Peru - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Pro rozvoj peruánské ekonomiky je klíčový rozvoj infrastruktury. Národní plán pro infrastrukturu na léta 2016 – 2025 ohodnotil potřeby sektoru na téměř 160 mld. USD, z toho téměř 57,5 mld. USD představuje dopravní infrastruktura. České firmy by mohly participovat jako subdodavatelé technologií a řešení. Konkrétně by se mohlo jednat například o elektrické řídicí systémy, kontrolní dopravní systémy, parkovací systémy nebo systémy asistenční služby.
Pro rozvoj peruánské ekonomiky je klíčový rozvoj infrastruktury. Národní plán pro infrastrukturu v letech 2016 – 2025 ohodnotil potřeby sektoru na téměř 160 mld. USD, z toho téměř 57,5 mld. USD představuje dopravní infrastruktura, cca 31 mld. USD energetika, 27 mld. USD telekomunikace. To by znamenalo průměrné roční výdaje s podílem 8,27 % HDP.
V r. 2023 byly realizovány investice do dopravní infrastruktury ve výši 723,4 mil. USD (o 33,2 % více než v předchozím období), do infrastruktury přístavů za 214 mil. USD (o 79,6 % více).
V r. 2023 byly realizovány projekty v režimu PPP v hodnotě 11,272 mld. USD, jako např. rozšíření letiště Jorge Cháveze v Limě, Terminál Sever přístavu Callao, linka 2 metra Lima nebo vybudování sítě regionálních letišť. Téměř polovina z nich má aktuálně velké zpoždění, další část zatím není přidělena nebo je teprve ve fázi veřejné soutěže. Nejdůležitější z nich je výstavba Careterra Central s předpokládaným rozpočtem 2,96 mld. USD.
K říjnu 2022 mělo asfaltový povrch jen 13,2 % silnic.
V dopravním sektoru chybí na období 2016 – 2025 investice do infrastruktury v hodnotě 57,499 mld. USD. Z toho již naplánované nebo realizované projekty představují 40,336 mld. USD, což představuje jen cca 70 % potřeby.
Severní pobřeží Peru, postižené před několika lety El Nino (2017), je postupně rekonstruováno. Vlády Velké Británie a Peru uzavřely dohodu o technickém poradenství při realizaci projektů (6000 dokončeno, 1800 probíhá, 700 dosud ve fázi kontraktací). Dohoda měla skončit na konci roku 2021, peruánská vláda aktuálně jedná s britskou o prodloužení.
Na začátku r. 2023 zasáhl především sever Peru klimatický jev Yaku, od dubna probíhá klimatický jev El Nino. Přinesly silné vytrvalé deště spojené se záplavami a sesuvy půdy. Ukázalo se, že zdaleka nebyly napraveny škody po El Nino z r. 2017. Některé práce ani nezačaly, u jiných se ukázalo, že nebyly správně provedeny.
České firmy by mohly participovat jako subdodavatelé technologií a řešení.
- Geologické služby
- Elektrické řídící systémy
- Kontrolní dopravní systémy
- Parkovací systémy
- Systém asistenční služby
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.09.2024 Investiční pohled na Apple: Budou nové iPhony…
10.09.2024 Jak začít investovat? Tomáš Vranka z XTB zná…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz