Evropská komise koordinuje kroky vnitrostátních orgánů na ochranu spotřebitele proti společnosti Meta
Evropská komise a vnitrostátní orgány podnikají kroky proti společnosti Meta
Síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC) dnes zaslala společnosti Meta dopis v návaznosti na obavy, že její model „platba, nebo souhlas“ potenciálně porušuje spotřebitelské právo EU. Evropská komise tento postup, v jehož čele stojí francouzské Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž, spotřebitelské záležitosti a boj proti podvodům, koordinovala. Postup byl zahájen v roce 2023 bezprostředně poté, co společnost Meta ze dne na den vyzvala uživatele, aby se buď přihlásili k používání Facebooku a Instagramu za poplatek, nebo aby souhlasili s tím, že Meta bude používat jejich osobní údaje a zobrazovat jim personalizovanou reklamu, a tím pádem z toho získávat příjmy („platba, nebo souhlas“).
Orgány na ochranu spotřebitele posuzovaly několik prvků, které by mohly představovat klamavé nebo agresivní praktiky, zejména zda společnost Meta uživatelům předem poskytla pravdivé, jasné a dostatečné informace. Analyzovaly, zda tyto informace umožnily uživatelům pochopit, jaké důsledky bude mít jejich rozhodnutí buď zaplatit, nebo akceptovat zpracování svých osobních údajů pro obchodní účely na jejich spotřebitelská práva. Kromě toho se orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele obávají, že mnoho uživatelů mohlo být vystaveno nepřiměřenému nátlaku si mezi těmito dvěma modely rychle vybrat, protože měli strach, že jinak okamžitě ztratí přístup ke svým účtům a síti svých kontaktů.
Tento koordinovaný postup sítě CPC proti společnosti Meta doplňuje další probíhající postupy EU a členských států týkající se téhož modelu. Zaměřuje se specificky na posouzení praktik společnosti Meta podle spotřebitelského práva EU a je oddělen od probíhajícího šetření Evropské komise proti této společnosti, zda její model „platba, nebo souhlas“ potenciálně porušuje akt o digitálních trzích (DMA), formální žádosti Evropské komise o informace podle aktu o digitálních službách (DSA) a posouzení irské Komise pro ochranu údajů podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).
Hlavní prvky postupu proti společnosti Meta:
Orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele zjistily v souvislosti se zaváděním nového obchodního modelu společnosti Meta několik praktik, které vzbuzují obavy a mohly by být potenciálně považovány za nekalé a v rozporu se směrnicí o nekalých obchodních praktikách (UCPD) a směrnicí o zneužívajících ujednáních ve spotřebitelských smlouvách (UCTD):
- klamání spotřebitelů použitím slov „zdarma“ nebo „bezplatně“, ačkoli společnost Meta od uživatelů, kteří si nechtějí pořídit zpoplatněné předplatné, vyžaduje souhlas s tím, že může získávat příjmy z používání jejich osobních údajů a zobrazovat jim personalizovanou reklamu,
- matení uživatelů tím, že jsou v aplikaci nebo v internetové verzi Facebooku/Instagramu nuceni procházet různými obrazovkami a klikat na hypertextové odkazy, které je přesměrovávají na jednotlivé části podmínek poskytování služby nebo zásad ochrany soukromí, aby zjistili, jak bude společnost Meta používat jejich preference, osobní údaje a jimi vytvořená data k zobrazování personalizované reklamy,
- používání nepřesných termínů a formulací, jako např. „vaše informace“ pro pojem „osobní údaje“ uživatelů, nebo tvrzení, že uživatelům, kteří se rozhodnou zaplatit, se už nebudou zobrazovat vůbec žádné reklamy, ačkoli při reakci na obsah sdílený prostřednictvím Facebooku nebo Instagramu jinými členy dané platformy se jim reklamy mohou zobrazovat i nadále,
- vyvíjení tlaku na uživatele, kteří před zavedením nového obchodního modelu používali Facebook/Instagram vždy zdarma a pro které Facebook/Instagram často představuje významnou součást jejich společenského života a vzájemných kontaktů, aby se okamžitě rozhodli, aniž jim bylo poskytnuto předchozí upozornění, dostatek času a skutečná příležitost posoudit, jak by jejich volba mohla ovlivnit jejich smluvní vztah se společností Meta, protože dokud se nerozhodli, neměli ke svým účtům přístup.
Další kroky
Společnost Meta musí na dopis sítě CPC a Evropské komise odpovědět do 1. září 2024 a navrhnout řešení. Pokud společnost Meta neučiní nezbytné kroky k vyřešení vznesených obav, mohou orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele rozhodnout o přijetí donucovacích opatření, včetně sankcí.
Souvislosti
Přeshraniční spolupráce při vymáhání práva podle nařízení (EU) 2017/2394 o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele
Síť CPC je síť orgánů odpovědných za vymáhání dodržování právních předpisů EU na ochranu spotřebitelů. Podle nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele a za koordinace Evropské komise může tato síť zahájit postup k řešení přeshraničních otázek na úrovni EU. Navíc ve stejném rámci mohou sdružení spotřebitelů, jako je Evropská organizace spotřebitelů (BEUC), upozorňovat na vznikající ohrožení trhu a jejich informace jsou poté přímo přístupné donucovacím orgánům.
Dne 30. listopadu 2023 organizace BEUC upozornila síť CPC na potenciálně klamavé a agresivní praktiky v novém předplatitelském modelu společnosti Meta. Kromě toho orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele z různých členských států obdržely v této souvislosti několik stížností od vnitrostátních organizací.
Relevantní ustanovení hmotného spotřebitelského práva
Články 5 až 9 směrnice o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu zakazují nekalé obchodní praktiky ve formě klamavých nebo agresivních jednání nebo klamavých opomenutí. Pokyny Evropské komise k výkladu a uplatňování směrnice UCPD obsahují další konkrétní informace o tvrzeních, která lze podle uvedené směrnice považovat za klamavá.
Článek 3 směrnice o zneužívajících ujednáních ve spotřebitelských smlouvách zakazuje smluvní ujednání, která v rozporu s požadavkem poctivosti způsobují významnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran, jež vyplývají z dané smlouvy, v neprospěch spotřebitele. Pokyny Evropské komise k výkladu a uplatňování směrnice UCTD obsahují konkrétní informace o smluvních ujednáních, která lze považovat za zneužívající.
Dne 1. března 2024 Evropská komise formálně zaslala společnosti Meta žádost o informace podle aktu DSA, v níž ji vyzvala, aby poskytla více informací o možnostech předplatit si Facebook a Instagram bez reklamy, které společnost Meta pro uživatele v EU zavedla v listopadu 2023.
Dne 25. března 2024 zahájila Evropská komise proti společnosti Meta řízení s cílem prošetřit, zda je model „platba, nebo souhlas“, který byl zaveden pro uživatele v EU v listopadu 2023, v souladu s čl. 5 odst. 2 aktu DMA, jenž vyžaduje, aby strážci přístupu, jako je společnost Meta, získali souhlas uživatelů, chtějí-li kombinovat jejich osobní údaje z příslušné hlavní služby platformy s osobními údaji z dalších služeb. Dne 1. července 2024 zaslala Evropská komise společnosti Meta předběžná zjištění a informovala ji, že její reklamní model „platba, nebo souhlas“ není v souladu s aktem DMA.
Další informace
Sociální média a vyhledávače – Evropská komise
Další informace o opatřeních pro vymáhání práv spotřebitelů
Směrnice o nekalých obchodních praktikách
Síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele
Quote
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun