Metrostav Norge – úspěšné působení českých stavařů v Norsku a na Islandu nabírá obrátky
26.11.2024 / 11:49 | Aktualizováno: 26.11.2024 / 12:14
Stavební společnost Metrostav působí na severských trzích již téměř dvě desetiletí. Za tu dobu si (nejen) v Norsku a na Islandu vydobyla velmi dobré renomé, daří se jí získávat stále významnější zakázky, a je tak úspěšným příkladem českého podnikatelského subjektu, jenž se dokázal etablovat na velmi náročném a sofistikovaném severském stavebním trhu. Její stavby (zejména tunely a mosty) mají pro místní komunity často zcela zásadní význam, neboť pomáhají překonávat náročné terénní podmínky a odstraňovat rizika spojená s užíváním starších komunikací, jež byly dříve vystaveny povětrnostním vlivům (např. lavinám či sesuvům půdy).
Historie působení stavební společnosti Metrostav na severských trzích se začala psát roku 2006, kdy po úspěchu ve výběrovém řízení na Islandu realizovala svůj první projekt – ražbu dvou silničních tunelů o celkové délce 11 km na severu země. Úspěchy na Islandu otevřely Metrostavu dveře o pár let později také v Norsku, tedy na trhu, kde je konkurence sice větší než na Islandu, zato také ale nabízí více příležitostí. Jen pro ilustraci - v provozu je zde přes tisíc silničních tunelů s celkovou délkou zhruba 1500 km (celkově tunelových staveb včetně železničních či vodních tunelů je v Norsku 8000 km). První norskou zakázku se Metrostavu v silné konkurenci domácích i mezinárodních stavebních firem podařilo získat v roce 2014. Jednalo se o 1,5 km dlouhý tunel poblíž největšího ledovce pevninské Evropy Jostedalsbreen. Ten nahradil silnici, jež do té doby držela každoroční rekord v počtu sněhových lavin a pádů kamení, které ji zasypávaly.
Následovaly další zakázky na tunelové stavby (mj. obchvat města Kongsberg na důležité silnici E134), kde Metrostav mohl využít své know-how v podobě tunelovací metody NRTM, kterou Norové do té doby neznali a jež našla využití např. při stavbách pražských tunelů Mrázovka nebo Blanka. V rámci této metody se razí strojově a vyražená část tunelu se zabezpečuje nejprve provizorním ostěním a následně sekundární výztuží s železobetonovou skořepinou.
Rok 2020 znamenal milník pro další aktivity na severských trzích. Metrostav tehdy založil v Norsku svou dceřinou společnost Metrostav Norge AS, která v Norsku a na Islandu (ale i ve Švédsku a na Faerských ostrovech) realizuje významné infrastrukturní projekty a opakovaně se jí daří získávat zakázky významného rozsahu. V regionu dosud dokončila 15 projektů, čítajících mj. ražbu 48 km tunelů. Jen na Islandu postavil Metrostav od r. 2006 zhruba třetinu veškerých tunelů, což jednoznačně svědčí o tom, že jeho pozice na tamním trhu je velmi významná. V roce 2022 pak společnost získala ocenění TOP 3 nejlepších staveb za mostní projekt tzv. Lososí cesty poblíž Trondheimu. Ta se do nejužšího výběru probojovala v konkurenci 600 posuzovaných staveb. Soustava dvou nových tunelů a nového mostu přes fjord obohatila silnici, která tvoří jedinou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, který je velmi populární i mezi českými rybáři.
Zatímco v r. 2022 zaznamenala společnost obrat 450 mil. NOK (960 mil. CZK), v r. 2023 dosáhl již 613 mil. NOK a pro rok 2024 odhaduje vedení společnosti meziroční zdvojnásobení obratu.
V r. 2023 probíhala v Norsku realizace čtyř projektů Metrostavu Norge. Šlo o ražbu tunelů na dálnici E18, rekonstrukce a rozšíření stávajících městských tunelů v Tromso, stavbu soustavy mostů na silnici E39 u Molde a most Nye Nerlandsoybrua. V roce 2024 pak Metrostav Norge zahájil svou historicky největší zakázku, a to stavbu mostního komplexu poblíž Tromso (celkem osm mostů, nejdelší z nich 870m dlouhý) v celkové hodnotě 2,1 mld. NOK (4,5 mld. CZK), který by měl být hotov v r. 2027. Veškeré stavby jsou zde navíc realizovány ve velmi náročných klimatických a terénních podmínkách, v nichž mohou čeští stavaři využívat své cenné zkušenosti a know-how získané realizací předchozích projektů. "Po deseti letech na trhu se nám daří firmu dále rozvíjet a stabilizovat. Za poslední roky jsme výrazně vyrostli, dnes je nás přes 300 zaměstnanců (převážně Čechů a Slováků) a dosahujeme ročního obratu 1,2 mld. norských korun. Za náš největší úspěch považuji skutečnost, že norský trh nás vnímá jako norské partnery, což není pro zahraniční firmy úplně obvyklé," dodává výrobní ředitel Jiří Horčička.
Rok 2024 byl pro společnost důležitý i z hlediska zisku dosud první zakázky pro soukromého investora, švédskou firmu Boliden. Ta v norské Oddě vyrábí zinek, a pro ukládání odpadů, které při výrobě zinku vznikají, se razí množství podzemních hal. Haly s pořadovým číslem 23 a 24, jejichž ražbu má na starosti Metrostav Norge, jsou svými rozměry jedny z největších, se kterými se čeští a slovenští raziči setkali. Výška hal dosahuje úctyhodných 75 metrů, délka pak 250 metrů a šířka kolem 30 metrů.
Vedle nových staveb se Metrostav Norge hodlá v budoucnu zaměřovat i na rekonstrukci stávajících tunelů, příležitosti skýtají také stavby jiného než dopravního charakteru (např. ražba tunelů pro potřeby vodních elektráren). Společnost má i nadále zájem také o stavbu nového nejdelšího tunelu na Islandu, který se má v příštích letech stavět na východě země.
Metrostav Norge
Metrostav Norge
Metrostav Norge
Metrostav Norge
Metrostav Norge
Metrostav Norge
Metrostav Norge
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
- HUF, maďarský forint - převod měn na CZK, českou korunu
- PLN, polský zlotý - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?