Informační povinnost vůči spotřebitelům
Kvalitní, úplné a správné informace jsou základním předpokladem pro výběr a koupi výrobku či služby. Občanský zákoník ukládá podnikatelům řadu povinností, jak a o čem mají spotřebitele informovat. Jenže které informace jsou pro spotřebitele skutečně zásadní?
Vždy v zájmu
spotřebitele
Vztah prodávajícího a
kupujícího nezačíná až uzavřením kupní smlouvy, ale mnohem dříve. Podle rozsahu
a formy informací, kterých se spotřebiteli od obchodníka dostává, lze do značné
míry poznat, zda má obchodník poctivé úmysly. Ne nadarmo občanský zákoník říká,
že vše, co podnikatel spotřebiteli sděluje, má být jasné, srozumitelné a ve
stejném jazyce, v jakém se smlouva uzavírá, tedy u nás obvykle v češtině.
Nejasné informace a dvojsmysly by nepoctivcům neměly být nic platné – podle
občanského zákoníku má totiž v pochybnostech vždy platit to, co je pro
spotřebitele výhodnější.
Příklad: Prodavač obuvi panu Novákovi sdělí, že boty, o které má zájem, jsou voděodolné. Pan Novák si je na základě této informace koupí, ale po vycházce v lese zjistí, že projde-li vysokou travou, má mokré nohy. Při reklamaci obchodník tvrdí, že voděodolnost znamená pouze to, že se boty po kontaktu s vodou nerozpadnou. Pan Novák se v takovém případě bude právem dovolávat toho, že informace sdělená obchodníkem nebyla jasná a došlo k porušení informační povinnosti o hlavních vlastnostech výrobku.
Co by
spotřebitel měl před nákupem vědět
Smlouvy uzavíráme každý den, dokonce
i při nákupu pečiva k snídani. Při běžných nákupech to obchodníci nemusí s
informacemi přehánět, jen by to zbytečně zdržovalo celý prodej, a právo
reklamovat třeba rohlík asi každý z nás nevyužije. Ovšem pokud nejde o
každodennosti a údaje nejsou patrné ze souvislostí, pak má spotřebitel právo
být vždy informován o následujících skutečnostech:
- totožnost prodejce případně i s kontaktními údaji (telefonní číslo, e-mail apod.)
- označení zboží nebo služby včetně popisu jejích hlavních vlastností
- cena či způsob jejího určení, a to včetně všech daní a poplatků
- způsob platby, dodací lhůty a podmínky
- náklady na dodání, nebo alespoň že nějaké budou, pokud je nelze určit předem
- práva z vadného plnění, záruka a způsob jejich uplatnění
- závazek, který pro spotřebitele ze smlouvy vyplývá, a možnosti jeho vypovězení
- v případě, že jde o digitální obsah – údaje o jeho funkčnosti a ochranných opatření stejně jako součinnost s hardwarem a softwarem.
Když spotřebitel nakupuje z domova
Nákupy
z pohodlí domova nebo kanceláře jsou stále oblíbenější, mají však jednu
společnou nevýhodu – zboží si nakupující nemůže osahat, vyzkoušet ani se
prodavače zeptat na detaily. Občanský zákoník je v případě prodeje s využitím
komunikačních prostředků, dnes typicky internetu, přísnější než u nákupů v
obchodě. Na řádné informování spotřebitele klade o to větší důraz. Stejná
pravidla pak samozřejmě platí také pro katalogový prodej nebo například
teleshopping.
Kromě již vyjmenovaných informačních povinností, které platí pro každého obchodníka, musí spotřebitel před uzavřením smlouvy či učiněním nabídky od obchodníka, od něhož nakupuje na dálku, získat ještě tyto informace:
- Jaké jsou náklady na komunikaci s obchodníkem, pokud se liší od běžné sazby. (Příklad: Prodejce letenek používá pro komunikaci se zákazníkem linku s vyšším tarifem.) Zda bude třeba zaplatit zálohu.
- Jak odstoupit od smlouvy včetně lhůt. Každý obchodník musí dát spotřebiteli formulář správného odstoupení od smlouvy a poučit ho, že ponese náklady na vrácení zboží. Pokud věc nelze vrátit běžnou poštovní cestou, musí to spotřebitel předem vědět a znát náklady takového vrácení.
- U smluv, kde se bude plnění opakovat (připojení k internetu, zasílání nové knihy každý měsíc apod.), musí spotřebitel předem znát nejkratší dobu, po kterou je smlouvou vázán, cenu za jeden měsíc a veškeré daně, poplatky a náklady na dodání.
- Zda spotřebitel uhradí poměrnou část ceny v případě, že odstoupí od smlouvy, na jejímž základě již smlouva začala být poskytována. (Příklad: Spotřebitel si objedná na rok placenou službu zasílání SMS o počasí. Po týdnu však zjistí, že předpověď je poměrně obecná a služba mu nevyhovuje. Využije-li práva odstoupit, zaplatí jen týden, po který SMS dostával.)
- Dodává-li se digitální obsah bez hmotného nosiče, musí obchodník upozornit, že v takovém případě nelze po dodání odstoupit od smlouvy. (Příklad: Stažení hudby z internetového obchodu – odstoupit lze pouze do okamžiku, než si kupující nahrávku stáhne.)
- Spotřebitel musí být rovněž vždy informován o tom, kde a za jakých podmínek může mimosoudně uplatnit svou stížnost, a na jaký orgán dozoru se může obrátit. (Příklad: Spotřebitel není spokojen, že reklamace trvala více než 30 dní. Z obchodních podmínek by se měl dozvědět, že nad reklamacemi dohlíží Česká obchodní inspekce.)
Porušení povinnosti bude drahé
Co
se stane, když obchodník na něco „zapomene“ a spotřebiteli v předstihu potřebné
informace nesdělí? Ve většině případů takto poruší nejen občanský zákoník, ale
také zákon o ochraně spotřebitele, na jehož dodržování dohlíží dozorový orgán
(nejčastěji Česká obchodní inspekce), který ho může pokutovat dle závažnosti až
do výše pěti miliónů korun. Kromě dobrého pocitu, že bylo bezpráví potrestáno,
to však spotřebiteli osobně nepřinese v podstatě nic. Proto občanský zákoník
nabízí spotřebiteli několik nástrojů, které mu umožňují jeho práva skutečně
uplatnit. Co to znamená v praxi? Zde je pár příkladů, které platí pro prodej na
dálku nebo u podomního prodeje:
- Pokud při koupi není poskytnuta informace o možnosti odstoupit od smlouvy, prodlužuje se běžná čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení až o rok.
- Když nás obchodník dostatečně včas neinformuje o nákladech na dodání, výši daní nebo jiných poplatcích, nemusíme mu je vůbec zaplatit.
- Pokud se předem nedozvíme, že neseme náklady na vrácení zboží, pak je platí obchodník sám.
dTest, o.p.s. je největší česká spotřebitelská organizace a vydavatel měsíčníku dTest. V časopise i na webových stránkách publikuje výsledky nezávislých testů produktů, informace o spotřebitelských právech i rady, jak tato práva účinně uplatňovat. Poradenská linka dTestu pomáhá řešit problémy desetitisícům spotřebitelů ročně. dTest pořádá kurzy určené majitelům a zaměstnancům malých i velkých firem, kteří se chtějí dozvědět, jaké povinnosti mají při prodeji, reklamacích a dalších často řešených situacích vůči spotřebitelům, a dozorovým orgánům. www.dtest.cz/kurzy
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz