mzv.cz (MZv ČR)
Ze světa  |  26.11.2024 12:14:00

Metrostav Norge – úspěšné působení českých stavařů v Norsku a na Islandu nabírá obrátky

26.11.2024 / 11:49 | Aktualizováno: 26.11.2024 / 12:14

Stavební společnost Metrostav působí na severských trzích již téměř dvě desetiletí. Za tu dobu si (nejen) v Norsku a na Islandu vydobyla velmi dobré renomé, daří se jí získávat stále významnější zakázky, a je tak úspěšným příkladem českého podnikatelského subjektu, jenž se dokázal etablovat na velmi náročném a sofistikovaném severském stavebním trhu. Její stavby (zejména tunely a mosty) mají pro místní komunity často zcela zásadní význam, neboť pomáhají překonávat náročné terénní podmínky a odstraňovat rizika spojená s užíváním starších komunikací, jež byly dříve vystaveny povětrnostním vlivům (např. lavinám či sesuvům půdy).

Historie působení stavební společnosti Metrostav na severských trzích se začala psát roku 2006, kdy po úspěchu ve výběrovém řízení na Islandu realizovala svůj první projekt – ražbu dvou silničních tunelů o celkové délce 11 km na severu země. Úspěchy na Islandu otevřely Metrostavu dveře o pár let později také v Norsku, tedy na trhu, kde je konkurence sice větší než na Islandu, zato také ale nabízí více příležitostí. Jen pro ilustraci - v provozu je zde přes tisíc silničních tunelů s celkovou délkou zhruba 1500 km (celkově tunelových staveb včetně železničních či vodních tunelů je v Norsku 8000 km). První norskou zakázku se Metrostavu v silné konkurenci domácích i mezinárodních stavebních firem podařilo získat v roce 2014. Jednalo se o 1,5 km dlouhý tunel poblíž největšího ledovce pevninské Evropy Jostedalsbreen. Ten nahradil silnici, jež do té doby držela každoroční rekord v počtu sněhových lavin a pádů kamení, které ji zasypávaly.

Následovaly další zakázky na tunelové stavby (mj. obchvat města Kongsberg na důležité silnici E134), kde Metrostav mohl využít své know-how v podobě tunelovací metody NRTM, kterou Norové do té doby neznali a jež našla využití např. při stavbách pražských tunelů Mrázovka nebo Blanka. V rámci této metody se razí strojově a vyražená část tunelu se zabezpečuje nejprve provizorním ostěním a následně sekundární výztuží s železobetonovou skořepinou.

Rok 2020 znamenal milník pro další aktivity na severských trzích. Metrostav tehdy založil v Norsku svou dceřinou společnost Metrostav Norge AS, která v Norsku a na Islandu (ale i ve Švédsku a na Faerských ostrovech) realizuje významné infrastrukturní projekty a opakovaně se jí daří získávat zakázky významného rozsahu. V regionu dosud dokončila 15 projektů, čítajících mj. ražbu 48 km tunelů. Jen na Islandu postavil Metrostav od r. 2006 zhruba třetinu veškerých tunelů, což jednoznačně svědčí o tom, že jeho pozice na tamním trhu je velmi významná. V roce 2022 pak společnost získala ocenění TOP 3 nejlepších staveb za mostní projekt tzv. Lososí cesty poblíž Trondheimu. Ta se do nejužšího výběru probojovala v konkurenci 600 posuzovaných staveb. Soustava dvou nových tunelů a nového mostu přes fjord obohatila silnici, která tvoří jedinou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, který je velmi populární i mezi českými rybáři.

Zatímco v r. 2022 zaznamenala společnost obrat 450 mil. NOK (960 mil. CZK), v r. 2023 dosáhl již 613 mil. NOK a pro rok 2024 odhaduje vedení společnosti meziroční zdvojnásobení obratu.

V r. 2023 probíhala v Norsku realizace čtyř projektů Metrostavu Norge. Šlo o ražbu tunelů na dálnici E18, rekonstrukce a rozšíření stávajících městských tunelů v Tromso, stavbu soustavy mostů na silnici E39 u Molde a most Nye Nerlandsoybrua. V roce 2024 pak Metrostav Norge zahájil svou historicky největší zakázku, a to stavbu mostního komplexu poblíž Tromso (celkem osm mostů, nejdelší z nich 870m dlouhý) v celkové hodnotě 2,1 mld. NOK (4,5 mld. CZK), který by měl být hotov v r. 2027. Veškeré stavby jsou zde navíc realizovány ve velmi náročných klimatických a terénních podmínkách, v nichž mohou čeští stavaři využívat své cenné zkušenosti a know-how získané realizací předchozích projektů. "Po deseti letech na trhu se nám daří firmu dále rozvíjet a stabilizovat. Za poslední roky jsme výrazně vyrostli, dnes je nás přes 300 zaměstnanců (převážně Čechů a Slováků) a dosahujeme ročního obratu 1,2 mld. norských korun. Za náš největší úspěch považuji skutečnost, že norský trh nás vnímá jako norské partnery, což není pro zahraniční firmy úplně obvyklé," dodává výrobní ředitel Jiří Horčička.

Rok 2024 byl pro společnost důležitý i z hlediska zisku dosud první zakázky pro soukromého investora, švédskou firmu Boliden. Ta v norské Oddě vyrábí zinek, a pro ukládání odpadů, které při výrobě zinku vznikají, se razí množství podzemních hal. Haly s pořadovým číslem 23 a 24, jejichž ražbu má na starosti Metrostav Norge, jsou svými rozměry jedny z největších, se kterými se čeští a slovenští raziči setkali. Výška hal dosahuje úctyhodných 75 metrů, délka pak 250 metrů a šířka kolem 30 metrů.

Vedle nových staveb se Metrostav Norge hodlá v budoucnu zaměřovat i na rekonstrukci stávajících tunelů, příležitosti skýtají také stavby jiného než dopravního charakteru (např. ražba tunelů pro potřeby vodních elektráren). Společnost má i nadále zájem také o stavbu nového nejdelšího tunelu na Islandu, který se má v příštích letech stavět na východě země.

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge

Metrostav Norge


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688