Plzeňský kraj patří v nehodovosti k těm nejlepším, ale i zde je prostor ke zlepšení
Přestože Plzeňský kraj patří celkovým počtem nehod k nejméně rizikovým krajům, i zde se vyplatí zvýšená pozornost při řízení. Ročně se na území kraje stane průměrně 3524 nehod – ve srovnání například se Středočeským krajem je to o něco málo více než čtvrtina nehod. K nejvíce nehodám v Plzeňském kraji dochází poměrně logicky ve dvou ze tří okresů krajského města – Plzeň-město (průměrně 1134 nehod ročně) a Plzeň-sever (průměrně 644 nehod ročně). Na dalších místech pak následují s poměrně vyrovnanými nehodovými statistikami okresy Tachov (průměrně 473 nehod ročně), Domažlice (průměrně 472 nehod ročně) a Klatovy (průměrně 457 nehod ročně) a statistiku pak uzavírají lepšími ukazateli Rokycany (průměrně 231 nehod ročně) a třetí z plzeňských okresů – Plzeň-jih (průměrně 115 nehod ročně).
V rámci celé České republiky si Plzeňský kraj vede jako jeden z nejlepších krajů. Při přepočtu počtu nehod na počet obyvatel za poslední dva roky je s 1392 nehodami na 100 tisíc obyvatel třetí nejlepší v rámci celé České republiky – za kraji Jihočeským a Jihomoravským. Ještě o stupínek lepší je pozice Plzeňského kraje při přepočtu na rozlohu (se 110 nehodami na 100 km2 za poslední dva roky je 2. nejlepší v rámci ČR po Jihočeském kraji) a stejně tak při přepočtu na délku silniční sítě (se 164 nehodami na 100 km silniční sítě je opět 2. nejlepší v rámci ČR po Jihočeském kraji).
Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu a pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice.
„Největší podíl na příčinách dopravních nehod v Plzeňském kraji – 53,7 % – mají samotní řidiči, a to konkrétně způsobem jízdy, jakým se pohybují na tamních komunikacích. Z toho absolutně nejvíce nehod vznikne kvůli tomu, že se řidiči plně nevěnují řízení vozidla (průměrně 417 nehod ročně). Dalším důvodem vedoucím ke vzniku nehod je to, že se otáčí nebo couvají tam, kde to není povoleno (průměrně 263 nehod ročně), nebo nezvládnou řízení vozidla (průměrně 208 nehod ročně). Průměrně 186 nehod ročně vznikne v Plzeňském kraji z důvodu jízdy po nesprávné straně vozovky nebo vjetí do protisměru. Z dalších příčin: například u celých 24,7 % nehod je důvodem nehody vysoká rychlost. 12,2 % nehod vznikne kvůli nedání přednosti v jízdě,“ komentuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
„Měřeno celkovým počtem nehod v Plzeňském kraji podle dlouhodobého měření od roku 2010 do konce roku 2023 došlo k největšímu počtu karambolů poměrně logicky v okrese krajského města Plzeň-město (celkem 15 869 nehod s podílem 32,16 % na celkovém počtu nehod v Plzeňském kraji za měřené období). Plzeň je přirozeným centrem kraje, čtvrté největší město České republiky a řada lidí sem dojíždí do zaměstnání nebo například do škol a silný provoz je také na území samotného města,“ uvádí Marek Sibal, datový analytik společnosti DataFriends, která stojí za Portálem nehod.
Další v pořadí je další okres v blízkosti krajského města – Plzeň-sever s podílem na počtu nehod ve výši 18,26 % (celkem 9 009 nehod za měřené období). Následují okresy Tachov (6 626 nehod s podílem na celkovém počtu ve výši 13,43 %), Domažlice (6 608 nehod s podílem na celkovém počtu ve výši 13,39 %), Klatovy (6 395 nehod s podílem na celkovém počtu ve výši 12,86 %) a s poměrně velkým odstupem Rokycany (3 231 nehod s podílem na celkovém počtu ve výši 6,55 %). Statistiky pak uzavírá okres Plzeň-jih (1 603 nehod s podílem na celkovém počtu ve výši 3,25 %).
V Plzeňském kraji se nachází několik míst, která jsou zvláště riziková z hlediska bezpečnosti silničního provozu. Nejvíce z deseti lokalit s nejvyšším počtem dopravních nehod a zranění se nachází v Plzni a na území okresů Klatovy a Domažlice. Zde jsou detailní informace za posledních pět let o těchto rizikových místech:
- Mezi riziková místa na silnicích Plzeňského kraje patří například nebezpečná křižovatka Klatovské třídy a Americké v Plzni, kde se opakovaně stávají nehody, při nichž jsou zraněni chodci i řidiči. Zásadní příčinou bývají situace mimo kontrolu řidiče, což podtrhuje potřebu zvýšené obezřetnosti.
- Křižovatka Jateční a Těšínské, rovněž v Plzni, je známá svou nepřehledností, což často vede k ignorování pravidla přednosti zprava. Četné nehody zde mají za následek nejen materiální škody, ale i zranění účastníků.
- Silnice vedoucí u Kokšína, v oblasti okresu Klatovy, skrývá nebezpečný oblouk, který bývá častým dějištěm havárií způsobených nepřizpůsobením rychlosti aktuálním podmínkám na vozovce. Zrádný úsek si opakovaně vyžádal mnoho zranění, a proto je zde nezbytná maximální pozornost.
- Křižovatka Plzeňské ulice ve Staňkově v okrese Domažlice představuje další rizikové místo, kde řidiči často nerespektují pravidlo „Dej přednost v jízdě“. Výsledkem jsou četné nehody, při nichž dochází k vážným úrazům, což poukazuje na nutnost dodržovat předpisy a zlepšit označení křižovatky.
- Podobně je tomu u obce Havlovice, kde se střetávají silnice I/26 a II/195. Nedodržování bezpečné vzdálenosti zde přispívá k častým kolizím. Tento úsek je známý prudkými brzděními a nečekanými nárazy, které ohrožují nejen řidiče, ale i jejich spolucestující.
- Nebezpečí na silnicích okresu Domažlice podtrhuje také úsek u obce Meclov. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky je zde nejčastější příčinou nehod, které vedou k častým zraněním. Tento úsek vyžaduje pečlivější údržbu a jasnější značení, aby se snížilo riziko havárií.
- V Plzni se řadí mezi nebezpečné křižovatka ulic Kotkova a Husova. Nedání přednosti zde často končí srážkami vozidel, což má za následek početná zranění. Místo by si zasloužilo lepší dopravní opatření k zajištění větší bezpečnosti.
- Extravilán u Klatov, na silnici II/185, je dalším úsekem, kde rychlá jízda často přináší havárie. Tento úsek je známý častými nehodami a opakovanými zraněními, což upozorňuje na nutnost zpomalit a přizpůsobit rychlost aktuálním podmínkám na vozovce.
- Další rizikovou oblastí v Plzni je křižovatka Podnikatelské a ulice U Nové hospody. Nedodržování pravidla „Dej přednost v jízdě“ zde vede k opakovaným střetům, které mají za následek mnoho zranění a materiálních škod.
- Na závěr stojí za zmínku nebezpečná křižovatka u města Bor v části Nová Hospoda, kde silnice I/21 a II/199 tvoří kritické místo pro řidiče. Neopatrné nedání přednosti často končí vážnými nehodami, které ovlivňují nejen plynulost dopravy, ale i bezpečnost všech účastníků provozu.
Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila pod záštitou hejtmana Plzeňského kraje dne 6. listopadu 2024 v budově Středního odborného učiliště elektrotechnického na Vejprnické ulici v Plzni-Skvrňanech.
Rozebíralo se na ní výše uvedených deset nejrizikovějších míst na cestách Plzeňského kraje, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. Organizátory konference jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Project. „Cílem konference v Plzni bylo nabídnout široké veřejnosti ucelený empiricky doložený pohled na nehodová místa v regionu. Zároveň se chceme dívat na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, a dodává: „Některá nehodová místa ale z mapy rizikových míst nezmizí, pokud řidiči v daném úseku nezmění své chování. Proto na ně nesmíme zapomínat a musíme apelovat na řidiče.“
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích.
Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech. A právě na tato riziková místa upozorňuje i navigace Mapy.cz.
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech.
Více informací na: www.portalnehod.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nejlepší kurzy měn v bankách a směnárnách
- Kreslené vtipy - nejlepší vtipy a karikatury z ekonomiky
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a stravenkový paušál - Aktuální informace ke stravenkám
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Mzda, mzdy - Aktuální informace ke mzdám a platům
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Kvalita bydlení patří v Plzeňském kraji k nejlepším
- Deblkánoisté postupují, ale bude to chtít velké zlepšení
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna