Neproběhla dovolená v pořádku? Reklamovat ji můžete i po návratu
Pokud jste se na dovolené setkali s nepříjemnostmi a nesrovnalostmi, můžete požadovat kompenzaci po ubytovateli či cestovní kanceláři i po návratu domů. Pokud jste si připlatili například za pokoj s výhledem na moře, ale dostali jiný, částka by vám měla být vrácena. Důležité je nicméně mít všechny problémy řádně zdokumentované. Na odškodnění máte nárok také za zpožděný let minimálně o tři hodiny, stejně tak jako při zrušení dovolené či odvolání z ní zaměstnavatelem. Téma dále přibližuje advokátka Kristýna Nováková z poradenské společnosti Rödl & Partner.
„Obecně platí, že reklamace by se měla uplatňovat bez zbytečného odkladu. V případě zájezdu je nejvhodnější situaci řešit hned na místě, nicméně dovolenou lze reklamovat i poté. V tomto případě doporučuji reklamaci řešit bezprostředně po návratu, a to písemně a zároveň trvat na písemném potvrzení reklamace,“ radí advokátka Kristýna Nováková.
V textu reklamace musí být uvedeno, kdo a vůči komu reklamaci podává. Důležité je podrobně popsat, v čem spatřujete nedostatek zájezdu, který reklamujete, a jakým způsobem by měla být reklamace vyřízena. „Ačkoliv třeba nevhodné chování personálu či zápach v ubytování se bude po návratu dokazovat obtížně, absence klimatizace, nebo sdílená toaleta s dalšími hosty místo vlastní by měla být relativně dobře prokazatelná při reklamaci i po návratu,“ říká Kristýna Nováková.
Záleží přitom na co nejlepším zdokumentování zaznamenaného nedostatku. „K uznání reklamace je vhodné zachytit problém co nejlépe na videu, pokud to povaha problému umožňuje, a na sérii fotografií, případně mít svědky dané situace. Uschovat doporučuji také veškerou psanou komunikaci, ať už ve fyzické podobě, nebo online. Zvláště pokud odpovědná osoba v komunikaci připustí existenci problému, mělo by být snadné dobrat se kompenzace,“ komentuje advokátka z Rödl & Partner.
Dle zákona o ochraně spotřebitele musí být reklamace vyřízena do 30 dnů. Nestane-li se tak, lze se obrátit například na Českou obchodní inspekci v rámci mimosoudního řešení sporů, při nejhorším věc řešit soudně.
Po návratu z dovolené je podle Kristýny Novákové nejčastějším řešením reklamace dodatečné poskytnutí slevy na zájezd. S orientačním určením slevy může pomoci tzv. Frankfurtská tabulka slev, která stanovuje obvyklou výši slev pro jednotlivé vady (pokoje, služeb, stravování, apod.). Nutno však dodat, že se v České republice nejedná o právně závazný dokument. Českými soudy je tato tabulka aplikovaná podpůrně.
Za zpožděný let o tři hodiny a více máte nárok na kompenzaci
Ohledně nároku na odškodné při zpoždění letu platí v Evropské unii jasná pravidla. „Na odškodnění máte nárok v případě zpožděného letu minimálně o tři hodiny, ať už se jedná o odlet z České republiky, nebo přílet do ní,“ sděluje Kristýna Nováková. Jen v případě příletu z letiště mimo EU s dopravcem, který není z EU, by byl nárok na kompenzaci zpoždění hůře vymahatelný a neřídil by se těmito pravidly, upozorňuje Kristýna Nováková.
V ostatních případech, tedy nejčastěji, platí nárok na náhradu 250 eur za zpožděný let o tři hodiny a více u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů. Dále 400 eur u všech letů v EU delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů. U ještě delších pak 600 eur.
„Náhradu lze za určitých podmínek snížit v případě přesměrování letu. Je-li zpoždění způsobené mimořádnými okolnostmi, například stávkou, nepříznivým počasím, náhrada se neposkytne vůbec,“ varuje advokátka.
„O náhradu je sice třeba požádat písemně leteckou společnost bez zbytečného odkladu, nicméně nejpozději až do tří let od zpoždění letu,“ doplňuje Kristýna Nováková.
Zaměstnavatel může z dovolené zaměstnance odvolat, platí pak ale náklady
Další nepříjemností, se kterou se mohou lidé potýkat, je zrušení naplánované dovolené zaměstnavatelem, případně dokonce odvolání zaměstnance z dovolené v jejím průběhu. „V obou případech mají zaměstnanci nárok na proplacení veškerých nákladů s tím spojených, jako jsou storno poplatky, proplacení zrušeného zájezdu, nebo nevyužité letenky,“ sděluje Kristýna Nováková. „Při odvolání z dovolené, na kterou se má zaměstnanec posléze ještě vracet, musí zaměstnavatel proplatit obě cesty,“ doplňuje advokátka.
„K odvolání zaměstnance z dovolené v jejím průběhu z provozních důvodů přistupují zaměstnavatelé spíše výjimečně. Mnohdy se ani takového zaměstnance nepovede na dovolené s tímto sdělením kontaktovat,“ uzavírá Kristýna Nováková.
Rödl & Partner
Rödl & Partner je mezinárodní poradenská kancelář, která se řadí k vedoucím poradenským společnostem na evropském trhu. Poskytuje služby ve všech oblastech podnikání; propojuje právní, daňové, auditorské, účetní a podnikové sféry poradenství. Kancelář je zastoupena ve všech významných průmyslových zemích světa. Silnou pozici si vybudovala především na trhu ve střední, východní a západní Evropě, v Asii i USA. Poradenský servis poskytuje více než 5 200 poradců ve 107 pobočkách v 50 zemích světa.
V České republice Rödl & Partner působí od roku 1991, pobočky má v Praze a Brně. Poradenský servis nabízí díky své síti více než 320 poradců v oborech právní poradenství, daňové poradenství, audit, business proces outsourcing a podnikové poradenství.
Je dvanáctinásobným držitelem prestižního ocenění Právnická firma roku v oboru daňového práva v letech 2012 až 2023.
Více informaci na: www.roedl.cz
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Dovolená:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Mzda za dovolenou 2020 - Kolik dostanete? Záleží na hrubé mzdě a počtu dnů dovolené.
- Kdy můžete do předčasného důchodu a o kolik peněz přijdete?
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Češi se nebojí reklamovat zkaženou dovolenou
- Češi opět nejvíce reklamovali dovolenou v Řecku. Nejčastěji byli nespokojeni s přiděleným pokojem
- Vyplatí se reklamovat dovolenou? Podívejte se, co radí advokát
- Letní dovolenou v České republice plánuje téměř 70 % lidí, utratí za ni víc a plánují ji v průměru na 12,5 dne
- Překvapil vás mobilní operátor? Takhle můžete vše reklamovat
- Češi reklamují i slané moře. Na co si můžete stěžovat?
- Češi reklamují i slané moře. Na co si můžete stěžovat?
- Můžete žádat o novou dávku. Kdo na ni má nárok a jak ji dostat?
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Domácnosti si za plyn připlatí: Regulované poplatky vzrostou výrazně nad inflaci
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
?