Nejrizikovější místo na silnicích v Jihomoravském kraji je na D1 u Šlapanic
![](https://i.fin.cz/zpravy/obrazky/52/788052/20-P_K01690.jpg)
Největší podíl na příčinách dopravních nehod v Jihomoravském kraji – 57,05 % – mají samotní řidiči, a to konkrétně způsobem jízdy, jakým se pohybují v tamním silně frekventovaném provozu. Podíl nehod zaviněných nesprávným způsobem jízdy řidičů je v Jihomoravském kraji po Praze a Jihočeském kraji třetí nejvyšší v rámci České republiky. Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již tři roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice.
„Příkladem konkrétních příčin následných nehod může být třeba to, že se řidič například plně nevěnuje řízení vozidla, nedodržuje bezpečnou vzdálenost za vozidlem před ním, nezvládne řízení vozidla, případně se otáčí nebo couvá tam, kde to není povoleno. Celých 13,31 % nehod pak například vznikne z důvodu nedání přednosti v jízdě. Opět po Praze jde dokonce o druhý nejhorší údaj v rámci ČR,“ řekl Jan Chalas z Portálu nehod.
Měřeno celkovým počtem nehod v Jihomoravském kraji podle dlouhodobého měření dochází ročně k největšímu počtu karambolů poměrně logicky v okrese Brno-město (průměrně 2521 nehod, podíl na všech nehodách v kraji ve výši 37,08 %), dále v okrese Brno-venkov (průměrně 1502 nehod, podíl na všech nehodách v kraji ve výši 22,10 %). S velkým odstupem v počtech nehod následují okresy Hodonín (průměrně 654 nehod, podíl na všech nehodách v kraji ve výši 9,62 %), Břeclav (průměrně 566 nehod, podíl na všech nehodách v kraji ve výši 8,32 %), Vyškov (průměrně 554 nehod, podíl na všech nehodách v kraji ve výši 8,14 %), Blansko (průměrně 538 nehod, podíl na všech nehodách v kraji ve výši 7,92 %) a Znojmo (průměrně 463 nehod, podíl na všech nehodách v kraji ve výši 6,81 %).
![](https://i.fin.cz/zpravy/obrazky/52/788052/Brno_1.jpg)
![](https://i.fin.cz/zpravy/obrazky/52/788052/Brno_2.jpg)
„Na jedné straně si Jihomoravský kraj při přepočtu počtu nehod za dva roky na rozlohu či počet obyvatel nestojí úplně nejhůř. U přepočtu na počet obyvatel je dokonce nejlepší v rámci celé ČR s nejnižším počtem nehod na 100 tisíc obyvatel (1011 nehod), u přepočtu na rozlohu je pak s 171 nehodami na 100 km2 až ve druhé polovině všech krajů. Ovšem z hlediska podílu příčin u dopravních nehod, které může přímo ovlivnit sám řidič, jako je rychlost, způsob jízdy nebo dání přednosti v jízdě, je Jihomoravský kraj vždy na pátém místě v rámci České republiky. Příčiny nehod se dají vidět v kombinaci silného provozu, velkého množství mimoměstských řidičů dojíždějících do brněnské aglomerace a nedostatečně kapacitní silniční infrastruktury,“ přiblížil situaci v Jihomoravském kraji Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
V Jihomoravském kraji Portál nehod identifikoval deset nejrizikovějších míst na silnicích podle dat za posledních pět let, která vykazují nejvyšší počet dopravních nehod a zranění.
- Nejvíce nehod se stalo na mimoúrovňové křižovatce dálnice D1 u města Šlapanice v okrese Brno-venkov, kde bylo za posledních 5 let zaznamenáno 50 nehod a 18 zraněných.
- Další rizikovou oblastí je křižovatka silnice II/418 s ulicí Nádražní u Újezdu u Brna, která zaznamenala 23 nehod a 19 zraněných.
- V okrese Brno-město je kritickým místem mimoúrovňová křižovatka silnice I/50 a ulice Holzova, kde došlo k 18 nehodám a 15 zraněním.
- V okrese Brno-venkov leží další rizikové místo – křižovatka se silnicí II/416 u obce Měnín, se 17 nehodami a 23 zraněnými.
- V okrese Hodonín patří mezi nejrizikovější úseky silnice I/54 u obce Žarošice s 16 nehodami a 17 zraněnými a také křižovatka ulic Brandlova a Marxova v Hodoníně, kde se stalo 15 nehod s 9 zraněními.
- V okrese Blansko byla nehodovost vysoká na křižovatce silnice I/43 se silnicemi III/3764 a III/37428 u obce Krhov, s 13 nehodami a 14 zraněnými.
- Rizikový je také úsek silnice III/39411 mezi Ivančicemi a Padochovem v okrese Brno-venkov, kde se stalo 10 nehod s 6 zraněnými.
- V okrese Hodonín se mezi riziková místa řadí i křižovatka silnice I/55 s ulicí Bojanovická v obci Lužice, kde došlo k 9 nehodám a 8 zraněním.
- Poslední rizikovou lokalitou je přechod u křižovatky ulic Pražská a Bratrstva ve Znojmě, kde došlo ke 3 nehodám s 3 zraněními.
Tato místa patří mezi nejvíce nehodové oblasti v kraji a řidiči by zde měli zvýšit svou opatrnost.
Představení deseti nejrizikovějších míst na silnicích Jihomoravského kraje, kde podle analýz a statistických dat za posledních pět let došlo k nejvyššímu počtu nehod, bylo hlavní částí regionální dopravní konference, která se konala v Brně 1. října pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha a primátorky statutárního města Brna Markéty Vaňkové a za účasti náměstka hejtmana pro dopravu Jiřího Crhy.
Účastníci konference hledali řešení pro každé z těchto míst, aby se snížilo riziko nehod a zvýšila se bezpečnost. Organizátory konference jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Jiří Crha, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu, v úvodní řeči zdůraznil důležitost zlepšování dopravní infrastruktury a předávání zkušeností při zavádění opatření, která mohou zachránit lidské životy. „I kdyby šlo jen o nízkonákladové zásahy, jako jsou změny v dopravním značení nebo prořezání zeleně, mohou tyto kroky výrazně zvýšit bezpečnost na rizikových lokalitách,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jiří Crha. Doprava je podle něj jedním z prioritních témat kraje, který má za cíl investovat až deset miliard korun ročně do zlepšování dopravní infrastruktury, přičemž tato částka může být navýšena o další dvě miliardy korun.
Datový analytik Marek Sibal z Portálu nehod upozornil na tři z deseti rizikových lokalit, kde hlavní příčinou nehod bylo nepřizpůsobení rychlosti místním podmínkám. V těchto případech doporučoval kapitán Josef Tichý z dopravní policie Jihomoravského kraje zdrsnění povrchu vozovky. Dalších pět míst zahrnovalo křižovatky, které jsou podle současného hodnocení zastaralé a nevyhovující rostoucí hustotě dopravy. „Nejbezpečnějším řešením těchto kolizních míst je zavedení okružních křižovatek,“ podotkl kapitán Josef Tichý.
Jedním z významných regulátorů nehodovosti, který se osvědčil například na Břeclavsku a Hodonínsku, je úsekové měření rychlosti, které přineslo výrazné snížení nehod v těchto lokalitách.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích.
Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech. A právě na tato riziková místa nyní upozorňuje navigace Mapy.cz.
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech.
Více informací na: www.portalnehod.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Volná pracovní místa MPSV - hledání volných míst
- Volná pracovní místa MPSV - hledání volných míst
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Koronavirus v krajích - nákaza koronavirem COVID-19 podle krajů
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Provoz silnice 1 třídy v úplném znění zákonů
Prezentace
03.02.2025 iPhone za zlomek ceny. Do Česka dorazilo…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Výprodej v technologickém sektoru: na kolena ho srazil výkonný model umělé inteligence z Číny
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Banky zmařily kyberútoky za 8 miliard, počet útoků přitom vzrostl o čtvrtinu
Jaroslav Rada, Česká síť
Jáchym Knedlhans, Direct Family
V roce 2025 přichází spousta změn na silnicích - rostou ceny známek, začnou chodit pokuty
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Nový rok, nové předsevzetí. Jak začít lépe hospodařit s penězi?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jan Hicl, Delta Green
Flexibilita v energetice – nová komodita, která (zatím) nemá svoji jednotku, ale má obrovskou cenu
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex leden 2025: V lednu sazby hypoték klesly, na úrokový sešup však letos zapomeňme
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)