Návrat do budoucnosti s hybridními elektromobily? (Fidelity)
Spotřebitelé si oblíbili hybridní elektromobily (EV) kvůli nižším nákladům a možné delší době jízdy než v případě bateriových elektromobilů. Poptávka po hybridech by však mohla skončit, jakmile se v příštích několika letech vylepší technologie baterií. Výrobci automobilů, státy a investoři sázející na rozvoj energetiky by měli zpozornět.
Hybrid kdysi budoucností byl. Kombinace benzínu a elektřiny nahrazující burácející motory klidnějším zvukem, byla novinkou a nejčistší variantou automobilového pohonu ve světě, který hledal způsoby, jak se zbavit fosilních paliv. To platilo do doby, než se rozšířily „čistě bateriové“ elektromobily. Ty pak učinily hybridní pohon zastaralým. V porovnání s tím vypadali hybridi jako polovičaté opatření pro polovičaté ekology. Hybridy jako by mířily na smetiště dějin, zatímco jejich majitelé se stávali terčem satirických memů.
Graf: Návrat do budoucnosti s hybridními elektromobily
Ovšem přeskočíme do roku 2024 a budoucnost je opět hybridní. Naléhavá potřeba snížit emise oxidu uhličitého v kombinaci s vysokou inflací vede spotřebitele zpět do náruče hybridních elektromobilů. Na základě údajů společnosti Goldman Sachs graf výše ukazuje, že spotřebitel, který se vzdá vozidla se spalovacím motorem kvůli něčemu ekologičtějšímu, zaplatí o 4 100 USD více za čistě bateriový vůz a jen o 1 800 USD více za hybridní elektromobil. Elektromobil přitom ušetří dostatek energie na to, aby se tyto dodatečné náklady (v porovnání s vlastnictvím vozidla s vnitřním spalovacím motorem) vyrovnaly za 3,6 roku; u plně bateriového vozidla by to trvalo 5,1 roku. Majitelé hybridních vozidel, která využívají benzin při vyšších rychlostech, se také nemusí obávat „dojezdové úzkosti“ – strachu z vyčerpání energie, když není v dohledu žádná nabíjecí stanice.
Právě díky rozmachu hybridních vozů dosáhly japonské automobilky Toyota a Honda historicky nejziskovějšího roku. Spolu s několika korejskými kolegy sázejí na hybridní technologie již desítky let – což je přirozený důsledek energetického mixu zemí, které jsou více závislé na zemním plynu a tepelné energii než Evropa a USA. Ale ti, kteří se snaží napodobit jejich úspěch, už vlak nechytí. Jak ukazuje graf Fidelity International, vývoj technologie baterií, která tvoří většinu nákladů na bateriové elektromobily, se do roku 2030 zrychlí a výrazně sníží cenu bateriových elektromobilů oproti spalovacímu motoru. Tím se zkrátí doba návratnosti, čímž se elektromobily stanou atraktivnějšími než hybridy. V době, kdy opozdilci doženou technologické zpoždění, už hybrid budoucností nebude. Proto se i automobilky, které těží z hybridní vlny, přeorientovávají na technologii baterií – a právě na ni by měli investoři zaměřit svou pozornost nyní.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select