(Kurzy.cz)
ČR - Maloobchodní tržby v září zrychlily a překonaly odhady
Maloobchod, ubytování a stravování - září 2008 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v září meziměsíčně reálně o 0,7 % a meziročně o 1,2 %. Bez očištění se tržby zvýšily o 4,7 %, v tom za potraviny o 0,2 % a za nepotravinářské zboží o 7,5 % (nejvyšší růst za posledních deset měsíců, ovlivněný ovšem vyšším počtem pracovních dnů). V motoristickém segmentu sezónně očištěné tržby vzrostly meziměsíčně reálně o 1,0 %, meziročně o 3,6 % a bez očištění o 8,5 %. Za ubytování a stravování se sezónně očištěné tržby meziměsíčně zvýšily o 0,6 % a neočištěné meziročně klesly o 1,6 %.
* * *
Graf č. 1
Meziročně po očištění o vliv pracovních dní, kterých bylo v září 2008 o tři více než ve stejném měsíci 2007, vzrostly tržby reálně o 1,9 %, po očištění navíc i o sezónní vlivy o 1,2 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily o 4,7 %, v tom za prodej potravin o 0,2 % a za prodej nepotravinářského zboží o 7,5 %.
Největší podíl na celkovém přírůstku tržeb měly v září specializované prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím, dále specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží. Nejrychleji rostl podílově málo významný maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby. Vysoký růst zaznamenal také prodej ve specializovaných prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží, kde se projevil především vliv nízké základny loňského září, kdy tržby za tento měsíc byly v rámci 1. až 3. čtvrtletí nejnižší, kdežto v letošním roce čtvrté nejvyšší (tabulka č. 2).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 103,2 %. Nejvyššího růstu dosáhly ceny v prodejnách potravin, v tom ve specializovaných o 8,5 %, v nespecializovaných o 6,9 %. V prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží se ceny zvýšily o 5,3 %, ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 4,1 %, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 2,5 %. Naopak v zásilkovém obchodě se ceny snížily o 1,3 %, v prodejnách potřeb pro domácnost a použitého zboží o 1,2 % a textilu a obuvi o 0,7 %. Nezměnily se ceny za ostatní nepotravinářské zboží.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v září sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,1 %, meziročně po očištění o pracovní dny o 0,4 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Rumunsku o 15,0 %, v Polsku o 7,1 %, na Slovensku o 4,5 %, v Belgii o 4,2 %, v Bulharsku o 3,9 %, ve Slovinsku o 3,6 %, v Lucembursku a ve Spojeném království o 2,0 % a ve Francii o 1,6 %. Snížily se v Lotyšsku o 13,4 %, v Estonsku o 9,9 %, ve Španělsku o 7,1 %, v Dánsku o 5,5 %, v Německu o 2,1 %, ve Finsku a v Rakousku o 1,4 %, v Portugalsku o 0,4 % a v Litvě o 0,2 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) sezónně očištěné tržby vzrostly meziměsíčně reálně o 1,0 % a meziročně o 3,6 %. Neočištěné tržby se meziročně zvýšily o 8,5 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 9,2 % a za prodej pohonných hmot o 7,4 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně zvýšily o 0,8 % a meziročně o 2,0 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 5,9 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se sezónně očištěné tržby zvýšily meziměsíčně reálně o 0,6 %. Sezónně neočištěné tržby se snížily meziročně o 1,6 %. V ubytovacích zařízeních o 5,8 % klesly, zatímco ve stravovacích zařízeních vzrostly o 0,1 %.
Zdroj: ČSÚ
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři