První závod. Neuvěřitelně rychlá Škoda Vision Gran Turismo
Se speciálem Škoda Vision Gran Turismo se ve hře Gran Turismo 7 může svézt každý. Při světové premiéře v Praze ho světu pomáhal představit i sám autor herní série Gran Turismo a šéf vydavatelského studia Polyphony Digital Kazunori Jamauči.
„Chci automobilce Škoda pogratulovat ke skvělému autu. Jsem šťastný, že jsme navázali spolupráci. Škoda má v automobilovém světě jednu z nejbohatších historií a já jsem dlouho chtěl, aby se s ní mohli hráči Gran Turismo seznámit,“ prohlásil Jamauči.
Premiérová jízda se speciálem Škoda Vision Gran Turismo ve hře Gran Turismo 7
Ihned po odhalení vyjela s vozem do virtuálního závodu šestice zkušených závodníků. Mezi první, kteří se mohli designovým závodním konceptem svézt, patří jak šestice závodníků se zkušenostmi z virtuálních i skutečných soutěží – Amos Laurito, Petr Semerád, Lucas Ordónez, Robin Běhal, Martin Machala a Filip Voržáček –, tak i designéři a vývojáři virtuálního konceptu.
Jedním z testovacích jezdců byl i slovenský závodník Filip Voržáček.
Pekelně rychlé
A všichni, kdo za volantem Vision Gran Turismo seděli, se shodují na tom, že tohle auto je neuvěřitelně rychlé. „Auto je opravdu rychlé, čtyři elektromotory, každý pro jedno kolo, vám dávají spoustu trakce a designéři společně s vývojáři také velmi zapracovali na aerodynamice. Jízdu jsem si velmi užil, líbí se mi otevřený kokpit, který je futuristicky pojatý, ale zároveň přináší určitý retro nádech,“ hodnotí první zkušenost s vozem španělský závodník Lucas Ordónez, který se v minulosti proslavil tím, že se díky svým výkonům ve světě virtuálních závodů dovedl prosadit i ve světě závodů skutečných.
Mimochodem, jednotliví e-sportoví závodníci preferují při jízdě v Gran Turismo 7 rozdílné pohledy: někdo má rád celkový pohled na auto zezadu, někdo z kokpitu, jiný zase preferuje kameru „na nárazníku“. Při závodní premiéře vozu Škoda Vision Gran Turismo ale všichni účastníci svorně zvolili pohled z kokpitu a ten preferovala i většina dalších hráčů, kteří si vůz během volných jízd vyzkoušeli.
„Design kokpitu elegantně navazuje na trať, cítíte tu určitou přítomnost auta, můžete si auto užít a přitom máte na trať skvělý výhled a nic vás tedy při závodění neruší,“ říká jeden z designérů vozu Julien Petitseigneur. Ale i další pohledy podle něj mají něco do sebe: „Pohled na auto z vnějšku má až takový sci-fi efekt, jako byste řídili vesmírnou loď. Cítíte veškerou technologii auta, můžete pozorovat, jak pracuje aerodynamická brzda, je tu spousta detailů, jejichž efekt zároveň můžete ve hře opravdu pocítit,“ hodnotí Petitseigneur.
Vyžaduje pozornost
„Vidět auto ve hře je neskutečný až surrealistický zážitek. A výsledek je snad ještě lepší, než jsme doufali. Máme už i první ohlasy od samotných hráčů série Gran Turismo, které říkají, že tohle je jedno z nejhezčích aut kategorie Vision,“ říká jeho kolega Martin Porteš. A jelikož se s autem ve hře i svezl a hru zná, mohl zhodnotit také chování vozu při jízdě: „Oproti jiným elektrickým konceptům je tohle auto předvídatelnější a ovladatelnější. Ale nechtěli jsme vytvořit úplně ideální vůz, takže Škoda Vision Gran Turismo při řízení neustále vyžaduje vaši pozornost. Musíte auto pořád řídit a v některých situacích to není úplně jednoduché. Přesto je podle mě v rámci kategorie uživatelsky přívětivé,“ popisuje Porteš.
Gran Turismo vyžaduje plné soustředění i od zkušených hráčů jako je Robin Běhal.
Velký výkon například vyžaduje, aby jezdci pro závod s ním zvolili správnou strategii. První virtuální klání, ve kterém se utkalo v závodě s vozy Škoda Vision Gran Turismo šest jezdců na slavné trati Spa-Francorchamps, ukázalo, že síla vozu dovede opotřebovat zejména měkké pneumatiky velmi rychle, a správné načasování „přezutí“ je proto velmi důležité. Závodníci, kteří s cestou do boxů váhali, ztratili poměrně dost času a především se museli „prát“ s výkonem auta, který opotřebované pneumatiky už nezvládaly dostatečně přenést. Teprve další zkušenosti pak ukážou, jak vůz nastavit pro různé podmínky a trati.
O rychlosti a ovladatelnosti Škody Vision Gran Turismo nepochybuje ani český e-sportový jezdec Nikita Moysov. „Auto je oproti jiným ve třídě Vision lehčí a díky tomu se v porovnání s nimi lépe ovládá v zatáčkách. Je ale potřeba být citlivý při dávkování obřího výkonu,“ potvrzuje. Závodník, který se herní sérii Gran Turismo věnuje podle svých slov „od malička“ a teď v ní už čtyři roky závodí profesionálně, je rozhodně potěšen, že je Vision Gran Turismo jen prvním krokem značky Škoda v této herní sérii. „Moc rád bych ve hře řídil třeba nádhernou Škodu 1100 OHC, která tomuto vozu posloužila jako designová inspirace,“ přeje si Moysov. Jiní účastníci by ocenili třeba přítomnost některého z rallyových speciálů, ať už by to byla aktuální Fabia RS Rally2, nebo některý ze slavných vozů z historie.
Jak na to?
Aby se v Gran Turismo 7 zájemce s vozy Škoda svezl, stačí mu herní konzole PlayStation 4 nebo PlayStation 5 a zakoupená hra. Kdo chce zážitek posunout o kousek dál, může si vytvořit herní kokpit. Volant, sedačka a pedály přitom nemusejí být finančně extrémně náročná záležitost. „Já sám závodím s vybavením, které stojí méně než dvacet tisíc korun,“ říká Moysov a dodává: „A mezi profesionály jsou i tací, kteří při hraní sedí na obyčejné židli a mají jen pedály a volant.“ Na druhou stranu existují samozřejmě i špičkové sestavy, u kterých se ceny šplhají daleko za hranici 100 000 korun, nic takového ale nutné není. „Na druhou stranu i v takovém případě je to finančně dostupnější než skutečné závodění. V tom je závodění na simulátorech a svět e-sportu velmi demokratický, ten zážitek a možnost závodit na špičkové úrovni nabízí téměř komukoli,“ uzavírá Moysov.
Pokud chcete herní zážitek opravdu realistický, můžete si pomocí volantu, sedačky a pedálů vytvořit dokonalý herní kokpit.
Škoda Vision Gran Turismo si vyzkoušel i Klaus Zellmer:
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Kdy se vyplatí refinancovat hypotéku: Tipy pro správné rozhodnutí
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex říjen 2024: Úroky hypoték se pevně zabetonovaly nad 5 %
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Miren Memiševič, Skupina Klik
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Pojištění schopnosti splácet jako rezervní kolo na dlouhé cestě jménem hypotéka