Predikce příjmů veřejných rozpočtů (duben 2024)
Dokument na jednání Výboru pro rozpočtové prognózy dne 16. dubna 2024.
Podklad pro Výbor pro rozpočtové prognózy
16. DUBNA 2024
POJISTNÉ
Predikce příspěvků na sociální zabezpečení, v akruální metodice ESA 2010
Příspěvky na sociální zabezpečení
Příspěvky na soc. zabezpečení (determinanty)
§ skutečnost v roce 2023 (hotovostní i akruální)
§ valorizace plateb za státní pojištěnce dle predikce inflace a růstu mezd
§ diskreční změny
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Skutečnost | Skutečnost | Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||
Základna | mld. Kč |
657,3 |
708,5 |
756,6 |
817,8 |
859,9 |
903,5 |
růst v % | - | - | 6,8 | 5,5 | 4,7 | 4,6 | |
Diskreční opatření a jiné vlivy | mld. Kč | 18,9 | 3,5 | 3,9 | 0,0 | ||
Zavedení nemocenského pojištění ve výši 0,6% | 12,3 | 1,1 | 0,6 | ||||
Zvýšení odvodů OSVČ | mld. Kč | 4,5 | 3,0 | 3,0 | |||
Zastropování úlev z odvodů pro DPP | 2,0 | ||||||
Ostatní | mld. Kč | 0,1 | -0,6 | 0,3 | |||
Celkem | mld. Kč |
657,3 |
708,5 |
775,5 |
821,4 |
863,8 |
903,5 |
růst v % | 7,8 | 9,5 | 5,9 | 5,2 | 4,6 |
bez plateb za státní pojištěnce
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Skutečnost | Skutečnost | Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||
Základna | mld. Kč |
297,6 |
322,0 |
343,8 |
363,8 |
380,6 |
398,3 |
růst v % | - | - | 6,8 | 5,5 | 4,7 | 4,6 | |
Diskreční opatření a jiné vlivy | mld. Kč | 1,1 | -0,2 | 0,2 | 0,0 | ||
Zastropování úlev z odvodů pro DPP | mld. Kč | 1,0 | |||||
Ostatní | mld. Kč | 0,1 | -0,2 | 0,2 | |||
Celkem | mld. Kč |
297,6 |
322,0 |
345,0 |
363,6 |
380,8 |
398,3 |
růst v % | 8,0 | 7,1 | 5,4 | 4,7 | 4,6 |
Sociální a zdravotní pojištění
Sociální pojištění (ESA 2010) Zdravotní pojištění (ESA 2010) růst v % růst v %
DAŇOVÉ PŘÍJMY
Predikce daňových příjmů v akruální metodice ESA 2010, úroveň veřejných rozpočtů
DPFO placená plátci
2022 Skutečnost | 2023 Predikce | 2024 Predikce | 2025 Predikce | 2026 Výhled | 2027 Výhled | ||
Základna s přičteným daň. zvýhodněním na děti | mld. Kč |
200,1 |
212,2 |
228,9 |
249,1 |
262,9 |
277,8 |
Základna bez daň. zvýhodnění na děti | mld. Kč růst v % |
166,4 10,9 |
178,5 15,7 |
195,2 9,4 |
215,5 7,7 |
229,2 6,6 |
244,1 6,4 |
Diskreční opatření | mld. Kč |
-12,1 |
0,0 | 4,7 | -0,4 | 0,2 | 0,0 |
zvýšení slevy na poplatníka | mld. Kč | -11,8 | |||||
posun prahu pro další pásmo progrese ze 4 na 3násobek průměrné mzdy | mld. Kč | 2,0 | |||||
omezení slevy na manžela/ku | mld. Kč | 1,3 | |||||
zrušení slevy na dani za umístění dítěte | mld. Kč | 0,9 | |||||
ostatní: zejména zvýšení limitu pro uplatnění odpočtu darů včetně rozšíření; změna v dodaňování nízkoemisních vozidel; dlouhodobý investiční produkt (osvobození příspěvků zaměstnavatelů, sjednocení limitu pro odpočet penz. a život. poj., omezení osvob. nepeněžních benefitů zaměstnancům, zrušení odpočtu za členské příspěvky odbor. org., slevy na studenta, změna v dodanění bezemisních vozidel poskytnutých zaměstnancům | mld. Kč | -0,3 | 0,0 | 0,5 | -0,4 | 0,2 | |
Celkem bez daň. zvýhodnění na děti | mld. Kč růst v % |
154,3 2,8 |
178,5 15,7 |
200,0 12,0 |
215,1 7,5 |
229,4 6,7 |
244,1 6,4 |
Celkem s přičteným daň.8 zvýhodněním na děti | mld. Kč |
188,0 |
212,2 |
233,7 |
248,7 |
263,1 |
277,8 |
DPFO placená poplatníky
