Jihoafrická republika - Automobilový sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Více jak dvě třetiny automobilů vyprodukovaných v Africe pocházejí z JAR. Svoji výrobu či její část v zemi dosud lokalizovalo 9 globálních hráčů v oblasti produkce osobních vozidel, v JAR působí i výrobci středních a těžkých komerčních vozidel. V zemi existuje robustní dodavatelsko-odběratelská síť skýtající četné příležitosti pro české společnosti. Exportní potenciál mají jednotlivé součástky či samotné výrobní linky, ale také vše, co souvisí s plánovaným rozšířením elektromobility.
Automobilový sektor je nejdůležitějším výrobním odvětvím JAR, které zaměstnává více jak 110 000 osob. Automobilový průmysl JAR je přirozeně koncentrován v provincii Gauteng, která je ekonomickým centrem, dále pak v provincii Východní Kapsko, která je domovem největší průmyslově-rozvojové zóny v zemi, a v neposlední řadě také v provincii KwaZulu-Natal, která je domovem největšího přístavu v subsaharské Africe.
Automobilky, které na v JAR vyrábí či skládají některé ze svých modelů, zahrnují VW, BMW, Merdes-Benz, Toyota, Ford, Isuzu, Hyundai, Nissan či Mahindra. JAR je odpovědná za přibližně 50 % kontinentální automobilové produkce není proto divu, že vzájemné obchodní výměně mezi ČR a JAR dominuje právě automobilový průmysl.
Pro automobilový průmysl v JAR jsou relevantní především dvě strategické koncepce, které předestírají rozvojové plány v tomto odvětví do roku 2035. Jedná se o Automotive Production Development Programme (APDP) a také South African Automotive Master Plan (SAAM). Mezi hlavní cíle předmětných koncepcí patří navýšení podílu na globální automobilové produkci ze současných 0,58 % na 1 %. V absolutních číslech to znamená navýšení z přibližně 600 000 ks na 1,4 mil. ks vyrobených automobilů ročně. Úspěšné naplněné tohoto cíle se mimo jiné odvíjí od situace v automobilovém odvětví napříč kontinentem, respektive od adresace zásadních překážek trhu s novými automobily v Africe. Ponecháme-li stranou vyspělou JAR, mezi hlavní tři překážky koupě nových automobilů v Africe se řadí: absence možnosti financování vozidel, nevyhovující kvalita pohonných hmot a import ojetých vozidel za dumpingové ceny zejména z Asie.
Mezi další cíle APDP a SAAM se pak mimo jiné řadí navýšení zaměstnanosti v odvětví až na 240 000 osob a současně také navýšení podílu produktů s vysokou přidanou hodnotou. V neposlední řadě si pak obě koncepce kladou za cíl zvýšit lokalizaci napříč automobilovým výrobním řetězcem, a to ze současných 38 % na 60 % v roce 2035. V plánu je tedy celá řada iniciativ motivujících zahraniční společnosti alespoň k částečné lokalizaci jejich výrobních procesů v JAR. K tomuto je pak k dispozici celá řada nástrojů jako např. speciální ekonomické zóny poskytující nutnou infrastrukturu, daňové úlevy či granty. Motivačně lze hodnotit i významnou roli a postavení JAR především v jižní Africe, potažmo v celé subsaharské Africe, což dále umocňuje snaha vytvořit největší zónu volného obchodu na světě. Tzv. Africká kontinentální zóna volného obchodu (AfCFTA) vstoupila v platnost 1. 1. 2021 a byť cesta k její efektivní implementaci je bezesporu dlouhá, její tržní potenciál o velikosti 1,2 mld. osob je nesporně značný.
V současné době je počet elektromobilů na jihoafrických silnicích zanedbatelný a trend elektromobility dosahuje v JAR výrazně nižšího tempa, než je tomu např. na evropských trzích. Důvodem je především v tuto chvíli vysoká cena nabízených automobilů dostupných na tamním trhu, které lze řadit především do kategorie prémiových vozidel. Neméně důležitou roli hraje negativní sentiment ve spojení s elektromobilitou, který má na svědomí dlouhodobě neuspokojivá energetická situace v zemi projevující se četnými řízenými odstávkami proudu z důvodu současně nedostatečné energetické kapacity JAR, tzv. load-shedding. Není proto divu, že rozšiřování elektromobily v JAR bude probíhat podstatně méně dynamicky než na jiných trzích, avšak zároveň není sporu o tom, že příležitosti v tomto odvětví se budou v nadcházejících letech podstatně navyšovat. Kromě příležitostí pro české výrobce automobilových součástek či technologií potřebných na jejich výrobu se pak jedná i o veškeré služby a know-how v oblasti přechodu od spalovacích technologií na technologie elektrické, a to včetně rekvalifikace pracovní síly.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz