Tesla v 1. čtvrtletí s největším poklesem prodejů v historii, přesto se v segmentu elektromobilů navrátila na pozici světové jedničky
Úvod letošního roku byl pro výrobce elektromobilů výrazně obtížný. Z dosavadních zveřejněných dat totiž těžko najít „zavedenou“ automobilku, která by oproti 4. čtvrtletí loňského roku vykázala zvýšení prodejů. Americká Tesla za první tři měsíce letošního roku prodala sotva 387 tis. vozů, tedy mezičtvrtletně o téměř 98 tis. méně. Jinými slovy zaznamela rekordní pokles o 20 %. Konkurenční automobilka BYD však vykázala propad dokonce o 43 %, když prodala jen 300 tis. elektromobilů. Při celkovém pohledu však svého rivala nadále překonala, když včetně svých hybridů prodala na 552 tis. vozů.
Vývoj prodejů elektromobilů BYD za poslední rok
Automobilky evidentně strádaly z hlediska zájmu řidičů.
Jejich produkce totiž byla mnohem výraznější. Tesla letos vyrobila přes 433
tis. vozů, čínský gigant pak přes 612 tis. (z toho elektromobilů 292 tis.). Zatímco pro něj to znamenalo
meziroční 12% nárůst, pro Teslu nepatrný pokles. V případě v úvodu
zmiňovaných samotných prodejů však Tesla meziročně prodala o 8,5 % méně vozů.
Utrpěla tak první meziroční pokles za téměř 4 roky, resp. naposledy se tak stalo v období
startu covidu v 2. čtvrtletí 2020. Na vylepšení své reputace Tesla
neobvykle zmínila údaje o svých bateriových systémech. Celkem jich měla zprovoznit
o kapacitě 4 053 MWh, což je dosud nejvíce v historii.
Vývoj prodejů elektromobilů Tesla
Ve zveřejněné zprávě pro investory Tesla jinak slabá automobilová čísla zdůvodnila následovně: „Pokles objemů byl částečně způsoben počáteční fází náběhu výroby modernizovaného Modelu 3 v naší továrně ve Fremontu a odstávkami továrny v důsledku odklonění lodní dopravy v důsledku konfliktu v Rudém moři a žhářského útoku v berlínské továrně Gigafactory.“ Připomenout možno, že po žhářském útoku levicové skupiny Vulkangruppe byla výroba u našich sousedů v první polovině března na více než týden ochromena. Každopádně zprávy přicházely také z Číny, kde v návaznosti právě na nižší prodeje Tesla zkrátila pracovní týden ze šesti na pět dnů. V samotné Zemi středu Tesla v březnu prodala přes 89 tis. vozů, což bylo v meziročním srovnání nepatrné zlepšení.
Tesla v 1. čtvrtletí
Tesla blíže nespecifikovala prodeje/produkci "ostatních vozů", kdy trh je jistě zvědav zejména na náběch výroby Cybertrucků a tahačů Semi. Lze predikovat, že gro zatím stále tvoří Model X/S. Doplnit lze, že trh očekával prodeje
Tesly okolo 454 tis. Automobilka tedy výrazně zaostala za odhady analytiků.
V návaznosti tak akcie Tesla (TSLA) zamířily v úterý výrazně na jih a
ztrácely i přes 5 %. Po 18 hod. se drží pod 166 USD. Investoři jistě budou zvědavi na hospodářské výsledky. Tesla je plánuje představit v úterý 23. dubna po uzavření trhů.
Většina čínské konkurence rovněž pod tlakem
Čínská Tesla, jak je často přezdíváno automobilce NIO prodala v úvodní čtvrtině roku 30 tis. elektromobilů. Tedy obdobně jako o rok dříve. Březnových téměř 12 tis. prodaných vozů sice znamenalo meziroční 14% zlepšení, v kontextu že na trh začala dodávat upgradované vozy modelového roku 2024 čísla zářivě nepůsobí. Zvláště, když například v prosinci prodala 18 tis. elektromobilů, resp. za celé 4. čtvrtletí na 50 tis.
XPeng pak za 1. čtvrtletí prodal
sotva 22 tis. elektromobilů. Meziročně se sice jednalo o 20% zlepšení, oproti
předchozímu čtvrtletí však propad na takřka třetinu. Tehdy totiž prodal přes 60
tis. vozů.
Z údajů částečně vybočuje vlastně nováček Li Auto, který se svou produkcí začal více nabírat dech až v posledních 2 letech. Nicméně především v segmentu hybridů, když ve svém portfoliu čisté elektrovozy zahrnuje jen postupně. Každopádně svých NEV vozů v 1. čtvrtletí automobilka celkem prodala 80 400, což je meziročně zlepšení o více než polovinu. Nicméně oproti 4. čtvrtletí také pokles a to o zhruba 51 tis. vozů.
Akcie Xpeng (XPEV) v reakci na firemní zprávy již po pondělním reportu zamířily níže. Dnes pak vlastně atakují svá loňská březnová minima, když po 18 hod. se obchodují u hladiny 7,50 USD. Obdobně jsou na tom i akcie NIO (NIO) klesající k hladině 4,50 USD. Akcie Li Auto (LI) mají za sebou značný již březnový propad, poslední dny se pokoušejí mírně nadechnout. V úvodní polovině úterní seance přidávají přes procento na cca 31 USD.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
21.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna a drahé pohonné hmoty letos prodraží dovolenou. Kolik si letos připlatíme?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Apple se stává první značkou s celosvětovou hodnotou 1 bilion dolarů
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla
Okénko finanční rady
Lukáš Raška, Portu
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Jaké jsou nejčastější chyby v nahlašování pojistných událostí?
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Fair Credit definitivně přišel o licenci. Problémy začaly již před 2 lety
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Úsporná klimatizace a levná elektřina: Kombinace, která vám může ušetřit tisíce!
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Nechcete ji potkat, snažíte se jí vyhnout, a přesto si vás najde. Exekuce
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select