2022 Skutečnost | 2023 Predikce | 2024 Predikce | 2025 Predikce | 2026 Výhled | 2027 Výhled | ||
Základna s přičteným daň. zvýhodněním na děti | mld. Kč | 23,0 | 23,8 | 23,7 | 27,7 | 28,4 | 29,1 |
Základna bez daň. zvýhodnění na děti | mld. Kč růst v % | 14,6 23,9 | 15,4 10,0 | 15,3 2,2 | 19,2 3,0 | 20,0 3,0 | 20,7 3,0 |
Diskreční opatření | mld. Kč | -0,6 | -0,4 | 3,4 | 0,2 | 0,1 | 0,0 |
zvýšení slevy na poplatníka | mld. Kč | -0,5 | |||||
zavedení paušálního režimu vč. rozšíření na 2 mil. Kč | mld. Kč | -0,1 | -0,4 | ||||
posun prahu pro další pásmo progrese ze 4 na 3-násobek průměrné mzdy | mld. Kč | 0,7 | |||||
omezení slevy na manžela/ku | mld. Kč | 1,0 | |||||
zrušení slevy na dani za umístění dítěte | mld. Kč | 0,7 | |||||
ostatní: zejména zvýšení limitů pro uplat. odpočtů darů vč. rozšíření, úprava limitů pro osvob. příjmů z prodeje nem. věcí, sjednocení limitu pro odpočet penz. a život. poj., snížení limitu pro osvob. příjmů z tombol a haz. her, omezení osvob. příjmů z prodeje cenných papírů a podílů, agregace některých selektivních výjimek, odpočtu za členské příspěvky odb. org., slevy na studenta, odpočtu za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání | mld. Kč | 1,1 | 0,2 | 0,1 | |||
Celkem bez daň. zvýhodnění na děti | mld. Kč růst v % | 14,0 18,8 | 15,0 7,1 | 18,7 24,9 | 19,4 4,1 | 20,1 3,5 | 20,7 3,0 |
9 Celkem s přičteným daň. zvýhodněním na děti | mld. Kč | 22,4 | 23,4 | 27,1 | 27,9 | 28,5 | 29,1 |
DPFO vybíraná srážkou
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Skutečnost | Skutečnost | Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||
Celkem | mld. Kč | 33,0 | 44,1 | 38,7 | 35,0 | 35,3 | 35,8 |
růst v % | 32,0 | 33,8 | -12,2 | -9,5 | 0,8 | 1,4 | |
Diskreční opatření | mld. Kč | -0,3 | -0,9 | -0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
změna zdanění příspěvků zaměstnavatele v případě jednorázového vyrovnání z penzijního připojištění | mld. Kč | -0,4 | |||||
osvobození výnosů ze státních dluhopisů, snížení limitu pro osvobození příjmů z tombol a hazardních her | mld. Kč | -0,3 | -0,9 | 0,0 |
včetně daně z neočekávaných zisků
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Skutečnost | Predikce | Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||
Základna | mld. Kč |
283,0 |
328,8 |
300,4 |
319,9 |
322,1 |
345,2 |
růst v % | 27,9 | 20,0 | -8,2 | -1,0 | 0,3 | 7,5 | |
Diskreční opatření | mld. Kč | -9,0 | -1,5 | 22,5 | 1,3 | -0,9 | 0,1 |
úprava rezerv pojišťoven | mld. Kč | -5,3 | |||||
mimořádné odpisy vybraného majetku | mld. Kč | -0,6 | 1,0 | 3,4 | 1,9 | -1,1 | -1,1 |
zvýšení limitu pro odpisování dlouhodobého majetku | mld. Kč | 1,6 | |||||
osvobození výnosů ze státních dluhopisů | mld. Kč | -4,5 | -2,5 | -2,9 | -1,3 | -1,3 | |
zvýšení sazby daně z příjmů právnických osob o 2 p.b. | mld. Kč | 22,0 | 0,7 | 1,3 | 1,0 | ||
ostatní: zvýšení limitu pro uplatnění odpočtu darů včetně rozšíření, pozitivní dopad zrušení DNNV, zavedení stravenkového paušálu, změna v odepisování dobíjecích stanic, zdanění nadlimitního stravování, omezení daňové výhodnosti při nákupu osobních automobilů, zrušení daňové uznatelnosti alkoholických nápojů, dočasné zavedení mimořádných odpisů pro bezemisní vozidla | mld. Kč | -0,2 | 0,0 | -0,1 | 0,2 | 0,2 | |
Celkem | mld. Kč |
274,0 |
327,3 |
322,9 |
321,1 |
321,3 |
345,3 |
růst v % | 23,8 | 19,5 | -1,3 | -0,6 | 0,0 | 7,5 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Skutečnost | Skutečnost | Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||
Základna | mld. Kč |
535,7 |
575,0 |
600,3 |
630,8 |
658,9 |
681,5 |
růst v % | 15,6 | 7,1 | 4,8 | 5,7 | 4,4 | 3,4 | |
Diskreční opatření a jiné vlivy | mld. Kč | 1,2 | -2,3 | -3,7 | 0,4 | 0,0 | 0,0 |
vyšší prodej nových bytů v roce 2021 | mld. Kč | -3,0 | |||||
dodatečný dopad nížení sazby DPH u vybraných služeb, snížení sazby na ubytování, na sport. a kult. akce a lyžařské vleky | mld. Kč | -2,8 | |||||
prominutí DPH: na vakcíny a testy COVID do konce roku 2022, na respirátory, na elektřinu a plyn (listopad a prosinec r. 2021) | mld. Kč | 7,0 | 0,7 | ||||
změna režimu u veřejnoprávních médií | mld. Kč | 0,4 | |||||
zvýšení limitu pro registraci DPH na 2 mil. Kč | mld. Kč | -3,0 | |||||
revize snížených pásem DPH (změna sazeb 10 % a 15 % na 12 %) | mld. Kč | -3,7 | |||||
Celkem | mld. Kč |
536,9 |
572,7 |
596,6 |
631,2 |
658,9 |
681,5 |
růst v % | 15,8 | 6,7 | 4,2 | 5,8 | 4,4 | 3,4 |
Spotřební daně (1)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Skutečnost | Skutečnost | Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||
Spotřební daň z minerálních olejů | mld. Kč | 78,1 | 82,9 | 88,3 | 88,7 | 88,7 | 88,7 |
růst v % | -6,1 | 6,1 | 6,5 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | |
Diskreční opatření | mld. Kč | -6,7 | 1,1 | 5,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
dočasné snížení spotřební daně na benzín a naftu (do září 2022) | mld. Kč | -4,2 | 4,2 | ||||
dočasné snížení spotřební daně na naftu (říjen 2022 až červenec 2023) | mld. Kč | -2,5 | -3,1 | 5,6 | |||
normativy, zdanění leteckého benzínu, mineralogie, metalurgie | mld. Kč | 0,1 | |||||
Spotřební daň z tabákových výrobků | mld. Kč | 58,3 | 52,8 | 56,2 | 58,6 | 60,8 | 63,0 |
růst v % | -1,5 | -9,4 | 6,4 | 4,2 | 3,8 | 3,8 | |
Diskreční opatření | mld. Kč | 2,5 | 2,4 | 3,4 | 2,3 | 2,2 | 2,3 |
zvýšení sazby spotřební daně z tabákových výrobků - tříletý plán 2021-2023 | mld. Kč | 2,5 | 2,4 | ||||
čtyřletý plán cigarety, tabák, doutníky, čtyřletý plán zvyšování min. sazby daně na cigarety, čtyřletý plán zahřívané tabákové výrobky, zdanění e-liquidů a nikotinových sáčků, zdanění tabáku do vodních dýmek | mld. Kč | 3,4 | 2,3 | 2,2 | 2,3 |
Spotřební daně (2)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Skutečnost | Skutečnost | Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||
Ostatní spotřební daně - celkem | mld. Kč | 22,3 | 22,5 | 23,9 | 24,4 | 24,4 | 24,5 |
růst v % | 15,6 | 1,0 | 6,1 | 2,2 | 0,1 | 0,1 | |
Diskreční opatření | mld. Kč | 3,0 | 0,9 | 1,7 | 0,5 | 0,0 | 0,0 |
zvýšení sazeb odvodu za elektřinu ze slunečního záření | mld. Kč | 3,0 | |||||
spotřební daň z lihu - tříletý plán navyšování, daň z elektřiny, daň ze zemního plynu, daň z pevných paliv - zrušení osvobození metalurgie, mineralogie | mld. Kč | 0,9 | 1,7 | 0,5 | |||
Celkem spotřební daně - diskreční opatření | mld. Kč | -1,2 | 4,4 | 10,8 | 2,8 | 2,2 | 2,3 |
Celkem spotřební daně | mld. Kč |
158,7 |
158,3 |
168,4 |
171,6 |
173,9 |
176,2 |
růst v % | -1,8 | -0,3 | 6,4 | 1,9 | 1,3 | 1,3 |
Ostatní daně a poplatky na úrovni SR
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Skutečnost | Skutečnost | Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||
Celkem | mld. Kč | 14,6 | 16,5 | 21,4 | 24,0 | 25,5 | 24,2 |
