Neproběhla dovolená v pořádku? Reklamovat ji můžete i po návratu
Pokud jste se na dovolené setkali s nepříjemnostmi a nesrovnalostmi, můžete požadovat kompenzaci po ubytovateli či cestovní kanceláři i po návratu domů. Pokud jste si připlatili například za pokoj s výhledem na moře, ale dostali jiný, částka by vám měla být vrácena. Důležité je nicméně mít všechny problémy řádně zdokumentované. Na odškodnění máte nárok také za zpožděný let minimálně o tři hodiny, stejně tak jako při zrušení dovolené či odvolání z ní zaměstnavatelem. Téma dále přibližuje advokátka Kristýna Nováková z poradenské společnosti Rödl & Partner.
„Obecně platí, že reklamace by se měla uplatňovat bez zbytečného odkladu. V případě zájezdu je nejvhodnější situaci řešit hned na místě, nicméně dovolenou lze reklamovat i poté. V tomto případě doporučuji reklamaci řešit bezprostředně po návratu, a to písemně a zároveň trvat na písemném potvrzení reklamace,“ radí advokátka Kristýna Nováková.
V textu reklamace musí být uvedeno, kdo a vůči komu reklamaci podává. Důležité je podrobně popsat, v čem spatřujete nedostatek zájezdu, který reklamujete, a jakým způsobem by měla být reklamace vyřízena. „Ačkoliv třeba nevhodné chování personálu či zápach v ubytování se bude po návratu dokazovat obtížně, absence klimatizace, nebo sdílená toaleta s dalšími hosty místo vlastní by měla být relativně dobře prokazatelná při reklamaci i po návratu,“ říká Kristýna Nováková.
Záleží přitom na co nejlepším zdokumentování zaznamenaného nedostatku. „K uznání reklamace je vhodné zachytit problém co nejlépe na videu, pokud to povaha problému umožňuje, a na sérii fotografií, případně mít svědky dané situace. Uschovat doporučuji také veškerou psanou komunikaci, ať už ve fyzické podobě, nebo online. Zvláště pokud odpovědná osoba v komunikaci připustí existenci problému, mělo by být snadné dobrat se kompenzace,“ komentuje advokátka z Rödl & Partner.
Dle zákona o ochraně spotřebitele musí být reklamace vyřízena do 30 dnů. Nestane-li se tak, lze se obrátit například na Českou obchodní inspekci v rámci mimosoudního řešení sporů, při nejhorším věc řešit soudně.
Po návratu z dovolené je podle Kristýny Novákové nejčastějším řešením reklamace dodatečné poskytnutí slevy na zájezd. S orientačním určením slevy může pomoci tzv. Frankfurtská tabulka slev, která stanovuje obvyklou výši slev pro jednotlivé vady (pokoje, služeb, stravování, apod.). Nutno však dodat, že se v České republice nejedná o právně závazný dokument. Českými soudy je tato tabulka aplikovaná podpůrně.
Za zpožděný let o tři hodiny a více máte nárok na kompenzaci
Ohledně nároku na odškodné při zpoždění letu platí v Evropské unii jasná pravidla. „Na odškodnění máte nárok v případě zpožděného letu minimálně o tři hodiny, ať už se jedná o odlet z České republiky, nebo přílet do ní,“ sděluje Kristýna Nováková. Jen v případě příletu z letiště mimo EU s dopravcem, který není z EU, by byl nárok na kompenzaci zpoždění hůře vymahatelný a neřídil by se těmito pravidly, upozorňuje Kristýna Nováková.
V ostatních případech, tedy nejčastěji, platí nárok na náhradu 250 eur za zpožděný let o tři hodiny a více u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů. Dále 400 eur u všech letů v EU delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů. U ještě delších pak 600 eur.
„Náhradu lze za určitých podmínek snížit v případě přesměrování letu. Je-li zpoždění způsobené mimořádnými okolnostmi, například stávkou, nepříznivým počasím, náhrada se neposkytne vůbec,“ varuje advokátka.
„O náhradu je sice třeba požádat písemně leteckou společnost bez zbytečného odkladu, nicméně nejpozději až do tří let od zpoždění letu,“ doplňuje Kristýna Nováková.
Zaměstnavatel může z dovolené zaměstnance odvolat, platí pak ale náklady
Další nepříjemností, se kterou se mohou lidé potýkat, je zrušení naplánované dovolené zaměstnavatelem, případně dokonce odvolání zaměstnance z dovolené v jejím průběhu. „V obou případech mají zaměstnanci nárok na proplacení veškerých nákladů s tím spojených, jako jsou storno poplatky, proplacení zrušeného zájezdu, nebo nevyužité letenky,“ sděluje Kristýna Nováková. „Při odvolání z dovolené, na kterou se má zaměstnanec posléze ještě vracet, musí zaměstnavatel proplatit obě cesty,“ doplňuje advokátka.
„K odvolání zaměstnance z dovolené v jejím průběhu z provozních důvodů přistupují zaměstnavatelé spíše výjimečně. Mnohdy se ani takového zaměstnance nepovede na dovolené s tímto sdělením kontaktovat,“ uzavírá Kristýna Nováková.
Rödl & Partner
Rödl & Partner je mezinárodní poradenská kancelář, která se řadí k vedoucím poradenským společnostem na evropském trhu. Poskytuje služby ve všech oblastech podnikání; propojuje právní, daňové, auditorské, účetní a podnikové sféry poradenství. Kancelář je zastoupena ve všech významných průmyslových zemích světa. Silnou pozici si vybudovala především na trhu ve střední, východní a západní Evropě, v Asii i USA. Poradenský servis poskytuje více než 5 200 poradců ve 107 pobočkách v 50 zemích světa.
V České republice Rödl & Partner působí od roku 1991, pobočky má v Praze a Brně. Poradenský servis nabízí díky své síti více než 320 poradců v oborech právní poradenství, daňové poradenství, audit, business proces outsourcing a podnikové poradenství.
Je dvanáctinásobným držitelem prestižního ocenění Právnická firma roku v oboru daňového práva v letech 2012 až 2023.
Více informaci na: www.roedl.cz
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Dovolená:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select
?