Dell uvažuje vyrábět své počítače se softwarem od Google
Americký výrobce osobních počítačů, společnost Dell /DELL/, přišla s novým nápadem, jak více integrovat vertikální výrobně-kompletační strukturu v oboru hardware a software. Podle včerejšího vyjádření vedení společnosti už leží na stole výkonného ředitele nejpoužívanějšího internetového vyhledávače Google.com /GOOG/ nabídka o možné spolupráci obou firem.
Konkurenční boj v sektoru počítačů a informačních technologií obecně dlouhodobě sílí a zostřuje se. Na trhu již není prakticky žádný volný prostor pro nového příchozího hráče a expandovat na něm je stále složitější. Proto dochází k vyššímu stádiu kooperace mezi výrobci hardware a software. Největší výrobce počítačů na světě Dell totiž oznámil nabídku, jejímž obsahem jsou nové typy osobních počítačů s předinstalovaným vyhledávacím softwarem od firmy Google.
Pro společnost Dell znamená tento krok jednu z posledních možností, jak upevnit svoji pozici na trhu. Do značné míry řeší také jiný, spíše finančně-organizační problém. V poslední době dociluje stále menších a menších příjmů, což je způsobeno všeobecně klesajícími maržemi v prodejních cenách, což nakonec vede ke zpomalování tempa prodejů a obratu vůbec. Pozorovatelé také spatřují v nové nabídce spolupráce otevřený boj proti hlavnímu rivalovi na trhu Hewlett-Packard. Již v minulém týdnu Dell také oznámil, že bude více využívat mikročipů od společnosti AMD. Při průvodní komentáři a ve zdůvodnění bylo možné zaslechnout také slova o potřebě narůstání prodejů.
Z druhé strany, pro Google by případná budoucí spolupráce byla rovněž výhodná, protože se dostane do obchodního střetu s magnátem na poli software Microsoftem /MSFT/. Googlu by tak přibyla další možnost, jak odebrat další procenta z tržního podílu svému největšímu konkurentovi. V konečném důsledku tyto akce všeobecně vedou k oslabení trvale s odstupem dominantní pozice Microsoftu na trhu se softwareovou výbavou v základních deskách počítačů.
Akcie společnosti Dell včera na Wall Streetu posílily o 0,5% na 24,30 dolaru při objemu 18,594 milionu dolarů. V poobchodní elektronické fázi posílily o dalších 0,15% na 24,45 při zhruba půlmilionovém objemu. Google vzrostl v podobné proporci o 0,46% na 382,99 při relativně podprůměrném objemu obchodů za 8,198 milionu USD. V poobchodní fázi naopak Google ztratil 1,39% na 381,60 dolaru.
Emil ELNER
Tento komentář, který se týká investic na amerických kap. trzích, má pouze informační charakter. Jakékoli odhady výnosů nebo údaje o minulých výnosech slouží pouze pro informační účely a nejsou zárukou výnosů budoucích. Hodnota portfolií tvořena převážně akciemi v čase kolísá a není-li uvedeno jinak, návratnost investice není zaručena. Bc. Petra Coufalová je registrovaným investičním zprostředkovatelem poskytujícím investiční službu dle §8 odst. 2. písm. a) zákona o CP. Bc. Petra Coufalová je držitelem živnostenského oprávnění na finanční poradenství.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz