Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  04.04.2005 09:06:40

TZ MFČR - hospodaření státního rozpočtu za 1Q 05

Hospodaření státního rozpočtu za leden – březen 2005

Z údajů o pokladním plnění státního rozpočtu vykázaných bankou ke konci března roku 2005 vyplývá převaha příjmů státního rozpočtu nad jeho výdaji o 8,3 mld . Proti stejnému období loňského roku jsou příjmy o 20,0 mld , tj. o 10,7 % vyšší, výdaje o 3,9 mld , tj. o 2,0  % vyšší a saldo o 16,1  mld lepší.

 

Státní rozpočet na rok 2005 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 675/2004 Sb. ze dne 15. prosince 2004, který stanovil objem příjmů ve výši 824,8 mld , objem výdajů ve výši 908,4 mld a schodek státního rozpočtu 83,6 mld .[1]

Hospodaření státního rozpočtu za samotný měsíc březen skončilo přebytkem ve výši 10,8 mld , když příjmy dosáhly 78,8 mld (proti březnu 2004 je to o 2,6 mld více) a výdaje byly čerpány ve výši 68,0 mld (proti březnu loňského roku je to o 13,2 mld méně), zatímco v březnu loňského roku byl vykázán schodek téměř 5,0 mld .

Nižší čerpání celkových výdajů státního rozpočtu v měsíci březnu (68,0 mld ) ve srovnání s březnem loňského roku (81,1 mld ) bylo způsobeno především nižším čerpáním neinvestičních transferů veřejným rozpočtům územní úrovně (o 11,3 mld ) vlivem novely zákona o rozpočtovém určení daní (zvýšení podílu krajů na celostátních daňových příjmech na úkor státního rozpočtu) a nižším čerpáním ostatních běžných výdajů (o 5,4 mld ). Naproti tomu vyšší než v březnu 2004 byly transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění – o 2,8 mld (předsunutá platba státu za „státní pojištěnce“ z titulu změny frekvence platby).

 Za první čtvrtletí letošního roku vykázal státní rozpočet celkové příjmy ve výši 206,8 mld , tj. 25,1 % celoročního rozpočtu, z toho daňové příjmy představují 102,7 mld (22,3 %), příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 73,6 mld (23,4 %) a ostatní příjmy 30,5 mld (62,5 %). Po vyloučení vlivu zákona č. 1/2005 Sb. je rozpočet celkových příjmů plněn na 25,7 % a příjmy z daní a poplatků na 23,3 %.

Lepší letošní saldo státního rozpočtu (přebytek 8,3 mld ) proti loňskému prvnímu čtvrtletí (schodek 7,8 mld ) o 16,1 mld bylo ovlivněno jednak vyšším plněním celkových příjmů (25,1 % proti 24,8 %) zejména zásluhou nedaňových a ostatních příjmů (62,5 % proti 34,1 %) a nižším čerpáním celkových výdajů (22,9 % proti 22,4 %). 

Inkaso DPH dosáhlo 29,4 mld (17,6 % rozpočtu) a meziročně pokleslo o 5,0 mld , tj. o 14,6 % (rozpočet počítá s růstem o 19,0 % proti skutečnosti 2004). V 1. čtvrtletí 2004 činil meziroční růst 8,9 mld , tj. 35,0 % a rozpočet byl plněn na 25,8 % (celoroční inkaso pak převýšilo rozpočet o téměř 7 mld , tj. o 11,7 %). Po vyloučení vlivu zákona č.1/2005 Sb. (12,7 mld ) je plnění o 1,5 procentního bodu vyšší – na 19,1 %. Meziroční srovnání je dále ovlivněno vstupem ČR do EU (od května loňského roku), kdy byl zrušen výběr DPH z dováženého zboží z členských zemí EU a již zmíněným zvýšením podílu krajů (na úkor SR) na celostátním výnosu DPH.

Inkaso spotřebních daní ve výši 27,1 mld (31,0 % rozpočtu) vykázalo meziroční růst o 6,1 mld , t.j. o 28,8 % (rozpočet počítá s růstem o 5,7 % proti skutečnosti 2004), zatímco ve stejném období minulého roku vzrostlo meziročně o 5,5 mld (o 35,7 %) a rozpočet byl plněn na 25,0 % (celoročně však bylo pod jeho úrovní o 1,4 mld , t.j. o 1,7 %). Projevuje se zde rovněž vliv zákona č. 1/2005 Sb. (snížení podílu daně z minerálních olejů náležející Státnímu fondu dopravní infrastruktury z 20,0 % na 9,1 %). Po vyloučení tohoto vlivu (7,4 mld ) činí plnění rozpočtu 28,5 %.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ke konci března dosáhlo 24,5 mld , tj. 23,6 % rozpočtu (v roce 2004 to bylo 26,3 %) a je o 0,6 mld , t.j. o 2,2 % pod úrovní stejného období roku 2004 (v roce 2004 vzrostlo meziročně o 2,9 mld , t.j. o 12,9 %), přičemž rozpočet počítá s meziročním růstem o 8,6 % proti skutečnosti 2004. Po eliminaci vlivu zákona č. 1/2005 Sb. (7,9 mld ) je plnění rozpočtu vyšší – na 25,6 %, t.j. o 2,0 procentního bodu více.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za 1. čtvrtletí činilo 17,8 mld , při plnění rozpočtu na 21,4 % (po vyloučení vlivu zákona č. 1/2005 Sb. činí plnění rozpočtu 23,3 %) a meziročním poklesu o 0,3 mld , tj. o 1,4 %. U této daně se začal projevovat vliv novely zákona o daních z příjmů, kdy jsou zvýhodněni poplatníci s dětmi a jsou uplatňovány tzv. daňové bonusy u nízkopříjmových výdělečně činných osob.

Rovněž plnění daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou je ve srovnání s rozpočtem i se stejným obdobím minulého roku nižší. Inkaso této daně za první tři měsíce roku činilo 1,0 mld , při plnění rozpočtu na 17,1 % (po vyloučení vlivu zákona o rozpočtovém určení daní je plnění mírně lepší – na 18,7 %). Proti roku 2004 je inkaso nižší o 0,7 mld , t.j. o 40,6 % méně. Výrazné zhoršení je způsobeno přelivem úspor do jiných spořících produktů jako je stavební spoření, penzijní připojištění apod., kde tyto výnosy z těchto produktů nejsou daněny.

Daně z příjmů právnických osob svým objemem 18,3 mld představujícím pouze 20,7 % rozpočtu (v roce 2004 byly plněny na 19,8 %, celoročně však převýšily rozpočet o 0,9 mld , tj. o 1,5 %) jsou nad úrovní předchozího roku o 1,5 mld , t.j. o 8,9 %. Nízké plnění této daně v 1. čtvrtletích je obvyklé (v roce 2002 na 23,3 %, v roce 2003 na 20,5 %) a souvisí s možností podání daňového přiznání do 30. června (u plátců využívajících služby daňových poradců a s povinností auditu). Po vyloučení vlivu zákona č. 1/2005 Sb. (6,7 mld ) činí plnění rozpočtu 22,4 %, tj. o 1,7 procentního bodu více.

Za první tři měsíce letošního roku činily odvody celních příjmů, představující 25 % národní podíl na cle, ve prospěch účtu státního rozpočtu 0,3 mld , při plnění rozpočtu na 40,0 %.

Rozpočtované celostátní inkaso daní na rok 2005 (bez DPPO placené obcemi, správních a místních poplatků a ostatních daní) ve výši 608,3 mld je proti skutečnosti roku 2004 vyšší o 49,9 mld , tj. o 8,9 %. Objemově je nejvyšší růst rozpočtován u DPH - o 37,1 mld (index 120,4 %), u daní z příjmů fyzických osob – o 11,3 mld (index 108,5 %) a u daní z příjmů právnických osob – o 2,1 mld (index 101,9 %). Naopak s nižšími příjmy se počítá u spotřebních daní - o 5,3 mld , u cla o 4,2 mld a u majetkových daní o 1,8 mld .

Celostátní inkaso všech daní dosáhlo k 31.3. 2005 výše 138,9 mld , což představuje 22,8 % celoročně rozpočtovaného objemu a meziroční nárůst o 5,5 mld , tj. o 4,1 %. Ve stejném období minulého roku dosáhlo celostátní inkaso daní 133,4 mld , tj. 24,1 % schváleného rozpočtu a meziroční přírůstek 22,4 mld , tj. 20,2 %.

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly 73,6 mld , což představuje 23,4 % rozpočtu a meziroční růst o 3,6 mld , tj. o 5,1 %; plnění rozpočtu je nižší než bylo v loňském roce o 0,5 procentního bodu, meziroční dynamika je pod úrovní loňského roku (o 3,5 procentního bodu) i pod úrovní rozpočtu (o 2,3 procentního bodu). Na důchody připadá 60,6 mld , tj. 23,2 % rozpočtu, při meziročním růstu o 13,2 % (rozpočtovaná dynamika činí 7,3 % proti skutečnosti 2004).

Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 30,5 mld , což je již 62,5 % rozpočtu a o 17,0 mld , tj. o 125,2 % více než za první tři měsíce loňského roku (rozpočet uvažuje s meziroční poklesem o 7,1 % proti skutečnosti 2004). Vysoký nárůst těchto příjmů je ovlivněn především příjmy u kapitol MPSV a MZe (jde o prostředky z EU, se kterými počítají kapitolní rozpočty, a které ve stejném období minulého roku neměly k dispozici). Další vliv představují kompenzační platby z rozpočtu EU ve výši 5,1 mld (kapitola VPS), převody z rezervních fondů OSS do příjmů kapitol (4,5 mld k 28. 2. 2005) a mimořádné příjmy z titulu prémií z emisí státních dluhopisů (0,5 mld ). Podrobnější údaje za tyto příjmy budou k dispozici až po zpracování finančních výkazů kapitol státního rozpočtu.

Celkové výdaje státního rozpočtu byly ke konci března čerpány ve výši 196,8 mld , což představuje 21,7 % rozpočtu a meziroční růst o 2,2 mld , tj. o 1,1 %, zatímco ve stejném období minulého roku byly čerpány na 22,4 % při meziročním růstu o 4,4 mld , tj. o 2,3 %.

Meziroční nárůst ovlivnil především odvod vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU ve výši 8,6 mld a převod 2,6 mld do letos nově zřízeného fondu státních záruk (§ 73 zák.č. 218/2000 Sb.); obě tyto výdajové položky se v prvních třech měsících loňského roku nevyskytly.

Nadprůměrné čerpání vykazují zejména neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění, a to na 33,2 % rozpočtu z důvodu předsunuté platby státu na zdravotní pojištění nevýdělečných osob poskytnuté VZP v březnu ve výši 2,8 mld ; meziročně však vzrostly pouze o 0,1 % (v 1. čtvrtletí 2004 byla VZP rovněž poskytnutá předsunutá platba - rovněž ve výši 2,8 mld ).

Vyšší je i čerpání neinvestičních transferů územním rozpočtům (na 32,0 %), což souvisí rovněž se změnou zákona o rozpočtovém určení daní – po vyloučení tohoto vlivu činí plnění pouze 25,8 %. Meziročně je čerpání transferů územním rozpočtům nižší o 7,4 mld (o 22,3 %), což souvisí s předsunutou platbou ve prospěch škol realizovanou v roce 2004 v březnu, zatímco letos bude tato platba realizována až v dubnu. Dalším vlivem meziročního poklesu je zákon č. 1/2005 Sb., kterým došlo ke zvýšení podílu krajů na daňových příjmech státu, což se projevilo i v poklesu transferů ze státního rozpočtu krajům.

Z běžných výdajů státního rozpočtu vyšší procento a meziroční růst vykázaly dále sociální dávky (25,8 %, resp.108,9 %) a odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU (31,4 %).

Na sociální dávky bylo za první čtvrtletí letošního roku vynaloženo 83,9 mld , tj. 25,8 % rozpočtu, při meziročním růstu o 6,9 mld , tj. o 8,9 % (ve stejném období m.r. činilo čerpání téměř 77,0 mld , tj.24,6 % rozpočtu při meziročním poklesu o 1,3 mld , tj. o 1,6 %).

Rovněž čerpání výdajů spojených s obsluhou státního dluhu v částce 9,4 mld je vyšší - na 28,0 %, při meziročním poklesu o 0,5 mld , t.j. o 5,2 % (v roce 2004 byly tyto výdaje čerpány na 36,8 % při meziročním růstu o 24,5 %).

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 6,1 mld , což představuje 8,7 % rozpočtu (v roce 2004 to bylo 9,8 %) a meziroční pokles o 0,3 mld , tj. o 5,1 %.

Dosavadní čerpání celkových výdajů státního rozpočtu je nižší (o 28,5 mld ) než činí tříměsíční podíl z celoročního rozpočtu, což se spolu s relativně příznivým plněním celkových příjmů (inkaso vyšší o cca 0,6 mld ) odrazilo ve vykázaném přebytku státního rozpočtu ve výši 8,3 mld .

 
Zdroj: TZ MFČR

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

So 13:15  Zlato: rekordní závěrečná cena >$2410/oz Richard Vrdlovec (GOLDA.IO)
Pá 11:23  Mírný pokles po rekordním dnu Research (Česká spořitelna)





?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688