růst v % | 30,7 | 13,3 | 29,1 | 12,4 | 6,3 | -5,3 | |
Diskreční opatření | mld. Kč | 0,2 | -0,2 | 4,0 | 2,5 | 0,7 | -2,2 |
rejstřík vyloučených osob (daň z hazardních her) | mld. Kč | 0,2 | -0,2 | -0,3 | -0,2 | ||
daň z hazardních her - úpravy zdanění hazardních her | mld. Kč | 4,3 | 2,7 | 0,7 | -0,7 | ||
novela zákona o hazardních hrách | mld. Kč | -1,5 |
SHRNUTÍ PROGNÓZ
Prognózy v akruální metodice ESA 2010 a v metodice hotovostní, úroveň veřejných rozpočtů
Predikce fiskálních příjmů ČR (metodika ESA 2010)
Jednotka | |||||||
Skutečnost | Odhad | Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||
Daň z příjmu fyzických osob | mld. Kč | 243,3 | 279,6 | 299,5 | 311,6 | 326,9 | 342,8 |
Daň z příjmu právnických osob včetně daně z neočekávaných zisků a bez DPPO placené obcemi a kraji | mld. Kč | 274,0 | 327,3 | 322,9 | 321,1 | 321,3 | 345,3 |
Daň z přidané hodnoty | mld. Kč | 536,9 | 572,7 | 596,6 | 631,2 | 658,9 | 681,5 |
Spotřební daň z minerálních olejů | mld. Kč | 78,1 | 82,9 | 88,3 | 88,7 | 88,7 | 88,7 |
Spotřební daň z tabákových výrobků | mld. Kč | 58,3 | 52,8 | 56,2 | 58,6 | 60,8 | 63,0 |
Ostatní spotřební daně | mld. Kč | 22,3 | 22,5 | 23,9 | 24,4 | 24,4 | 24,5 |
Odvod z nadměrných příjmů | mld. Kč | 1,3 | 17,2 | - | - | - | |
Dorovnávací daně – minimální zdanění velkých skupin podniků | mld. Kč | - | - | 1,0 | 2,0 | 2,0 | |
Majetkové a silniční daně | mld. Kč | 1,1 | 1,0 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,3 |
Pojistné na sociální pojištění | mld. Kč | 657,3 | 708,5 | 775,5 | 821,4 | 863,8 | 903,5 |
Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (bez státního pojištěnce) | mld. Kč | 297,6 | 322,0 | 345,0 | 363,6 | 380,8 | 398,3 |
Státní pojištěnec | mld. Kč | 129,4 | 138,7 | 152,3 | 155,9 | 159,3 | 162,3 |
Ostatní daně a poplatky | mld. Kč | 14,6 | 16,5 | 21,4 | 24,0 | 25,5 | 24,2 |
Predikce fiskálních příjmů ČR (hotovostní metodika)
Jednotka | |||||||
Skutečnost | Skutečnost | Predikce | Predikce | Výhled | Výhled | ||
Daň z příjmu fyzických osob | mld. Kč | 195,5 | 235,3 | 250,1 | 267,4 | 282,4 | 298,1 |
Daň z příjmu právnických osob včetně daně z neočekávaných zisků a bez DPPO placené obcemi a kraji | mld. Kč | 235,3 | 352,4 | 330,8 | 330,4 | 325,4 | 332,9 |
Daň z přidané hodnoty | mld. Kč | 536,2 | 567,2 | 595,0 | 629,4 | 657,2 | 679,9 |
Spotřební daň z minerálních olejů | mld. Kč | 78,9 | 81,3 | 88,3 | 88,7 | 88,7 | 88,7 |
Spotřební daň z tabákových výrobků | mld. Kč | 59,4 | 53,1 | 55,6 | 58,1 | 60,3 | 62,6 |
Ostatní spotřební daně | mld. Kč | 22,4 | 21,2 | 23,0 | 23,9 | 24,6 | 24,8 |
Odvod z nadměrných příjmů | mld. Kč | 0,0 | 18,5 | - | - | - | |
Dorovnávací daně – minimální zdanění velkých skupin podniků | mld. Kč | - | - | 0,0 | 1,0 | 2,0 | 2,0 |
Majetkové a silniční daně | mld. Kč | 1,8 | 0,5 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,3 |
Pojistné na sociální pojištění | mld. Kč | 637,7 | 689,3 | 753,1 | 801,2 | 843,1 | 881,0 |
Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (bez státního pojištěnce) | mld. Kč | 298,4 | 323,2 | 345,3 | 363,4 | 380,6 | 398,1 |
Státní pojištěnec | mld. Kč | 129,4 | 138,7 | 152,3 | 155,9 | 159,3 | 162,3 |
Ostatní daně a poplatky | mld. Kč | 15,8 | 16,5 | 21,4 | 23,9 | 25,5 | 24,2 |
Děkuji za pozornost
Poslední zprávy z rubriky Státní rozpočet:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz