Bohaté Vánoce přeje redakce
Díky reklamě prý rok co rok nakupujeme na Vánoce dřív. A tak není divu, že podle agenturních zpráv měli domácí obchodníci Vánoce letos už v říjnu. Tehdy totiž, ve srovnání se stejným měsícem v loňském roce, vydělali o 7,9 procenta více. Co na tom, že čím víc se podobné statistiky uveřejňují, tím více se objevují také hlasy o tom, že konečné rozhodnutí o tom, jestli na sebe hodíme kabát a vyrazíme se zúčastnit masových honů na dárečky leží jen a jen na nás samotných. Podle statistik si největší díl z koláče ukously obchody s nepotravinářským zbožím. Statistici také přispěchali s tvrzením, že tato kategorie zboží zaznamenala největší růst, rozuměj tedy největší nájezdy koupěchtivých zákazníků, od roku 1997, kdy statistický úřad podobné zkoumání rozjel. Svědčí to o několika věcech. Za prvé – masivní vánoční marketing se vyplácí, a jemnou parafrází řečeno, o tom to je…, za druhé – konzumní choutky nás všech, bez ohledu na vlastní ekonomické možnosti jsou stále rostoucí a ani téměř po dvacítce let po změně ekonomických poměrů neukojitelné a za třetí – lidem můžete říkat, co chcete, stejně si všechno udělají po svém. A budou tedy i dál vesele nakupovat. Můžete si říkat co chcete, ale ani reportáže ve všech televizních stanicích o tom, jak parkoviště před hyper obchodními centry praskají ve švech, odradí jen málokoho od chuti utratit koruny za vánoční dárky. Pokud by to totiž tak bylo, ta parkoviště by rozhodně na příští neděli, která je shodou okolností totožná se Štědrým dnem, nečekala ještě na větší nápor, než tomu bylo doposud. A to obchodníci kvitují s radostí. Všimněte si, že v žádném ročním období neuslyšíte a ani nepřečtete tolik pozitivních zpráv o růstu objemu prodejů a tržeb, tak jako o Vánocích. Prodejci s úsměvem na rtech říkají, že v průběhu posledních čtyřech měsíců před koncem roku se prodá tolik nejrůznějších přístrojů a elektronických krabiček na nejrůznější účely, tak jako za celých osm měsíců. S největší pravděpodobností se proto dá očekávat to, že Češi za nákupy v předvánočním čase letos zase utratí rekordní množství peněz. Jak si všímá například server Novinky.cz -- v pokladnách obchodníků by letos mohlo skončit podle odhadu analytika Next Finance Vladimíra Pikory až 250 miliard korun, což by bylo o pět procent více než loni. Průměrná čtyřčlenná rodina podle průzkumu společnosti Factum Invenio celkem na Vánoce utratí 14 336 korun, tedy o něco méně, než je průměrná měsíční mzda. Ale dobře víme, jak je to s těmi průměry…
A tak dosti výpočtů a čísel. Popřejme si raději klidné a ničím nerušené prožití Vánočních svátků, zkusme zapomenout, že nám neurvalec v návalu před vchodem do nákupního centra schválně šlápl na nohu, aby byl uvnitř rychlejší. Nákupní shony a klopýtání ve frontách na cokoli raději hoďme za hlavu a zkusme si vychutnat pohodu, klid a rozjímání. Štědrý den, ať je skutečně štědrý, a to nejen o nejnovější technologie a zábavu. Do nového roku vám za celou redakci přeji to nejlepší.
Pavel Daniel
Šéfredaktor Kurzy.cz
Poslední zprávy z rubriky Výběr zpráv:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín poprvé od začátku roku zlevňuje! Kam až ceny klesnou?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři