Silnice a dálnice v Moravskoslezském kraji k 1. 1. 2024
V Moravskoslezském kraji se k 1. 1. 2024 nacházelo celkem 3 494 km silnic a dálnic. Hustota silniční sítě (při přepočtu na rozlohu kraje) byla ve srovnání s dalšími kraji mírně podprůměrná. Na silnicích a dálnicích bylo vybudováno 1 929 mostů o celkové délce 74 km, dále 5 tunelů, 500 podjezdů a 142 železničních přejezdů.
Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic bylo na území Moravskoslezského kraje k 1. 1. 2024 celkem 3 494 km silnic a dálnic, což bylo o 39,7 km více než na začátku roku 2014. Jednalo se tak o pátou nejkratší silniční síť mezi všemi kraji, podíl na celkové délce silnic a dálnic v republice činil 6,3 %. Nejdelší síť (9 663 km, tj. podíl 17,3 %) měl Středočeský kraj, naopak nejkratší byla v Praze (80 km; 0,1 %). Je na místě připomenout, že mezi tyto komunikace nespadají ty, které jsou ve správě krajů, měst a obcí.
V porovnání na 1 000 obyvatel středního stavu byl silnicemi a dálnicemi nejvíce zasíťovaný kraj Vysočina (9,8 km), nejméně pak Praha (0,1 km) a hned po ní Moravskoslezský kraj (2,9 km). Stejnou pozici zaujímal kraj i s 5,8 km pozemních komunikací na 1 000 osobních automobilů, přičemž celorepublikový průměr činil 8,9 km. Na vyšších příčkách, přesto stále pod republikovým průměrem (708,3 km), se nacházel Moravskoslezský kraj při srovnání délky komunikací k rozloze území, když na 1 000 km2 rozlohy kraje připadalo 643,5 km silnic a dálnic.
V celé republice bylo na silnicích a dálnicích celkem 17 971 mostů o celkové délce 442 586 m. Průměrný silniční most v České republice byl tedy 24,6 m dlouhý. Na území Moravskoslezského kraje se nacházelo 1 929 mostů (10,7 % z ČR celkem) o celkové délce 73 733 m. Průměrná délka mostu tak činila 38,2 m. V mezikrajském srovnání se jednalo o nadprůměrný údaj, delší mosty se nacházely pouze v Praze (121,2 m), nejkratší mosty pak byly na Vysočině (15,3 m).
V celém Česku bylo 1 948 dálničních mostů, přičemž průměrná délka dálničního mostu činila 77,9 m. V Moravskoslezském kraji se nacházelo 257 dálničních mostů, což byl po Středočeském kraji (413 mostů) druhý nejvyšší počet v republice. Most na dálnici na území Moravskoslezského kraji měřil průměrně 96,6 m. Přes sto metrů v průměru dosahovaly dálniční mosty v Ústeckém kraji (152,3 m), Karlovarském kraji (143,5 m) a v Praze (129,6 m). Raritou byl Liberecký kraj s jediným dálničním mostem o délce 4 m.
V rámci Moravskoslezského kraje se nejvíce silničních mostů nacházelo v okrese Frýdek-Místek (530 mostů), převážně však šlo o mosty kratší (v průměru 41,0 m). Nejdelší mosty s průměrnou délkou 72,2 m najdeme v okrese Ostrava-město (329 mostů). Nejméně mostů bylo v okrese Karviná (175 mostů), nejkratší mosty s průměrnou délkou 10,8 m nalezneme v okrese Bruntál.
Jistou zvláštností Moravskoslezského kraje v porovnání s průměrem Česka je vyšší počet dlouhých silničních mostů. V kraji bylo 18,7 % mostů delších než 50 m, zatímco v celé republice činil jejich podíl 11,3 %. Z ostatních krajů se nejvyšším počtem dlouhých mostů vyznačovalo pouze hlavní město Praha (51,6 %), Moravskoslezskému kraji se s podílem 17,0 % blížil Karlovarský kraj.
Na území Moravskoslezského kraje byly k 1. 1. 2024 v nejlepší kondici mosty v okresech Karviná, kde 92,0 % mostů bylo vyhodnoceno ve stavu bezvadný až uspokojivý. Těsně za ním skončily okresy Ostrava-město s 91,8 % a Opava s 90,9 %. Naopak v okresech Bruntál a Frýdek-Místek byl jeden z pěti mostů špatný nebo velmi špatný. V havarijním stavu nebyl v kraji ani jediný most. V případě dalších 14 mostů nebyl jejich stav určen.
Porovnáme-li stav mostů (podle stavu nosné konstrukce či spodní stavby) v kraji s mosty v celém Česku, je vidět, že v Moravskoslezském kraji bylo 69,4 % mostů ve stavu bezvadný až dobrý, což bylo o 13,0 procentního bodu více než v celé republice. Ve špatném až havarijním stavu se nacházelo 12,6 % krajských mostů proti 18,1 % v celé České republice.
Pozn.: Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, vč. pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnost. Dělí se na:
Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly a budovaná bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a se směrově oddělenými jízdními pásy. Podle svého určení a dopravního významu se rozdělují na dálnice I. třídy a II. třídy.
Silnice je veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. Silnice tvoří silniční síť. Podle svého určení a dopravního významu se rozdělují do těchto tříd:
a) silnice I. třídy, která je určena zejména pro dálkovou a mezinárodní dopravu
b) silnice II. třídy, která je určena pro dopravu mezi okresy
c) silnice III. třídy, která je určena k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace.
Dále pak rozeznáváme ještě místní komunikace, což jsou veřejně přístupné pozemní komunikace, které slouží převážně místní dopravě na území obce, a účelové komunikace sloužící ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků .
Přílohy
-
Podrobné údaje: -
Ředitelství silnic a dálnic - Délky a další data komunikací Odkaz [nové okno]
-
Kontakt:
Patrik Szabo
Krajská správa ČSÚ v Ostravě
Tel.: 595 131 220
E-mail: patrik.szabo@czso.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
11.09.2024 Investiční pohled na Apple: Budou nové iPhony…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Mám malou spotřebu elektřiny, vyplatí se mi měnit dodavatele?
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna