Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  03.11.2024 09:03:11

Světové automobilky strádají, čínská BYD však rekordně roste. V říjnu prodala již přes půl milionu vozů, elektromobily tvořily více než třetinu

„Vytvořte si své sny“, takový název nese v překladu čínská firma BYD - Build Your Dreams. Realizovaným snem se každopádně jeví její pokračující expanze v automobilismu, která ve světě snad ani historicky nemá obdoby. Během několika posledních let totiž BYD dokázala svou automobilovou produkci zmnohonásobit a s náskokem překonává třeba značku Volkswagen. Za říjen BYD prodala celkem již 502 657 svých NEV vozů (New Energy Vehicle), když tedy produkuje pouze „zelené“ vozy – plug-in hybridy a elektromobily. Současné měsíční prodeje BYD jsou v porovnání již vyšší než třeba její ještě celoroční prodeje v roce 2020.

Prodejní úspěch každopádně především potvrzuje dominanci BYD na čínském trhu, kde končí většina produkce. V zahraniční lze mnoho měsíců zatím hovořit o stagnaci, říjnový prodej zhruba 31 tis. vozů zkrátka nevybočil. Nicméně BYD nabídku na jiných trzích stále rozšiřuje. V uplynulém měsíci například v Polsku začala automobilka nabízet svůj vůz SEAL, pick-up Shark pak v Kambodži a Brazílii. Jak patrno níže z videa na platformě X, v něm se svezl i bývalý pilot Formule 1 Felipe Massa.

  

BYD se každopádně v Číně daří především díky také rozsáhlé nabídce elektrických vozidel a výrazným investicím do technologií. Právě podíl elektromobilů tvořil v říjnu solidních zhruba 37 %, resp. BYD jich prodala výrazných 189 614. Jen nevýrazně o zhruba tisíc vozů tak zaostala za svým dosavadním rekordem z prosince 2023. Pokud by se BYD podařilo říjnový prodejní úspěch zopakovat ve zbylých 2 měsících tohoto roku, nejspíše by se mohla stát lídrem v elektromobilismu. Znamenalo by to za čtvrtletí totiž přes 568 tis. prodaných elektromobilů. Zmínit totiž lze, že například ve 3. čtvrtletí konkurenční Tesla prodala necelých 463 tis. elektromobilů, v tomto čtvrtletí jen největší optimisté od ní z hlediska prodejů predikují prolomení hranice 500 tis. vozů…

Jak také plyne z výše uvedeného našeho přehledu, BYD letos celkově prodala již takřka 1,36 mil. elektromobilů. Celkově pak téměř 3,25 mil. NEV vozů, tedy meziročně o 36,5 % více. Má tak našlápnuto s přehledem docílit svého cíle prodat letos 4 mil. vozů, po loňských 3 mil. vozů.

Každopádně stojí zmínit enormní nárůst produkce v posledních měsících. Zatímco v srpnu z linek sjelo „jen“ 367 tis. vozů, o měsíc později již 441 tis. V říjnu pak došlo k dalšímu pětinovému skoku, resp. BYD vyrobila rekordních přes 536 tis. vozů. Na anualizované bázi lze tak hovořit o produkci více než 6,4 mil. vozů. Konkurence zkrátka v posledních měsících může závidět. Pro porovnání možno zmínit, že například Volkswagen loni prodal 3 mil. svých osobních vozů. Letos navíc takového výsledku ani nedosáhne, za prvních 9 měsíců roku činily prodeje VW 2,26 mil. vozů.

Vyvíjený městský jednokolejný vlak BYD SkyRail (zdroj: BYD)

Gigant BYD navíc není pouhou automobilkou, podniká například také v elektronice, železnici či bateriích, resp. bateriových systémech podobně jako Tesla. V říjnu zkrátka BYD instalovala, včetně baterií do vozů, celkem baterie o kapacitě více než 21 GWh. Jednalo se o nový firemní rekord. Celkově pak letos firma již instalovala baterie o kapacitě převyšující 148,7 GWh. Pro porovnání Tesla z hlediska udávaných svých čistě bateriových systémů ve 3. čtvrtletí dodala 6,9 GWh, resp. do konce září letos celkově „jen“ 20,4 GWh.

Související: Buffettova BYD představila supersportovní vůz překonávající ve zrychlení Ferrari. Umí navíc „tančit“

Závěrem možno uvést, že akcie BYD na burze v Hong-Kongu po skoku z přelomu září/října následně spíše oddychují. Po růstu až k 320 HK$, kterého dosáhly v pondělí 7. října, v pátek v první listopadový den zakončily na 277,60 HK$. Každopádně od počátku roku i tak přidávají téměř 30 %. V úterý 5. listopadu firma pořádá mimořádnou valnou hromadu, která má především schvalovat akciový motivační program pro zaměstnance a management.

Jiří Zendulka
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
04.11. 09:11  každopádně (Heraklites Krakatis)
04.11. 03:25  ooo (R2)








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688