 %, stejně jako v lednu. Nejvyššího růstu dosáhly ceny ve specializovaných prodejnách potravin (o 3,7 %) a farmaceutického, zdravotnického a drogistického zboží (o 2,1 %). Naopak ceny pohonných hmot se snížily o 20,7 %, za použité zboží o 6,5 % a v maloobchodě prostřednictvím internetu a zásilkového obchodu o 2,9 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v únoru sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 1,2 %, meziročně po očištění o pracovní dny klesly o 3,4 %. Nejvíce se tržby snížily v Lotyšsku o 25,3 %, v Estonsku o 21,8 % a v Litvě o 19,0 %. Rostly pouze v Polsku o 2,4 % a v Belgii o 0,6 %.
* * *
Ve velkoobchodě, maloobchodě a opravách motorových vozidel (NACE 45) sezónně očištěné tržby vzrostly meziměsíčně reálně o 1,3 % a meziročně klesly o 11,9 %. Neočištěné tržby se snížily meziročně o 13,0 %, v tom za prodej motorových vozidel o 13,7 % a za opravy o 8,7 %.
V odvětvích maloobchod a velkoobchod, maloobchod a opravy motorových vozidel (NACE 47 + 45) se sezónně očištěné tržby snížily meziměsíčně reálně o 0,7 %, meziročně o 4,4 %. Sezónně neočištěné tržby zaznamenaly meziroční pokles o 7,9 %.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři