Moore Czech Republic (Moore Czech Republic)
Makroekonomika  |  14.05.2024 11:33:51

Hotelnictví: Check-in do roku růstu a digitálních změn. V České republice je největší problém krátká doba pobytů turistů



 Sektor ubytovacích služeb v loňském roce překročil svůj pandemický stín. Mnohé hotelové skupiny překonaly rekordy v obsazenosti a výnosnosti. Letošní rok je ve znamení důrazu na inovace v technologiích a digitální transformaci, zejména prostřednictvím sofistikovaného využití umělé inteligence, která nabízí nové strategie pro získání konkurenčního náskoku. V České republice, kde odvětví ubytovacích služeb zaznamenalo loni růst počtu turistů a přenocování, čelí sektor specifickým výzvám, jako je kratší doba pobytů turistů a potřeba adaptace na nové trendy, jako jsou již zmíněná digitalizace a udržitelnost.


 Globální odvětví ubytování a služeb spojených s trávením volního času mělo loni úspěšný rok. Řada hotelových skupin zaznamenala nové rekordy, pokud jde obsazenost a výnosy. Nastal tak zlomový okamžik. V letošním roce již toto odvětví nebude definovat svůj úspěch srovnáváním klíčových ukazatelů výkonnosti před a po globální pandemií. Odvětví se posunulo dál. Firmy, které jsou v tomto odvětví aktivní, se v letošním roce budou muset soustředit především na uplatňování nových strategií a zavádění digitálních novinek, které jim mohou získat konkurenční náskok.


Posun k sofistikovanějším aplikacím AI

 Klíčovým tématem jsou technologické inovace, zejména využití umělé inteligence (AI). Sektor se postoupně posouvá od relativně jednoduchých „experimentů“ s AI, kam především patří využití chatbotů pro zákaznický servis nebo například aplikace ChatGPT pro vytváření marketingových kampaní, ke specializovanějším a sofistikovanějším aplikacím. Ty nabízí celou škálu možností, jak může umělá inteligence proměnit sektor hotelů a volnočasových služeb - od dynamického řízení příjmů, po bezpečnostní systémy nebo řízení energií a zdrojů.

 Velké mezinárodní hotelové řetězce proto investují miliony dolarů do aplikací AI a tempo jejich zavádění se zrychluje. Odhaduje se, že do roku 2033 dosáhne trh s umělou inteligencí v odvětví pohostinství globálně hodnoty 8,12 miliardy dolarů.

 „Po letech, kdy bylo odvětví ubytovacích služeb charakteristické pomalým přijímáním nových technologií, tak dochází k prudkému zlomu. Do jisté míry je to i výsledek těžce nabytých zkušeností, kdy po pandemii bylo třeba najít nové obchodní modely a postavit se čelem k digitální transformaci,“ řekl Marton Takacs z Moore Global.

 Česko v tomto segmentu nezůstává pozadu. Například lídr českého hotelového trhu,  OREA Hotels & Resorts, pracuje na implementaci celé řady nástrojů využívajících umělou inteligenci: „Naším cílem je vylepšit zážitek hotelových klientů a zjednodušit práci vlastním zaměstnancům,“ vysvětluje Tomáš Holan, Chief Digital Officer, OREA Hotels & Resorts.

 

Trendem je bleisure

 Optimistické výhledy hoteliérů na letošní rok jsou podpořeny i prognózami silné poptávky. Podle Global Business Travel Association by celosvětové výdaje na služební cesty měly v roce 2024 dosáhnou výše 1,5 bilionu dolarů a poprvé tak překročí úroveň před pandemií.

 Porostou také výdaje na „bleisure" cestování (tj. „business“ -podnikání  a „leisure“ - volný čas), při němž lidé spojí pracovní cestu s odpočinkem. Zůstávají v daných destinacích déle a utrácejí zde tedy více peněz. Očekává se, že hodnota globálního trhu „bleisure“ do roku 2032 dosáhne celosvětově 731,4 miliardy dolarů.


Růst investic a expanze

 Zájem investorů o hotelnictví zůstává velký. Hotely jsou totiž považovány za atraktivní komerční nemovitosti. Klíčovým lákadlem je schopnost provozovatelů hotelů dynamicky měnit ceny pokojů a přizpůsobovat se tak různým tržním podmínkám, stejně jako solidní trend v obsazenosti. To je odlišuje od kancelářských a maloobchodních komerčních nemovitostí.

 Hlavní mezinárodní hotelové řetězce mají ambiciózní strategie expanze a svůj zájem zaměřují zejména na rostoucí regiony. Blízký východ, jihovýchodní Asie a silné evropské turistické destinace budou i nadále investičně horkými místy.

 „V odvětví ubytovacích služeb samozřejmě přetrvávají některé významné nejistoty: od geopolitických rizik až po dopady hospodářského zpomalení v některých tradičně silných ekonomikách, jako je například Německo. Stejně tak se budou muset vypořádat s rostoucími vstupními náklady a přetrvávajícím nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Odvětví bude i nadále čelit silným konkurenčním tlakům. Hotely soutěží o zákazníky a jejich loajalitu v situaci, kdy se neustále zvyšují jejich nároky,“ hodnotí situaci Marton Takacs z Moore Global.


V České republice chybí turisté s delším pobytem

 Také v České republice došlo v loňské roce k růstu zájmu o služby hotelů. Ubytovalo se v nich přes 22 milionů turistů a jejich počet mírně překonal předcovidový rok 2019. V porovnání s rokem 2022 stoupl počet turistů o 13,5 procenta a počet přenocování o 10,7 procenta. Nicméně ani rok 2023 úroveň z roku 2019 ještě nepřesáhl a byl nižší o 1,8 procenta. Loni hosté v Česku strávili 56 milionů nocí. 

 „Problémem českého sektoru ubytovacích služeb je totiž to, že jezdí turisté na kratší cesty. Souvisí to i se změnou struktury přijíždějících turistů. Jezdí k nám mnohem více lidí z okolních zemí, a naopak stále chybí dlouhé pobyty například návštěvníků z Asie. Nejpočetnější zahraniční turistickou skupinou loni byli Němci, na druhém místě byli Slováci a třetí bylo Polsko. Celkově však dominují domácí hosté. Z 22 milionů turistů, kteří se loni v Česku ubytovali, bylo přibližně 12,5 milionu Čechů,“ uvádí Marcela Hrdá, partnerka skupiny Moore Czech Republic.

 „Zejména Praha stále pociťuje důsledky po covidu omezeného leteckého spojení se státy mimo Evropu, zejména s Amerikou a Asií. To u potenciálních hostů český trh znevýhodňuje a generuje i kratší pobyty či méně roomnights,“ uvádí Jiří Fontana, Director of revenue, OREA Hotels & Resorts.

 „Pro český sektor ubytovacích služeb je důležitá adaptace na nové trendy a změny ve spotřebitelském chování. Digitalizace a udržitelnost se stávají klíčovými tématy, stejně jako personalizované služby. Významným faktorem pro cestovní ruch je také podpora ze strany státu a propagace České republiky jako atraktivní turistické destinace, kde se zahraničním návštěvníkům vyplatí zdržet se déle,“ komentuje Marcela Hrdá. 


Moore Czech Republic

Společnost Moore Czech Republic je součástí jedné z největších mezinárodních sítí nezávislých auditorských a poradenských firem. Moore Global Network Limited (do září 2019 Moore Stephens International Limited) zaměstnává po celém světě přes 30 000 odborníků ve více než 260 nezávislých firmách a 110 zemích.

Moore Czech Republic sídlí v Praze a je vedena jednateli a společníky Petrem Kymličkou a Radovanem Haukem. Ti s sebou pod značku Moore přivedli kromě svých pracovníků z dřívější společnosti BDO Advisory také specializované dceřiné společnosti Servodata, DataScript a S-COMP, které se orientují na poskytování komplexních služeb v oblasti IT a vzdělávání.

Více informaci na: www.moore-czech.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Zprávy k cestování








?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688