Řecký trh potravin a nápojů je na vzestupu
Potraviny hrají v česko-řecké obchodní výměně významnou roli. V loňském roce reprezentovaly pětinu našeho dovozu z Řecka s meziročním nárůstem o zhruba 16 % a hlavním podílem ovoce a zeleniny. Zanedbatelný nebyl ani český vývoz této komodity do Řecka, který představoval zhruba desetinu vývozu s meziročním nárůstem o 5 %.
Foto: Velvyslanectví ČR v Athénách
Je bezpochyby, že kvalitní řecké potraviny by mohly obohatit český trh a že mezi českými potravinami jsou konkurenceschopné výrobky, které by mohly zkusit štěstí na řeckém trhu. Athénský veletrh FOOD EXPO může být příležitostí, jak se o to pokusit.
TRADIČNÍ ODVĚTVÍ
Potravinářský průmysl a zemědělská výroba byly vždy důležitými odvětvími řecké ekonomiky. Nabídka domácích potravin na řeckém trhu se rozšiřuje. Kromě vysoce specializovaných výrobků s chráněným zeměpisným označením či chráněným označením původu, jako jsou olivy z Kalamaty, šafrán z Kozani či pistácie z ostrova Aegina, jsou široce dostupné řecké jogurty, sýry, olivový olej, med, zeleninové, moučné a masné výrobky, ryby a mořské plody, ale i vína.
Současně stoupá přítomnost řeckých výrobků na potravinářských trzích Evropy i USA. Řeckým potravinářským společnostem se daří inovovat výrobky i obaly a popularita místních potravin v zahraničí roste také díky široké oblibě zdravé středomořské stravy. Růstu sektoru nahrává v posledních letech také orientace na zajištění vyšší soběstačnosti a potravinové bezpečnosti.
VELETRH FOOD EXPO
Na začátku března 2024 proběhl v Athénách na prestižním výstavišti Metropolitan Expo další ročník mezinárodního veletrhu FOOD EXPO, jehož význam a rozsah rok od roku stoupá. Letos se zde sešlo na 1300 vystavovatelů z řad výrobců a obchodníků s potravinami a nápoji, z nichž 280 zahraničních z 30 zemí světa. Nechyběly ani národní expozice, mezi kterými vedly turecká a polská. Veletrh navštívilo okolo 35 tisíc návštěvníků – profesionálů z odvětví organizovaného maloobchodu, velkoobchodu, hotelů a stravovacích služeb, včetně 3500 zahraničních nákupčí a dalších tisíc, kteří přijali pozvání organizátorů veletrhu v rámci programu „hosted buyers“.
ČESKÉ VÝROBKY NECHYBĚLY
Na designově velmi zajímavých stáncích se představilo na 50 tisíc druhů potravin a nápojů. Nechyběly ani české výrobky. Cereálie české společnosti Bonavita prezentoval její dlouholetý řecký zástupce, obchodní společnost Elgio, jejímž prostřednictvím putují také do dalších 11 zemí Evropy a Asie. Kromě dodávek pod firemní značkou „BONA VITA“ řecký zástupce reaguje na zájem spotřebitelů o levnější, avšak neméně kvalitní výrobky, dodávkami pro supermarkety pod jejich vlastní značnou.
Účast nebo návštěva athénského veletrhu FOOD EXPO představuje nejvhodnější způsob, jak se seznámit s řeckým trhem a zvážit perspektivy vývozu, dovozu či investic. V případě širšího zájmu ze strany českých podnikatelů by bylo možné zorganizovat společnou prezentaci českých výrobců potravin na stánku Česka. Velvyslanectví ČR v Athénách je připraveno pomoci při realizaci.
Martina Kapounová, ekonomická diplomatka,
Jitka Chromcová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Athénách
FOTOGALERIE
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?