ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  22.07.2024 13:02:00

Evropská komise koordinuje kroky vnitrostátních orgánů na ochranu spotřebitele proti společnosti Meta

Evropská komise a vnitrostátní orgány podnikají kroky proti společnosti Meta

Síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC) dnes zaslala společnosti Meta dopis v návaznosti na obavy, že její model „platba, nebo souhlas“ potenciálně porušuje spotřebitelské právo EU. Evropská komise tento postup, v jehož čele stojí francouzské Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž, spotřebitelské záležitosti a boj proti podvodům, koordinovala. Postup byl zahájen v roce 2023 bezprostředně poté, co společnost Meta ze dne na den vyzvala uživatele, aby se buď přihlásili k používání Facebooku a Instagramu za poplatek, nebo aby souhlasili s tím, že Meta bude používat jejich osobní údaje a zobrazovat jim personalizovanou reklamu, a tím pádem z toho získávat příjmy („platba, nebo souhlas“).

Orgány na ochranu spotřebitele posuzovaly několik prvků, které by mohly představovat klamavé nebo agresivní praktiky, zejména zda společnost Meta uživatelům předem poskytla pravdivé, jasné a dostatečné informace. Analyzovaly, zda tyto informace umožnily uživatelům pochopit, jaké důsledky bude mít jejich rozhodnutí buď zaplatit, nebo akceptovat zpracování svých osobních údajů pro obchodní účely na jejich spotřebitelská práva. Kromě toho se orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele obávají, že mnoho uživatelů mohlo být vystaveno nepřiměřenému nátlaku si mezi těmito dvěma modely rychle vybrat, protože měli strach, že jinak okamžitě ztratí přístup ke svým účtům a síti svých kontaktů.

Tento koordinovaný postup sítě CPC proti společnosti Meta doplňuje další probíhající postupy EU a členských států týkající se téhož modelu. Zaměřuje se specificky na posouzení praktik společnosti Meta podle spotřebitelského práva EU a je oddělen od probíhajícího šetření Evropské komise proti této společnosti, zda její model „platba, nebo souhlas“ potenciálně porušuje akt o digitálních trzích (DMA), formální žádosti Evropské komise o informace podle aktu o digitálních službách (DSA) a posouzení irské Komise pro ochranu údajů podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).

Hlavní prvky postupu proti společnosti Meta:

Orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele zjistily v souvislosti se zaváděním nového obchodního modelu společnosti Meta několik praktik, které vzbuzují obavy a mohly by být potenciálně považovány za nekalé a v rozporu se směrnicí o nekalých obchodních praktikách (UCPD) a směrnicí o zneužívajících ujednáních ve spotřebitelských smlouvách (UCTD):

  • klamání spotřebitelů použitím slov „zdarma“ nebo „bezplatně“, ačkoli společnost Meta od uživatelů, kteří si nechtějí pořídit zpoplatněné předplatné, vyžaduje souhlas s tím, že může získávat příjmy z používání jejich osobních údajů a zobrazovat jim personalizovanou reklamu,
  • matení uživatelů tím, že jsou v aplikaci nebo v internetové verzi Facebooku/Instagramu nuceni procházet různými obrazovkami a klikat na hypertextové odkazy, které je přesměrovávají na jednotlivé části podmínek poskytování služby nebo zásad ochrany soukromí, aby zjistili, jak bude společnost Meta používat jejich preference, osobní údaje a jimi vytvořená data k zobrazování personalizované reklamy,
  • používání nepřesných termínů a formulací, jako např. „vaše informace“ pro pojem „osobní údaje“ uživatelů, nebo tvrzení, že uživatelům, kteří se rozhodnou zaplatit, se už nebudou zobrazovat vůbec žádné reklamy, ačkoli při reakci na obsah sdílený prostřednictvím Facebooku nebo Instagramu jinými členy dané platformy se jim reklamy mohou zobrazovat i nadále,
  • vyvíjení tlaku na uživatele, kteří před zavedením nového obchodního modelu používali Facebook/Instagram vždy zdarma a pro které Facebook/Instagram často představuje významnou součást jejich společenského života a vzájemných kontaktů, aby se okamžitě rozhodli, aniž jim bylo poskytnuto předchozí upozornění, dostatek času a skutečná příležitost posoudit, jak by jejich volba mohla ovlivnit jejich smluvní vztah se společností Meta, protože dokud se nerozhodli, neměli ke svým účtům přístup.

Další kroky

Společnost Meta musí na dopis sítě CPC a Evropské komise odpovědět do 1. září 2024 a navrhnout řešení. Pokud společnost Meta neučiní nezbytné kroky k vyřešení vznesených obav, mohou orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele rozhodnout o přijetí donucovacích opatření, včetně sankcí.

Souvislosti

Přeshraniční spolupráce při vymáhání práva podle nařízení (EU) 2017/2394 o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele

Síť CPC je síť orgánů odpovědných za vymáhání dodržování právních předpisů EU na ochranu spotřebitelů. Podle nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele a za koordinace Evropské komise může tato síť zahájit postup k řešení přeshraničních otázek na úrovni EU. Navíc ve stejném rámci mohou sdružení spotřebitelů, jako je Evropská organizace spotřebitelů (BEUC), upozorňovat na vznikající ohrožení trhu a jejich informace jsou poté přímo přístupné donucovacím orgánům.

Dne 30. listopadu 2023 organizace BEUC upozornila síť CPC na potenciálně klamavé a agresivní praktiky v novém předplatitelském modelu společnosti Meta. Kromě toho orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele z různých členských států obdržely v této souvislosti několik stížností od vnitrostátních organizací.

Relevantní ustanovení hmotného spotřebitelského práva

Články 5 až 9 směrnice o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu zakazují nekalé obchodní praktiky ve formě klamavých nebo agresivních jednání nebo klamavých opomenutí. Pokyny Evropské komise k výkladu a uplatňování směrnice UCPD obsahují další konkrétní informace o tvrzeních, která lze podle uvedené směrnice považovat za klamavá.

Článek 3 směrnice o zneužívajících ujednáních ve spotřebitelských smlouvách zakazuje smluvní ujednání, která v rozporu s požadavkem poctivosti způsobují významnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran, jež vyplývají z dané smlouvy, v neprospěch spotřebitele. Pokyny Evropské komise k výkladu a uplatňování směrnice UCTD obsahují konkrétní informace o smluvních ujednáních, která lze považovat za zneužívající.

Dne 1. března 2024 Evropská komise formálně zaslala společnosti Meta žádost o informace podle aktu DSA, v níž ji vyzvala, aby poskytla více informací o možnostech předplatit si Facebook a Instagram bez reklamy, které společnost Meta pro uživatele v EU zavedla v listopadu 2023.

Dne 25. března 2024 zahájila Evropská komise proti společnosti Meta řízení s cílem prošetřit, zda je model „platba, nebo souhlas“, který byl zaveden pro uživatele v EU v listopadu 2023, v souladu s čl. 5 odst. 2 aktu DMA, jenž vyžaduje, aby strážci přístupu, jako je společnost Meta, získali souhlas uživatelů, chtějí-li kombinovat jejich osobní údaje z příslušné hlavní služby platformy s osobními údaji z dalších služeb. Dne 1. července 2024 zaslala Evropská komise společnosti Meta předběžná zjištění a informovala ji, že její reklamní model „platba, nebo souhlas“ není v souladu s aktem DMA.

Další informace

Sociální média a vyhledávače – Evropská komise

Další informace o opatřeních pro vymáhání práv spotřebitelů

Směrnice o nekalých obchodních praktikách

Síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele

Quote

Záludným praktikám, které klamou spotřebitele, nebudeme jen tak přihlížet. Jsme hrdí na naše silné právní předpisy na ochranu spotřebitele, které zaručují Evropanům právo být přesně informováni o změnách, jako je ta, kterou navrhla společnost Meta. V EU mají spotřebitelé možnost rozhodovat se skutečně informovaně a nyní činíme kroky k ochraně tohoto práva.
Věra Jourová, místopředsedkyně pro hodnoty a transparentnost 2024-07-21

Spotřebitelům nesmí být namlouváno, že buď zaplatí a už se jim nebudou zobrazovat žádné reklamy, nebo dostanou danou službu zdarma, když namísto toho vlastně souhlasí s tím, aby daná společnosti používala jejich osobní údaje k získávání příjmů z reklamy. Právní předpisy EU na ochranu spotřebitele jsou v tomto ohledu jasné. Obchodníci musí spotřebitele o tom, jak budou používat jejich osobní údaje, informovat předem a plně transparentním způsobem. To je základní právo, které budeme chránit.
Didier Reynders, komisař pro spravedlnost 2024-07-21









Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688